RECENZE: Unikátně zpracovaná Kniha psychologie… pro každého

Začátek nového roku láká k novým začátkům. Někdo plánuje zapracovat na svém těle, jiný na duši, další na sebevzdělávání. Kniha psychologie je v takových případech ideální pomůckou téměř pro každého. Důležité je totiž vždy začít právě sami u sebe, k čemuž i poznání psychologie jako disciplíny může nemalou měrou přispět.

Na rozdíl od některých publikací věnujících se oboru psychologie se čtenář tentokrát nemusí obávat suché teorie, nekonečných poznámek pod čarou či toho, že knize neporozumí. Kniha psychologie vyšla jako druhá ze série přehledových oborových publikací, určených pro nejširší veřejnost ‒ od úplných začátečníků přes pokročilé studenty až po odborníky. Její mladší sestřička Kniha filozofie získala cenu Slovník roku v kategorii Výkladový slovník a můžeme se těšit i na další přírůstek do rodiny. Připravena je totiž už i Kniha ekonomie. Celá tato série „encyklopedií“, za kterou můžeme v českém prostředí vděčit edici Universum, si zaslouží pozornost z mnoha důvodů.

Vraťme se ale k samotné Knize psychologie. V anotaci se dočteme, že srozumitelně vysvětluje všechny velké myšlenky tohoto fascinujícího oboru společenských věd. Podání i výklad „velkých idejí“ chce ale přece jen trochu více soustředění a pozornosti. Na tom však není nic neobvyklého, a kde čtenář-laik tápe, stačí většinou ještě jedno pomalejší přečtení, nahlédnutí do příbuzných kapitol či historického kontextu daného jevu. To vše a mnohem více nabízí poutavé grafické zpracování knihy. Knihu doplňují diagramy, které krok za krokem zpřehledňují složité teorie, a klasická rčení, jež činí psychologii jako takovou snáze zapamatovatelnou. Třešničkou na dortu jsou pak důvtipné ilustrace. psych

Je na zamyšlení a vkusu každého jedince, zda místy již nepřevažuje forma nad obsahem. Podle mého názoru je Kniha psychologie po této stránce poměrně dobře vyvážená, a je přesně tím, čím být chce.

Kolektiv autorů se rozhodl pro chronologické řazení a provází nás tak vývojem psychologie od počátků až do současné doby, přičemž jsme seznamováni s nejvýznačnějšími psychology a jejich teoriemi. Na stránkách tedy putujeme a poznáváme psychologii od jejích filozofických kořenů přes behaviorismus, psychoterapii, kognitivní, sociální a vývojovou psychologii až po psychologii diferenciální. Není samozřejmě nutné číst knihu od začátku do konce. Mnozí „sáhnou“ jen po některých kapitolách, oblíbených osobnostech, nebo naopak zabrousí do neznámých vod a populární jména a směry spíše vynechají.

Oblíbenost psychologie jako takové u veřejnosti roste. Nejedná se jen o samotný studijní obor, ale i zájem o v úvodu zmíněné zdokonalování sebe samých, o chuť přijít na to, co se v našich myslích odehrává, jaké to má projevy či důsledky. I mnohé z toho Kniha psychologie může pomoci objasnit. Stačí pouze zalistovat, otevřít své vědomí a vstřebávat myšlenky a postřehy psychologů, „z nichž mnohé jsou dnes jednoduše považovány za zdravý rozum“. I toto je zajímavé si uvědomit. Ne vždy byly nám dnes samozřejmé věci tak nezpochybnitelné.

A na závěr snad už jen jeden z citátů, o které není nouze už na samotném velmi lákavém kabátku knihy: „Čím člověk může být, tím musí být.“ Tak co, máte chuť se ponořit do hlubin lidské duše?

LENKA ŠIMKOVÁ

Kolektiv autorů – Kniha psychologie. 2014/03. Universum. 352 stran

10
recenze-unikatne-zpracovana-kniha-psychologie-kazdehoKniha psychologie vyšla jako druhá ze série přehledových oborových publikací, určených pro nejširší veřejnost ‒ od úplných začátečníků přes pokročilé studenty až po odborníky.