Stalo se vám někdy, že vás hra zpočátku nebavila a navíc vás tak neskutečně štvala, že jste ji chtěli okamžitě odinstalovat, ale nakonec jste změnili názor a do titulu jste se dokonce zamilovali? Tak přesně takhle jsem to měl s novým Bee Simulator od polského týmu Varsav Game Studios. V této recenzi si vyzkoušíme, jaké je to být včelou. Hru na recenzi nám poskytla společnost Comgad.

Jeden simulátor jsme tady měli již minule. Byl to však simulátor farmaření a byl z ranku těch normálních. Dnes to bude jiná liga, jelikož budu recenzovat Bee Simulator, tedy simulátor včely. Nyní asi tuším, co se vám momentálně honí hlavou. Simulátor včely, ach bože, to bude pěkná kravina, tohle nemá cenu číst dále. Ale pozor, já vám radím pokračovat ve čtení, jelikož vám dokážu, že Bee Simulator na tom není zase tak špatně.

Počáteční obavy

Předsudky jsou špatná věc. Já měl předsudky vůči Bee Simulator již při stahování. Uvažoval jsem nad tím, kdo si může koupit hru, kde hrajete za včelu. A taky, co se dá ve hře, kde hrajete za včelu, celou dobu dělat? S tímhle negativním přístupem jsem první krůčky ve hře. Bohužel počáteční chvíle strávené v Bee Simulator nijak nepomohly zažehnat můj negativní postoj k tomuto titulu.

První mise se odehrává v jakési jeskyni, která vypadala naprosto příšerně. To jen navýšilo moje obavy, že hra bude nejenom hloupá, ale i celkově špatná po technické a vizuální stránce. První úkoly se týkaly sbírání pylu. Ano, to obvykle včely dělají. Všechno šlo jak po másle do doby, kdy jsem měl najít speciální pyl nebo něco na ten způsob. V tu ránu se vyrojily další negativa. Ovládání a s tím spojená příšerná orientace v prostoru. Upřímně jsem myslel, že tento úkol nikdy neudělám, prohodím ovladač oknem a půjdu dělat něco rozumného.

Za den jsem se ke hře vrátil, jelikož jsem si řekl, že ostříleného hráče, jako jsem já, nemůže přece rozhodit taková hříčka. Úkol jsem nakonec úplnou náhodou udělal. Tím naštěstí skončily mise odehrávající se v tmavé příšerné jeskyni a hra nás konečně vytáhla na světlo světa. Tímto začaly mé nové pochybnosti. Tentokrát však o tom, zda sem hře neukřivdil tím, že jsem ji tak rychle odsoudil.

Není snadné být včelou

Po prvních výukových misích, které se odehrávají v nevzhledné a chaotické jeskyni, se hra neskutečně změní. Najednou se ocitáte v rozlehlém parku. Všechno hraje příjemnými barvami a působí živým dojmem. I zde na vás čeká pár misí, které mají za úkol vás zasvětit do hry. Mise se později ve hře objevují ve formě výzev. Tyto výzvy mají za úkol prodloužit herní dobu, která bez těchto vedlejších questů má totiž něco kolem pěti hodin. Není to moc, ale neměl jsem velká očekávání, takže zklamání se nekonalo. Podívejme se na jednotlivé výzvy podrobněji.

Důležité je říct, že hra je určena především dětem a podle toho byly tvořeny i jednotlivé úkoly. Jednou z výzev je například Race challenge. V ní, jak už název napovídá, budete závodit. Přesněji, budete lítat za jinými včelami a úkolem bude,aby se vám nevzdálila na příliš velkou vzdálenost. K tomu všemu musíte prolétávat světelnými kruhy. minout můžete jen čtyřikrát. Minete-li vícekrát nebo uletí-li vám včela na velkou vzdálenost, závod končí. Na první pohled primitivní záležitost. Omyl. Výzvu jsem se opakoval asi stokrát. Na vině je především nepřesné ovládání. Dá se na něj sice zvyknout, ale i tak mohli na něm vývojáři trochu zapracovat.

Další výzvou je Battle challenge. Zde budete bojovat s další včelou. Tady jsem tápal o poznání kratší dobu, ale přece jenom tápal. Zkrátka mi trvalo, než jsem pochopil, jak se to vlastně ovládá. Hra sice před každým úkolem nabízí nápovědu, ale jsem chronický přeskakovač. Boj totiž neprobíhá klasicky, neboť jednotlivými tlačítky neudáváte povely vaší včelce. Místo toho dole na obrazovce běží lajna, na které jsou ikonky tlačítek a vaším úkolem je zmáčknout jednotlivá tlačítka ve správnou dobu. Musím říct, že někdy jede lajna dost rychle a je kumšt se trefit.

Škola hrou, žádná nuda

Ve hře se zkrátka nebudete nudit. Kromě jednotlivých výzev, kde kromě již vyjmenovaných najdete ještě sběratelskou a taneční challenge, na vás čeká i příběhová mise. Jak už jsem psal výše, úkoly jsou velice podobné výzvám. Ono taky, co chcete ve hře se včelou v hlavní roli pořád dělat. Opravdu mě nenapadá moc jiných aktivit. Nezapomínejme však, že Bee Simulator je určen především pro dětem. Samotný příběh taky zrovna neoplývá originalitou, ale hře to nijak neškodí.

Když tady pořád předhazuji, že hra je určena především dětem, nesmím zapomenout na edukační stránku hry. Bee Simulator umí vzdělávat. Nečekejte však, že vaše dítě bude po dohrání hry hvězdou včelařského kroužku. Přesto vám hra nabízí spoustu poučných informací, a to převážně během načítání jednotlivých misí.

Vypadá to hezky

Kdybych měl hru popsat pár větami, napsal bych asi toto. Bee Simulator, nejen že vypadá docela hezky, ale i se příjemně hraje. Je to tak. Po grafické stránce vypadá hra opravdu pěkně. Vše hraje příjemnými barvami. Některé objekty a postavy sice vypadají dost nereálně, ale to není nijak na škodu, spíše naopak to dodává hře na roztomilosti. Po audio stránce na tom recenzovaný titul není špatně. Zvuky jsou docela průměrné, ale hudba je výborná a velice pomáhá budovat atmosféru hry. Co se týče příběhu, ten není zrovna s kategorie složitých a propracovaných. Přesto není ve hře nijak na škodu. Jednotlivé úkoly zvládne i dítě. Pro naprostý relax doporučuji ržim volného letu. Velice slabou stránkou hry je ovládání. Ze začátku působilo dost krkolomně a dlouhou dobu mně trvalo, než jsem si na něj zvykl. Podle mě by stačilo jen ubrat na citlivosti ovládání směru letu. Pokud si vzpomínám, v menu tato možnost nastavení není. Důležité je zde podoknout, že jsem hru testoval na PS4. Dovedu si představit, že na PC se hra ovládá o dost lépe.

Na závěr si tedy musíme položit zásadní otázku. Je Bee Similator dobrá hra nebo ne? Není lehké jednoduše odpovědět. Na rovinu řeknu, že kdyby hra končila v první půlhodině, neúprosně bych ji napálil 1/10. Začátek hry byl opravdu tragický. Naštěstí zbytek je na tom zcela jinak. Titul vypadá opravdu hezky, a nebýt nepřesného ovládání a poněkud krátké herní doby, ve spojení s jednoduchostí jednotlivých úkolů, doporučil bych ho vřele všem, bez rozdílů věku. Takhle je hra určena spíše vaším ratolestem, neříkám však, že si jí nemůžete užit i vy. Stačí přimhouřit obě oči a je to dost dobrá zábava i pro ostřílené hráče.

Hru na recenzi poskytla společnost Comgad.

Martin Kudělka

Graika