Jaké jsou rozdíly původní hry od seriálu The Last of Us? A proč je zatím lepší hra?

Jsme za polovinou seriálu, právě je venku pátá epizoda z celkových devíti. Už mohu směle zhodnotit, jak se hra liší od filmové adaptace a zda je podle mě lepší hra, nebo seriál?

Před nedávnem, ještě před začátkem produkce HBO, jsem si konečně koupil remasterovanou verzi pro mě jedné z nejlepších her všech dob, The Last Of Us. A mohu tak porovnávat velmi živě příběh a postavy.

Pojďme nejprve k postavám:

Ústřední duo Joel a Ellie je ve hře charakterizováno odlišně než v seriálu. V seriálu je Ellie docela nesympatickou postavou, což umocňuje i na první pohled nehezká tvář herečky. Je více chladná, drsná, méně holčičí. Ve hře je Ellie na začátku, až do chvíle zranění Joela, nevinnou dívkou, která Joela poslouchá a neodporuje mu. Seriál, zde hádám, jde ve stopách dnešních silných žen hrdinek – ty se musí mužům ve všem vyrovnat, ne-li být dominantnější než oni. Je to dlouhodobý trend vycházet vstříc ženským divačkám.

Oproti hře je Joel v seriálu trochu trouba. Není tak důrazný, není to takový drsňák a daleko více podléhá sentimentu. Ale tomu podléhá celý seriál, pravděpodobně proto, aby nakrmil city co největšího množství diváků. Ve hře je Joel typický hrdina noir filmů – na začátku je bez hodnot, bez citů, bez empatie, muž, kterého malá holka jen otravuje. V seriálu vybrali i typově vlastně hodného a trošku v projevech plochého Pedro Pascala. Ten daleko více než brutalitou oplývá city a jeho zlomenost postrádá koule.

Filmoví recenzenti se u nás předhánějí v superlativech, ale podle mě nemohli opravdu hrát původní hru, když tvrdí, že jde o nejlepší adaptaci hry všech dob.

Seriál se tak připravil o nejzajímavější proměnu Joela, protože důraz klade více na ženskou hrdinku a rozmělňuje brutálně romantickou poetiku hry. A teď pojďme také k ději, pozor, text obsahuje spoilery!

KOUKNI SE  Recenze: Mission: Impossible Odplata - První část opět překonává hranice diváckých očekávání

Hned začátek první epizody, intro, je v seriálu košatější a delší. Ve hře chvíli hrajeme za Joelovu dceru, která je sama doma a hledá svého otce. V seriálu nás k tomu nejprve seznamují s domácností, vztahem Joela s dcerou a jeho bratrem Tommym, s kontextem toho, co Joel dělá za práci. Teprve potom dojde ke scénám, do nichž nás hra uvrhne hned na začátku.

Další odchylkou je důvod, proč se Joel vydá pro zásoby a baterii. Není to stesk po strýčku Tommovi. Je to pouhý pragmatismus v boji o holé přežití. Potřebuje zásoby. Potřebuje být mobilní. V charakteristice postavy jde o značný posun, kdy seriál dělá od začátku Joela citlivějším. Je to zbytečné a kontraproduktivní. Hledání bratra Tomma je trochu přepjaté – je to dospělý člověk a neztratil se. Joel si k nikomu jinému než dceři žádný klíčový vztah nevytvořil. Vůbec je podivné, jak se Tommy objevuje od začátku v domácnosti Joela a jeho dcery, jako kdyby tam bydlel také. Ve hře jej Joel hledá proto, že potřebuje doručit Ellie světlonošům, a Tommy s nimi měl mít kontakt. Ale jejich vztah je velmi chladný.

Úplně z cesty je romantická gay balada mezi Billem a Frankem. Joel a Ellie dorazí k Billovi, ten žije sám. Frank od něj utekl a dokonce najdete dopis, v kterém najdete vzkaz, že je Bill debil a že od něj konečně utíká. Najdete ho oběšeného, protože byl nakažen, ukončil to sám.

KOUKNI SE  Recenze: Seriál 1883 je syrovější a romantičtější verzí seriálu Yellowstone

V seriálu sledujeme červenou knihovnu s patetickým koncem, dokonce tuto vedlejší linku okupuje celý díl seriálu. Proč ne, opět, žijeme v době, kdy je každý seriál posuzován podle počtu gay a ženských postav. To si tvůrci ve dvojce opravdu smlsnou a nebudou si muset ani vymýšlet.

Střih, jsme v Kansasu, zde dojde ke konfilktu dvojice s místními pobudy, s Blowerem (zmutovaným houbovitým golemem) a také zde potkají Henryho a jeho mladšího bratra Sama.

Tohle se v seriálu také stane, i když s úplně jiným důrazem. Cestou tunely v seriálu nemusí čtveřice bojovat ani s jedním clickerem, jako by těch soubojů nebylo už dosud v seriálu málo. Naopak si tvůrci vymysleli Kathleen, zlou šéfku odboje proti FEDRA, která chce najít Henryho a zabít ho, protože je to kolaborant.

Akce se zombíky se komprimuje na jednu velkou scénu, v které se všichni včetně Blowera dostanou z podzemí na zem (btw pomocí ve hře velmi obávaného obrněného vozu). Tvůrci tak smontovali vše do jedné scény, včetně akce se sniperem. Ale zde je potřeba říct, že se nakonec podaří dospět do stejného finále – ano, týká se to Sama, který je v seriálu ještě hluchý, patrně proto, abyste ho ještě více litovali.

Je nutné říct, že hra je daleko brutálnější a temnější, než to, co jsme dosud v seriálu viděli. Potěšila mě scéna s Blowerem, který oddělí hlavu jednoho ze vzbouřenců od těla, ale vidíme to jen z dálky. Ve hře, pokaždé když Joel zemře, blower roztrhne jeho čelist od zbytku hlavy, jen tak pro ilustraci. Cesta s Ellie za světluškami (světlonoši) je ve hře hned od začátku plná clickerů a runnerů. A jejich útoky jsou brutální. Seriál je v tomto ohledu hodně mild, akce je minimálně, v řadě scénách nevidíme ani, jak oběž zemře, patrně, aby nebyli v šoku třináctiletí diváci, kteří by se ale stejně podle ratingu na seriál dívat neměli. Jako třeba ve scéně se starým sniperem, nebo při sebevraždě jedné z postav. Žádné detaily, žádná syrovost.

KOUKNI SE  Recenze: Oppenheimer je projekcí nedostatků i schopností režiséra Christophera Nolana

Po pěti dílech hodnotím seriál zatím se zvědavostí, ale kriticky. Za mě zaplnili tvůrci ryze akční a temný svět příliš mýdlovým sentimentem, který rozmělňuje zážitek z vývoje vztahu ústření dvojice – která si k sobě hledá velmi křehký vztah navzdory brutalitě a Joelově tvrdosti. Uvidíme, co bude dál. Zatím se tvůrci alespoň drží obsahu a směruje stejným směrem. Nemůžu se dočkat především pojetí konce, zda bude ve stejném vyznění, jako ve hře.

Kubin

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

four × four =