Recenze: Noční motýl

Temná detektivka z ještě temnějšího prostředí středověké Moravy. Vydejte se po stopách tajemné bytosti, Nočního motýla, jež setkání s ním znamená buď rozkoš nebo smrt.

Noční motýl je zatím nejnovějším počinem českého spisovatele Ondřeje S. Nečase. Tento spisovatel má na svém kontě již řadu knih. Jako příklad uveďme Případy hejtmana Ambrože, která je směsicí fantasy a detektivky. I v případě Nočního motýla se nechal autor inspirovat detektivním žánrem. Jen ho tentokrát zasadil do poněkud jiné doby. Do středověku, do 15.století. Tak tedy historická detektivka. To nezní vůbec špatně. Hned na úvod se zde přiznám, že Noční motýl je první knihou od Ondřeje S Nečase, se kterou jsem se setkal. Takže zde nebudu porovnávat s ostatními autorovými knihami. Každopádně, Noční motýl mě přesvědčil tento rest změnit. Ale nepředbíhejme.

Po stopách Nočního motýla

O čem tedy kniha je? Jak už se z popisu knihy dozvíte, odehrává se v 15.století na Moravě. V dobách, kdy pověrčivost jen kvetla a lidé byli schopni věřit na jakékoliv nadpřirozené úkazy a bytosti. Hlavní hrdina, zmocněnec zemského soudu Mojmír Mráz ze Žezlic, je povolán vyšetřit zmizení Jitky, vnučky jeho přítele. Stopy vedou do zapadlé vesničky, kde však narážejí na sérii podivných úmrtí, včetně toho Jitčina. Zdejší lidé věří, že v lesích řádí Noční motýl. Tedy jsem neprozradil nic víc, než se dozvíte z popisu knihy.

A teď k příběhu trochu konkrétněji. Co se týče historického hlediska, autor nezabředává do zbytečných popisů středověkých reálií, přesto vše působí uvěřitelně. Již po pár stránkách na vás dýchne temná a pochmůrná atmosféra tehdejší doby a nepustí vás po celou dobu. Co však musím autorovi vytknout, je zbytečné popisování některých situací. Chápu, že autor vás chce co nejvíce vtáhnout do děje, ale někdy to působilo až otravným dojmem. Pokud budu hodnotit detektivní složku příběhu, tady není asi co vytknout. Hlavní zápletka je uvěřitelná. Postupem času se na ní začnou nabalovat další okolnosti. Čtenář však získává indície k celé záhadě postupně. Celý příběh tak pozvolna plyne ke geniálnímu a velice překvapivému konci. K tomu všemu přidejte ještě velkou dávku nadpřirozena, která z příběhu číší.

Nevýrazné postavy

Další věcí v knize, kterým je třeba věnovat pár řádků, jsou postavy. Pokud se budeme bavit o vedlejších postavách. Ty působí vcelku uvěřitelně a hladce zapadají do prostředí i do doby, ve které se kniha odehrává. Takže jim není. co vytknout. Potíž vystává u hlavních hrdinů knihy. Nejvíce u postavy Mojmíra Mráze. Ten totiž na mě působil velice rozporuplně. Nechyběla mu, jakožto vyšetřovateli, notná dávka inteligence a bystrosti. Také jsem oceňoval jeho, na danou dobu překvapivý, skeptický pohled na dění. Nějak jsem však postrádal trochu toho charisma, jehož by měl mít hlavní hrdina na rozdávání. Velká škoda, jelikož jsem se s ním nějak nedokázal sžít, ale celkovému zážitku to naštěstí nijak neuškodilo. S postavou pážete Kristiána to bylo trochu jiné. Na jednu stranu velice naivní, někdy až hloupá postava. Na druhou stranu s ním byla větší zábava, než s Mojmírem Mrázem. To se týkalo i dalších dvou postav, rytířových zbrojnošů, Oloty a Boreše. Překvapivě asi nejzábavnějších postav v knize. Zkrátka, na hlavních postavách mohl autor více zapracovat. Působí vcelku nevýrazně, což je vcelku škoda.

Shrnutí na závěr

Noční motýl je vcelku povedená detektívka s nádechem tajemna. Příběh je čtivě napsaný a plyne v příjemně svižném tempu, občas mu však škodí zbytečná popisnost. Zasazení příběhu do středověké Moravy je za mě velice vydařené. Při čtení opravdu vnímáte pochmůrnost tehdejší doby. Navíc vše působí tajemně nadpřirozeným dojmem. Zápletka je do posledního detailů dobře promyšlená. Navíc její překvapivé vyvrcholení působí výtečně. Co však celkový dojem kazí, je nevýraznost hlavních postav. Ty by zasloužily trochu rozvinout charaktery, jelikož působily strašně plytce. Postavě Mojmira Mráze by slušelo i trochu větší charisma. Shrnuto podtrženo. Noční motýl určitě stojí za přečtení. I přes drobné výtky jde totiž o výbornou knihu.

Knihu poskytlo nakladatelství Mystery Press.

Martin Kudělka

8