Mojmír Mráz ze Žezlic je tady s novým případem. Zrnko v soukolí nás tentokrát zavede přímo do historického Brna, kde budeme chytat tajemného vraha, jež se snaží naplnit starobylé proroctví.

Zhruba před rokem jsme vám přinesli recenzi historické detektivky Noční motýl, která nás zavedla do zapadlé a pošmourné moravské vesničky. Temný a napínavý příběh se opravdu povedl. Nyní je tady Ondřej S. Nečas s novou knihou. Ta nese název Zrnko v soukolí a opět se v ní setkáme s vyšetřovatelem zemského soudu, rytířem Mojmírem Mrázem ze Žezlic a jeho mladým pomocníkem Kristiánem. Jak se nám kniha líbila se dozvíte v následující recenzi.

Opět na temné notě

Stejně jako předchozí autorova kniha Noční motýl, i novinka Zrnko v soukolí se hrdě hlásí k žánru historických detektivních románů. Opět se tedy můžete těšit na velmi temný a drsný zážitek. Příběh je tentokrát zasazen přímo do středověkého Brna. Pokud si myslíte, že tímto přišel příběh o dávku tajemna, jste na omylu. Vykreslení historického Brna, města pošmourného, temného a syrového, působí opravdu přesvědčivým dojmem a skvěle zapadá do potemnělého příběhu. Tentokrát se budeme honit za tajemným vrahem, který, jak se zdá, se snaží naplnit starobylé proroctví. Samotný příběh opět koketuje s prvkem nadpřirozena, což mu dodává na energii, zároveň však nepůsobí jako nějaké přitroublé historické fantasy.

Oproti předchozímu dílu se autor vyhnul zbytečně podrobnému, někdy až doslova otravnému popisu jednotlivých situací. Taky tempo knihy je v této novince svižnější. Samotná zápletka působí velmi zajímavě, vyvrcholení je pak naprosto skvělé. Celkově však příběh není tak dobrý, jako tomu u prvního dílu této série, byť ho kazí jen drobnosti. Děj postrádá absolutně zásadnější příběhové zvraty. Navíc se odehrává v jedné přímce, pár odboček by rozhodně neuškodilo. Taktéž by si kniha zasloužila pár stránek navíc. Příběh mi přišel dost krátký, a to nejsem zrovna příznivec zbytečně vleklých titulů, které se rozprostírají na mnoha stovkách stránek. Co zůstalo, je temná a pochmurná atmosféra, která jen dokresluje nelehkou a krutou dobu.

Propracovanější postavy

Jestli někde vidím největší posun oproti předchozí knize, jsou to postavy. Ty byly v titulu Noční motýl sice zajímavě napsány, ale postrádaly pohled do hloubky. V novince Zrnko v soukolí na nich autor zapracoval a my můžeme mírně zajásat. Především hlavní postavy doznaly největšího pokroku. Jak postava Mojmíra Mráze, tak jeho pomocníka, pážete Kristiána, už nepůsobí tak plytce a jejich charakterové vlastnosti jsou více rozepsány, než tomu bylo v Nočním motýlovi. Hlavně v postavě Kristiána vidím velký potenciál do budoucna. Pořád ale víme o obou hlavních postavách zatraceně málo. Snad se příště dočkáme trochu té příběhové omáčky okolo minulosti obou hlavních protagonistů, sérii by to hodně pomohlo. Autor naštěstí zapracoval i na vedlejších postavách. Už nepůsobí, jako by to byly jen jména na papíře, ale dostaly trochu toho lidství, takže se nebudete ztrácet v tom, kdo je vlastně kdo. Takže tady jedno velké plus oproti předchozímu dílu.

Co říct závěrem?

Kniha Zrnko v soukolí je v některých oblastech posunem kupředu oproti Nočnímu motýlovi. Hlavně tedy zpracování postav je o mnoho lepší, než v předchozí knize. Taktéž příběhové finále je naprosto skvělé. Bohužel však pár věcí nabralo spíše směr dozadu. Například příběh, který se sice může pyšnit velmi zajímavým námětem, absolutně postrádá jakékoliv dějové zvraty, což ve výsledku působí horším dojmem. Taktéž by si kniha zasloužila o kousek natáhnout. Shrneme-li všechna pro a proti, Zrnko v soukolí je vcelku důstojným pokračováním povedené historické detektivky Noční motýl. Máte-li tedy rádi naši historii a rádi se honíte za zločinci, tohle je pro vás absolutní nutnost. Šanci této knize můžete však dát i přesto, když dějiny nejsou zrovna vaše láska. Věřím, že i vás kniha potěší.

mystery press

Knihu Zrnko v soukolí nám na recenzi poskytlo nakladatelství Mystery Press.

Martin Kudělka

8
recenze-zrnko-v-soukoli-historicka-detektivka-z-brnaZrnko v soukolí v mnoha ohledech překonává předchozí díl série. Propracovanější postavy, zajímavá zápletka, naprosto skvělé finále. Pár věcí však nabralo směr spíše k horšímu. Především absence dějových zvratů a odboček, spolu s krátkostí příběhu, knize škodí. Přesto je tento titul nutnost pro všechny milovníky historie a detektivního žánru.