Zorat pole, pohnojit pole, osít pole, počkat a následně sklidit. A takhle znova pořád dokola každý rok. Farmáři, rolníci, zkrátka všichni zemědělci to nemají vůbec lehké. Přesvědčit se o tom můžete i vy na vlastní kůži díky novému Farming Simulator 19 Platinum Edition. Hru nám na recenzi poskytla společnost Comgad, za což velice děkujeme.

Když se v herním světě řekne slovo simulátor, většina z nás si představí většinou dost divné hry, které simulují běžné lidské činnosti. Údajně jsou tyto tituly populární u naších západních sousedů. Většinou jde o naprosté bizarnosti, jako například simulátor zametače chodníků, poslíčka pizzy nebo dokonce simulátor mezikontinentálních letů. Zkrátka jde o dost specifické hry, zaměřené na velice úzkou část herního publika. Geniální kousek se však podařil společnosti GIANTS Software a její sérii farmářských simulátorů. Zatím poslednímu dílu Farming Simulator 19 se podařilo po deseti dnech od vydání prodat přes milion kopií, čímž se definitivně zařadil mezi velké hry. V této recenzi se podíváme na rozšířenou edici této hry s názvem Platinum Edition.

Zemědělská technika se ve hře pyšní obrovskými detaily
Bez nápovědy ani ránu

Přestože má přítelkyně je absolventka střední zemědělské školy a já první rok života strávil na vesnici, absolutně nic nevím o pěstování pšenice nebo o chovu skotu. Naštěstí vývojáři z GIANTS Software na tento problém mysleli, jelikož usoudili, že podobně nevzdělaných jedinců jako jsem já, je mezi hráči naprostá většina. Nebýt tedy implementovaného režimu výuky, mé první hodiny ve hře by se nesly ve znamení naprostého chaosu. Bohužel výuka nezahrnuje všechny činnosti, proto je k dispozici sice poněkud strohá, ale přesto užitečná nápověda, která vám pomůže se ve hře dostatečně zorientovat.

Farmář, ten tvrdej chleba má

Být farmářem zahrnuje širokou a velmi pestrou škálu aktivit. Navíc se Farming Simulator 19 rozhodl všechno hráčům zprostředkovat ve věrné podobě. Pokud tedy chcete pěstovat obilí, musíte nejprve pole zorat, poté ho osít a vyčkávat co se bude dít. Až obilí vyroste, je třeba ho sklidit, výslednou plodinu uskladnit nebo prodat a jedete nanovo. Ovšem pozor, pole by se mělo po určitém počtu sklizní i hnojit.

Hra se doopravdy snaží farmaření simulovat co nejvěrněji. Výčet činností samozřejmě nezahrnuje jen pěstování zemědělských plodin. Ve hře můžete samozřejmě pěstovat všemožný dobytek a menší hospodářská zvířata nebo například podnikat v oboru lesnictví. Je toho opravdu hodně a nudit se opravdu nebudete. Zde je vhodné říct, že naštěstí nejste na celou farmu sami. To znamená, že na jednotlivé práce jsi můžete najímat pracovníky, kteří činnost provedou za vás. Nutno dodat, že někdy je tato možnost na škodu, jelikož umělá inteligence najatých pracovníků není na příliš vysoké úrovni.

Farmářských aktivit je ve hře velká spousta
Tatra nezná bratra

Farming Simulator neobsahuje jen vydatnou porci farmářských aktivit, ale i opravdu obří množství dopravních prostředků, strojů a zemědělské techniky, které vám pomůžou na cestě za prosperující firmou. Hra má naštěstí licencované značky zemědělských strojů, tudíž mezi technikou nechybí traktory, kombajny a jiná zemědělská technika slavných značek, jako jsou například John Deere nebo Steyr. Strojů a přídavné techniky je opravdu spousta. Hra obsahuje naprosto šílené množství všemožných pluhů, secích strojů, vleček a sklízecích mašin. Navíc jsou všechny propracované do posledního detailu. Nabídka techniky jde ale ještě rozšířit díky moderské komunitě, kterou vývojáři GIANTS Software s nadšením podporují. V minulých ročnících se ve hře objevovaly i traktory domácího Zetoru. Bohužel letos jsem je v nabídce nenašel. Co ale ve hře nechybí a na což jsem patřičně hrdý, je nákladní vůz Tatra.

Platina je lepší

Již ze začátku recenze jsem zmiňoval. že budeme testovat rozšířenou edici hry Farming Simulator 19 Platinum Edition, která vyšla před pár týdny. Ta obsahuje oproti základní verzi mimo jiného v nabídce strojů zcela nového výrobce zemědělské techniky, německou firmu CLAAS. Do hry tedy přibyly nové traktory, kombajny a přídavná technika, která vám pomůže k ještě lepšímu v chodu vaší farmy. Škoda jen, že platinová edice nenabídla novou herní oblast, jelikož dvě městečka je trochu málo.

Vlak nesmí ve Farming Simulator 19 Platinum Edition chybět
Příliš laciné zpracování

Nyní se dostáváme k tomu nejdůležitějšímu, tedy technickému zpracování. Začneme hezky od začátku, tedy hudbou. Ve Farming Simulator 19 nehraje hudba permanentně, ale jen formou herního rádia, podobně jako v sérii Grand Theft Auto. Netroufám si hodnotit jak na tom rádio je, jelikož jsem ho měl ve hře puštěné asi dvě vteřiny, a to ještě omylem. Přece jenom, ve farmářském simulátoru chci poslouchat zvuk motoru a ne hudbu. Když jsme u zvuků, ty jsou ve hře vcelku průměrné. Ozvučení jednotlivé techniky a strojů se zdá být na dobré úrovni, netroufám si však soudit, do jaké míry jsou realistické. Přece jenom, nejsem expert přes traktory. Co se týče okolních zvuků, těch je pomálu.

Dalším bodem je samozřejmě grafická stránka hry. Tady bych si dovolil rozepsat o trochu více. Nejprve se zaměřme na zpracování zemědělské techniky. Jednotlivé traktory, kombajny, ale i veškerá přídavná technika, jako jsou pluhy, vlečky a kropiče vypadají úchvatně. Vývojáři nenechali nic náhodě a vše dotáhli do posledního detailu. Modely techniky jsou zpracovány opravdu výtečně. Bohužel, to se nedá říct o zbytku herního světa. Nejen, že působí strašně lacině a stroze, s tím navíc souvisí i to, že hra působí příliš mrtvě. Městečka obsahují pár budov a okolní přírody, která nevyniká nějak úchvatným zpracováním. Sem tam se po sinici mihne nějaké to auto. Ale je rok 2019. To je tak velký problém, ve hře která má ambice srovnávat se s velkými hrami, naprogramovat více NPC postav, které trochu oživí ponuré herní město? Hra tak dostává opravdu laciný vzhled, což ji ubírá na kvalitě. Velká škoda.

Některé modely a okolní krajina s objekty se nemůže pyšnit zrovna dokonalým zpracováním
Spousta maličkých problémů

Třeba ovládání je naprosto příšerné. Ve vysokých rychlostech se jen mírně dotknete páčky a rázem jste otočení o 360 stupňů. Naprosto příšerné byla i práce s vysokozdvižným vozíkem. Nabrat paletu nebyl skoro žádný problém, ale položit ji a vycouvat vidlema bylo asi na půl hodiny. Naprostý děs. Co mi ještě hodně vadilo, bylo zpracování horkého vzduchu, který vychází s výfuku. Určitě si říkáte, co mi na tom může sakra vadit. Zpracování efektu deformace obrazu je tragické. V prvních chvílích jsem si dokonce myslel, že jde o technickou chybu. Po chvíli mi však došlo, že jde o horké výpary z komínu traktoru, které deformují obraz. Nakonec bych zde zmínil ještě jednu maličkost, která mi trochu kazila zážitek. Nakupování v obchodě. Nejen, že koupené zboží se objeví před obchodem a vy si ho musíte sami dopravit na farmu, ale celkové nákupní menu vypadá strašně chaoticky. Je to maličkost, ale zamrzí.

Konečný verdikt

Je čas na závěrečné hodnocení. Farming Simulator 19 Platinum Edition je opravdu zábavná hra. Množství zemědělských aktivit, k tomu ještě větší množství techniky a strojů, jak tyto činnosti vykonávat, to opravdu hned neomrzí. Hra opravdu dává důraz na věrnou simulaci, což je většinou zábavné, ale někdy se zábava rychle mění ve frustraci. Technická stránka hry je průměrné úrovni. Byť modely techniky a strojů jsou na vysoké úrovni, zbytek hry působí dost lacině a odfláknutě. Pokud jste tedy nadšenec do farmaření nebo hledáte hru, u které se dá dost dobře relaxovat, určitě se nebojte Farming Simulator 19 Platinum Edition pořídit. Pokud ale očekáváte pravý herní zážitek, tahle hra a simulátory obecně nejsou pro vás. Na úplný závěr musím zmínit, že jsem testoval verzi pro PS4.

Hru na recenzi nám poskytla společnost Comgad.

Martin Kudělka

Grafika