RECENZE: Chybíš mi, hlásá Harlan Coben

Harlan Coben si v minulém roce získal nemalý počet nových příznivců svým trhákem Šest let. Tento autor se sice pohybuje na scéně již mnoho let, ale až předchozí kniha pomohla mnohým objevit tohoto velikána thrilleru. Tento měsíc se vrací na český trh s novinkou Chybíš mi. Dokáže dosáhnout na vysoko nastavenou laťku?

V první řadě si musíme připomenout největší přednosti tohoto autora. Vedle velice akčních a strhujících dějů jsou to jednoznačně zcela nečekané zvraty. Ty jsou samozřejmě ve většině detektivních či thrillerových románů. Ovšem Coben dokáže v naprosto nečekanou chvíli přijít s obratem, který vás téměř vymrští ze sedící nebo ležící polohy.

Hlavní roli si tentokrát střihla policistka Kat Donovanová. Před osmnácti lety se s ní rozešel její snoubenec Jeff. Následovalo několik nevýznamných známostí, ale velká láska už nepřišla. Její kamarádka Stacy ji zaregistruje na internetovou seznamku, aby měla možnost najít někoho nového nebo si alespoň užít. Při bezvýznamném listování mezi potenciálními partnery nalezne tvář, kterou zde rozhodně nečekala. Je to Jeff. Rozhodně se napsat mu zprávu. A tím výrazně ovlivní nejen svůj, ale i další osudy.

Přibližně ve stejné době se jí ozve mladý Brandon, kterému zmizela matka. Údajně se zamilovala do neznámého muže a odjela s ním. Na celé věci je ovšem něco podezřelého, přestože to nevypadá nijak záhadně. Kat se tomu nejdříve nechce věnovat, ale velice brzy dostane neblahé tušení.

Tento detektivní thriller je zčásti postaven na podobných základech jako jeho předchůdce. I v tomto případě se objevuje po mnoha letech osoba, o které hlavní hrdinka dlouho nevěděla. Pouze čas se ztrojnásobil.

Chybíš miJedním z nejsilnějších spojovacích materiálů celého příběhu jsou jednoznačně postavy. Zejména ústřední role policistky Kat je vykreslena do nejmenších detailů, včetně osobních krachů. Ale celkový počet postav je poměrně vysoký. Kamarádka Stacy je sexbomba, která okamžitě přitáhne každého muže. Pracuje v detektivní kanceláři, proto může občas vypomoci i s vyšetřováním. Kolega Kat je šarmantní a bohatý frajírek Chaz, který občas leze své kolegyni dost na nervy. Výstřední a těžce nemocný Aqua je kamarádem Kat a cvičitelem jógy. Vedle nich se objevují i další postavy, některé jen na chvíli. Všechny dohromady vytvářejí rozmanitou společnost. Jednotlivé charaktery se dost odlišují a čtenář si opravdu nemůže být jist jejich pozicí v příběhu. Velkou pochvalu si zaslouží i záporáci. V ději jich najdeme hned několik.  Mafiánský boss Cozone stál za vraždou Katina otce. Nebo ne? Druhý záporák Titus unáší ženy i muže. Je to nebezpečná zrůda, jejíž totožnost musí detektivka zjistit. Bude překvapená?

Hlavních dějových linek je hned několik. Jednou z nich je pátrání po vrahovi legendárního policisty Donovana. Jeho dcera se musí dozvědět pravdu. Druhou je pátrání po únosci žen i mužů. Pachatel si své oběti vyhlédne prostřednictvím seznamky. V obou případech se objeví určité stopy, které musí detektivka vyšetřit. Zároveň řeší i své milostné vztahy s bývalým milencem, kterého najednou našla na seznamce.

Právě pocitová a někdy až romantická vložka má v románu silnou pozici. Takže jestli vám to vadilo u Šest let, opět budete nadávat. Nemyslím si, že by láska nemohla patřit do thrilleru. Naopak se díky tomu daleko více rozvíjí hlavní zápletka a čtenář se může hlouběji vcítit do hlavní postavy. Nečekejte přímo červenou knihovnu, ale přesto se tato kniha bez velké porce romantiky prostě neobejde.

Samozřejmě nesmí chybět ani pohled do duše zločinců. Několikrát budete mít možnost sledovat utrpení obětí a jejich osud. I v tomto případě se ovšem našlo místo pro ždibec lásky. Jeden z hlavních záporáků má svého psa, kterého bezmezně miluje. V roli to nehraje významnější roli. Ale čtenář se alespoň přesvědčí, že i psychopatický magor má duši.

Již jsem zmínil Cobenovu šikovnost ve vytváření naprosto nečekaných zvratů. Ani tentokrát nebudete zklamání. Jeden významný se nachází někde v prostředku a druhý až na samém konci. Když už si budete myslet, že se nic nezmění. Proto nezapomeňte číst až do poslední stránky. I otočení situace uprostřed knihy je velice důležité. Vyvolá ve čtenáři ještě větší touhu dozvědět se pravdu.

Chybíš mi v mých očích sice o malinko zaostává za předchozím bestsellerem, ale přesto je velice kvalitním thrillerem. Jeho čtivost je postavena zejména na pochopitelném ději, velice akčním tempu a neustále se vyvíjejícím situacím. Spojení romantiky a detektivky se autorovi opět povedlo a vytváří tím neodolatelnou scénu. Jedná se o takový protipól temné severské krimi. Na stránkách sice najdeme mnoho chmurných chvil, ale zároveň se občas i vyjasní. Jestliže jste příznivci tohoto autora, jeho rukopis jednoznačně poznáte a nebudete zklamáni.

Harlan Coben: Chybíš mi, Knižní klub (Euromedia Group), 2015, 400 stran

LUKÁŠ LOUŽECKÝ

9
recenze-chybis-mi-hlasa-harlan-cobenChybíš mi v mých očích sice o malinko zaostává za předchozím bestsellerem, ale přesto je velice kvalitním thrillerem. Jeho čtivost je postavena zejména na pochopitelném ději, velice akčním tempu a neustále se vyvíjejícím situacím.