Recenze: Co jsme viděli, co jsme slyšeli chce být duchařským hororem i thrillerem

Režisérka Shari Berman vypráví příběh na pomezí mysteriózní duchařiny a thrilleru. Stojí za to se koukat na film Co jsme viděli, co jsme slyšeli (Things Heard & Seen) na Netflixu?

Mladý pár z Manhattanu se stěhuje na vesnici do starobylého domu. George (James Norton) zde v okolí na malé univerzitě získal místo profesora. Catherine (Amanda Seyfried) je odkázaná na to se starat doma o jejich malou dcerku a také o dům s temnou minulostí.

Dům, v kterém straší, protože se v něm něco hrozného stalo. Kde jsme to už viděli? Tak byl o tom natočený celý skvělý seriál Haunting Of Hill House. V hororu Hlasy zase zoufalý otec zaslechne po záhadné smrti svého syna volání o pomoc z onoho světa a rozhodne se vyhledat známého odborníka na paranormální jevy.

Shari Berman rozehrává ve dvouch hodinách komorní a střídmé vztahové drama. Daří se jí přesně vystihnout psychologickou charakteristiku ústřední dvojice – George je arogantní, ambiciózní a sobecký mladý muž, Catherine je citlivka trpící poruchou příjmu potravy. Vzniká mezi nimi napětí a odcizení plynoucí v rozdílu ve vnímání hodnot ve vztahu. Tato linka filmu je nejpřesvědčivější, dokáže nás blíže seznámit se všemi postavami a jejich motivy a působí střízlivě a psychologicky věrně. Navíc Amanda Seyfried jako Cath působí opravdu étericky a křehce a James Norton s výrazně hranatými lícními kostmi jako by vypadl z oka odpudivému českému obchodníkovi s nenávistí Čížkovi.

Zároveň je tu pomalu probublávající linka s duchařskou tématikou. Jak bývá u Netflixu zvykem, dramaturgicky se film snaží vměstnat do dvou hodin řadu motivů, které nedokáže autor dotáhnout do konce. Pokud tu exitují dobří i zlí duchové, kdo je ten zlý? Proč se tu zhmotňuje jen ten dobrý? Filozofické otázky na duchařské seanci typu jsou všichni duchové vlastně dobří, opravdu souhlasí s dalším vývojem ve filmu?

Film se snaží udržet noblesní a mysteriózní úroveň, ale jakmile nasadí thrillerovou zápletku, začne se propadat do nelogických a zkratkovitých zvratů. Chování postav ve velmi krátkém čase přestane dávat smysl. Nechovají se jako dlouze představované inteligentní postavy, ale činí zcela iracionální rozhodnutí, aby sloužili drastickým zvratům a zbrklé koncovce filmu.

Že se dá velmi dobře propojit thriller s detektivní zápletkou s duchařskou tématikou, nám ukázal třeba horor Kruh. Co jsme viděli, co jsme slyšeli chce ale přenést na diváky vyšší poselství. Filozofickou myšlenku o síle duchů, kteří mohou do reálného života vnést dávku spravedlnosti. A nejen to, chce ukázat rodové utrpení a zatížení ženské polovičky v nevyvážených vztazích s muži. Což zní jako docela zajímavé téma, dostáváme se tu do oblasti karmických vztahů, patriarchální krutosti, nechybí myšlenka ženské pospolitosti a emancipace.

Alespoň tak vypadá záměr ženy režisérky, s kterým do tohoto tématu šla. Jenže se rozhodla honit víc zajíců najednou, a ukázalo se, že budování napětí na základě thrillerové zápletky s duchy není její silnou řemeslnou stránkou. Silný je film paradoxně na úrovni pozvolna budovaného, vztahového psychologického dramatu mezi ženou a mužem. Námět je nakonec na produkci Netflixu docela originálně uchopený, film si nezaslouží jen kriticky shodit ze stolu, v drobnostech působí dospěle.

Kubin

7
recenze-co-jsme-videli-co-jsme-slyseli-chce-byt-ducharskym-hororem-i-thrilleremJak bývá u Netflixu zvykem, dramaturgicky se film snaží vměstnat do dvou hodin řadu motivů, které nedokáže autor dotáhnout do konce. Silný je film paradoxně na úrovni pozvolna budovaného, vztahového psychologického dramatu mezi ženou a mužem.