Recenze: Tenkrát v Hollywoodu – Sedmdesátky, zlatý věk filmu a éra hippies v knize od režiséra Kill Billa

Literární debut Quentina Tarantina už je pár týdnů na pultech českých knihkupců. Za měsíc se chystá i český překlad, který na sebe určitě ztrhne pozornost. Jak se kultovní režisér Kill Billa, Pulp Fiction nebo Hanebných panchartů uvedl na knižní scéně? Stojí jeho spisovatelská kariéra za pozornost? A má cenu číst knihu, která je novelizací stejnojmenného filmu? Rozhodně ano! Novela Tenkrát v Hollywoodu přináší zbrusu nové příběhy, nostalgicky vzpomíná na zlatou éru filmového průmyslu a zajímavě kombinuje reálné události s fikcí. Čtenář bude stránku po stránce čím dál více litovat, že není jednou z postav knihy. Novela se čte sama, rychle a zábavně ubíhá a prakticky jí není co vytknout. Tarantinův literární debut se povedl na výbornou!

Quentin TarantinoTenkrát v Hollywoodu

Quentin Tarantino je kultovní režisér, který natočil takové filmy jako je legendární gangsterky Gauneři nebo Pulp Fiction: Historky z podsvětí, revenge thriller s Umou Thurman Kill Bill nebo výborné westerny Nespoutaný Django a Osm hrozných. Jeho posledním filmem je buddy movie Tenkrát v Hollywoodu s Leonardem DiCapriem a Bradem Pittem. Nyní se představuje jako spisovatel – jedná se o beletrizovanou podobu jeho posledního snímku Tenkrát v Hollywoodu. Už nyní si jí můžete předobjednat na webu dobreknihy.cz, kterým tímto děkujeme za recenzní výtisk. Knihu si můžete objednat ZDE.

Nový Hollywood, éra hippies a esence kinematografie

Nostalgie. Milostný dopis filmu. A čistá esence lásky ke kinematografii a srdce filmového fanouška. A nostalgie, znovu. To je to správné slovo, které se vám vybaví, když otevřete tuto knihu a začtete se do prvních několika stránek. Ihned jste zase v tom filmu, který jakoby byl vaším dávným zážitkem z minulosti. A je to velmi příjemné a uklidňující. Vracíte se mezi staré dobré známé. Čtenáři se ocitají ve starých známých kulisách šedesátkového Hollywoodu – je tu všechno, na co jsme zvyklí z filmu a ještě něco navíc. Rick Dalton, jeho kaskadérský dublér Cliff, herecký agent Marvin Schwarz a mnoho dalších. Věk „Nového Hollywoodu“ se nese ve znamení nekončící plejády hvězd, zlaté doby kinematografie, nového filmového dechu a především závanu svobody a s ní spojené éry hippies.

Důležité je zmínit fakt, že nemusíte znát původní film Tenkrát v Hollywoodu z roku 2019. Nicméně předpokládám, že čtenář zrovna této knihy už film viděl. Ostatně samotný film a jméno Quentin Tarantino je dost velká reklama, která se určitě podepíše i na prodejích knihy. Kniha vychází z filmu a doplňuje filmový příběh – vyplňuje mezery, které postavy prožívaly a ve filmu nebyly řečené. A celkově novela rozvíjí a prohlubuje filmový svět, který skýtá hned několik zajímavých dějových linek k prozkoumání.

Rešerše, historická přesnost a zručný mix fikce s realitou

Tarantino nám v knize ukazuje zákulisí Daltonovi cesty do Evropy. Ve filmu byla velká časová propast, kdy Rick Dalton točil filmy v Evropě. A právě novela nám ukazuje jeho strastiplné zážitky a roztodivné příhody, které Rick zažívá během natáčení westernů v Itálii. Dostaneme se do Říma, kde se herec schází s věhlasným evropským producentem ve vyhlášené čínské restauraci. Zároveň se podíváme na plac, kde Rick ztvárnil hlavní roli italského spaghetti westernu pod dohledem Sergia Leoneho. Zde autor zajímavě pracuje s fiktivními postavami, které nechává prolnout s reálnými událostmi.

Tento princip kombinace vyfabulovaného děje, který je zasazen do pečlivě vyrešeršových historických událostí je dechberoucí. Autor zde umně pracuje s fikcí a realitou – je vidět, že má pečlivě nastudované dějiny a umí do nich zasadit vhodné dějové linie. Reálné předobrazy z filmového průmyslu – George Cukor, Sergio Leone nebo Bruce Lee představuje jako reálné postavy a zároveň si je upravuje ke svému autorskému obrazu. A vše svým zvláštním způsobem funguje – nemáte problém, že najednou ve fikční beletrii sledujete vymyšlenou scénu s reálnou osobností. Podívejte se níže na trailer, který propaguje novelu Tenkrát v Hollywoodu.

Spanilá noční odyssea a tvrdý život hereckých hvězd

Tarantino má neskutečný dar k popsání a zasazení děje do impozantních kulis. Scenérie vyprahlých ulic Hollywoodu, zaprášených ateliérů nebo vyschlých italských prérií je popsán neskutečně realisticky, ale zároveň i zábavně a především neobvykle atmosféricky. Nehledě na neustálou přítomnost výborných hlášek – není snad stránka, kdy by nezazněl výborný dialog. V knize se hojně mluví, což je někdy na škodu. Ne ovšem v této knize – dialogy jsou vybroušené na hranici geniality. Postavy sarkasticky odsekávají, mluví o ničem a o všem, křičí na sebe a zároveň si vyznávají lásku – je tu všechno, co člověk dovede říct.

Autor se tu věnuje především Ricku Daltonovi a jeho herecké kariéře. Ať už v rámci natáčení evropských westernů, tak dojde i na jeho trable s hereckými agenty a nebo na zákulisní příběhy z natáčení Drsná kůže (seriál, kde se Dalton proslavil). Jeho pracovní morálka je ale sužována jeho destruktivním životním stylem. Dalton je notorický vymetač hospod, klubů, barů a různých nočních podniků. Alkoholové tažení napříč nočním velkoměstem je samostatnou kapitolou – s Tarantinovým vyprávěním se ale čtenář načape u toho, jak sám zatouží nad tím, jít se zpít do němoty a putovat po LA od hospody k hospodě a na nic nemyslet. Je to hold život filmové hvězdy – i když upadající, ale hvězdy.

Cliffův zločin a generace květinových dětí

Vedle Daltona se ale Tarantino také hodně věnuje kaskadérovi Cliffovi – Daltonovi parťákovi, který je takřka jeho bratr. Cliff je sympaťák, který žije v nuzné maringotce, ale užívá si života, co to jde. Kromě toho, že vozí Daltona a dělá mu kaskadérského dubla, tak se jeho život točí kolem hospod, vnadných žen a jeho psíka. Zároveň si ale drží své temné tajemství – v minulosti byl obviněn z vraždy své ženy. Kniha se touto událostí důkladně zabývá a přichází s poměrně radikálním zjištěním. Své místo tu má i Mansonova sektářská rodina, která se umně prolíná s probíhající érou hippies. Květinové děti zaplavili ulice Města andělů a je vidět, že pro ně má autor slabost.

Místy jejich příběh působí dost plytce, zbytečně a pouze na efekt – ale atmosféricky se hodí do struktury novely, která je vlastně sama o sobě atmosférickým vyprávěním, které se nikterak zásadně nedrží klasického románového rámce. Novela má svoje trhliny – dost často se přeskakuje v čase a mezi postavami, což způsobuje lehké zmatení ve vyprávění. Čtenář si ale poměrně rychle a organicky vznikne na časté přeskoky, které mě osobně přišly jako něco zajímavého a neokoukaného. Je to vděčné zpestření oproti klasicky vyprávěným románům a k novele o filmu, hippies a sedmdesátkám to svým způsobem patří. Ve výsledku kniha působí jako roztříštěná mozaika menších příběhů různých postav a skupin, která uceleně tvoří příběh jedné éry, jednoho města a jednoho celého období, které je zasvěcené svobodě, filmovým hvězdám a především životu.

Tarantino nezklamal – na co sáhne, to mění ve zlato

Jinak to je výborná literatura. Děj, příběhy a dramaturgie vyprávění je zvládnutá na jedničku. Autor zajímavě doplňuje a rozvíjí ve filmu načatý svět. Umně zde převypráví i filmový příběh a to vše v jemném, nenásilném a autorsky silném rukopise. Na to, že to je filmová beletrizace řadící se k nižší „brakové“ literatuře, tak kniha funguje i bez znalostí z filmu. Je vidět, že autor má zvládnutou historii a filmový svět, který čtenáři přibližuje s lehkou grácií a bravurou, která je tolik typická pro celou Tarantinovu filmografii.

Zkrátka Quentin Tarantino ať sáhne na cokoliv, tak se mu daří. Knížka je zábavná, je z ní cítit obdiv, opodstatněné znalosti a rešerše dané doby a filmového průmyslu, ale i fanouškovské zapálení a touha vyprávět příběhy. Zároveň si drží autorský rukopis a snadno rozeznáte jeho tématické trademarky, které používá i ve filmech. Dojde na klasické propriety jako jsou cigarety Red Apple a mnohé další motivy z Tarantinova universa.

Láska k filmovému průmyslu

Jak je Tarantino skvělý filmový vypravěč, tak ani v literatuře nezůstává pozadu. Kniha se snaží být pro všechny, ale zároveň je to čirá esence Tarantinovi lásky ke „starým dobrým časům v Hollywoodu“. Je to milostný vzkaz kinematografii a celému filmovému světu. Tato kniha nelze přirovnat prakticky k ničemu – snad jedině k nedokončené novele Magnát od Francise S. Fitzgeralda. Literární monument pějící ódy, ale i nelibosti na kinematografický průmysl má několik styčných bodů jako Tarantinovo dílo. Fitzgeraldův opus se zaobírá krásou a pozlátkem filmových hvězd a vyžívá se ve fungování filmového byznysu, kde nejsou hranice mezi prací a osobním životem.

Pro režisérovy fanoušky je kniha povinností. A pokud máte rádi nostalgicky laděné příběhy, zábavné retro a filmové prostředí s množstvím hlášek a humoru, tak je knížka pro vás to pravé. Mohu jedině doporučit.

Novela se na pulty českých knihkupců dostane 14. října. Ale už nyní si jí můžete předobjednat ZDE.

Quentin TarantinoTenkrát v Hollywoodu (2021, vyd. Prostor, 368 str.)

Viktor Horák

Tenkrát v Hollywoodu
9
recenze-tenkrat-v-hollywoodu-sedmdesatky-zlaty-vek-filmu-a-era-hippies-od-rezisera-kill-billaNečekejte epický román, který nás bude ovlivňovat po generace - ale čekejte kvalitní a zábavnou četbu, která hlouběji a obšírněji otevírá Tarantinův svět. Novela rozvíjí stejnojmenný snímek a nabízí nám mnoho příběhů navíc, které ocení každý fanoušek Quentina Tarantina. Kniha je čtivá, rychle ubíhá a drží si své tempo, aniž by někde zpomalila nebo zrychlila - čtenář nemá čas se nudit. Ihned jste vržení do sedmdesátkového Hollywoodu mezi filmové hvězdy, nakažlivě svobodné hippieky, ale také mezi životní ztroskotance žijící na periferii LA. Vrcholem jsou temné pasáže o Mansonově rodině, která ale v autorově podání nemá šanci. Tuhle knížku neodložíte z ruky!