Recenze: Prey, zvláštní příbuzný Half-Life

Nemluvím. Na výzkumné stanici se ve svém speciálním obleku oháním hasákem po něčem, co vypadá jako krab a snaží se mě to za každou cenu zabít. Každá smrt mě žene kupředu. Každá smrt prohlubuje mou frustraci. Každá smrt mě dělá silnějším. Ne, nejsem Gordon Freeman, jsem Morgan Yu. Je nový herní počin od Arkane studios nástupcem kultovního Half-Life, nebo jen další sci-fi střílečkou? Odpověď naleznete v dnešní recenzi.

Dobré ráno Morgane

Hlavní hrdina Morgan (nebo hlavní hrdinka Morgan?) se probouzí ve svém střešním bytě, aby se vydal do výzkumného centra na pár záludných testů, neboť je zároveň vědcem, ale i zkoumaným subjektem. Všechno jde podle plánu, dokud se něco šeredně nepokazí. Morgan se opět probouzí ve svém bytě a celý den se opakuje. Tentokrát pro něj ovšem nepřiletí helikoptéra, ale rozhodne se vstoupit do světa za zrcadlem, aby zjistil, že mimozemská rasa obsadila celé středisko. Tak nějak by se dala popsat základní kostra příběhu, který se ovšem mnohonásobně vrství a nabaluje na sebe další a další dějové linky. Zní vám to povědomě? Ano, příběh plný zrady, lásky a přátelství by mohl být o nějaký ten kousíček originálnější. Ale nedržme se jen v negativním duchu. Prey je určitě hra, která má co nabídnout.

Hru Prey můžete zakoupit na stránkách KEY4YOU

Vakuová atmosféra

Prey má poměrně povedenou grafiku, i když by šlo jít určitě ještě o kus dál. Herní svět je plný barev a výborně využívá kombinaci světla a stínu. Úvodní sekvence, kdy prolétáte městem ve vrtulníku a „titulky“ se objevují na vrcholcích budov nebo bocích mostů, je zakončena krásným pohledem na název hry. Po tomto zážitku jsem byl naplněn štěstím. S určitou nadsázkou by se dalo říci, že se stylově jedná o jakýsi vesmírný Dishonored. Náhoda? Nemyslím si. Autoři Prey- Arkane Studios, totiž stojí i za touto dnes již kultovní stealth akcí. Ovšem narozdíl od zmíněného Dishonored působí Prey poněkud sterilně. Jistě, místnosti jsou napěchované předměty, které téměř všechny můžete vzít do ruky, a prostor je navržen tak, jak by fungoval pravděpodobně i v reálném světě. Bohužel i přes to všechno si neuchovává onen „život“. Ovšem ten mimozemský život je dokonalý. Naskriptování pohybu nepřátelských Typhonů je provedeno perfektně. Hýbou se rychle, uskakují, útočí, poletují. Jejich struktura je stále v pohybu, jako by celé tělo pulsovalo. Bohužel se pak objeví i lidská část osazenstva a najednou si říkáte, zda jste se nepřesunuli o deset let zpátky v čase. Postavy stojí v připraveném postoji a dost komicky se pohybují. O jejich umělé inteligenci nemůže být ani řeč. Pokud se odhodláte na jednoho z nich zaútočit, vrhne se na vás se střelnou zbraní jako nemotorná poloopice, a to je škoda. Výbornou stránkou hry je to, že se můžete pohybovat kdekoliv se vám jen zamane. Nejedná se o žádnou koridorovou záležitost. Ke svému cíli se můžete dostat hlavním vchodem, nebo i různými větracími šachtami či po trubkách, kterými je prostor doslova prošpikován. K dispozici máte mapu, která rozděluje vaše úkoly na primární a na ty vedlejší. Navigace je odvedena poměrně kvalitně, i když někdy působí zmateně a vy musíte projít prostor třeba desetkrát, abyste objevili skrytá dvířka, která vás v příběhu posunou zase o kus dál. Stejné pocity jsem měl u již zmíněné hry Half-Life a projelo mnou mrazení, když jsem si tento zážitek musel chtě nechtě zopakovat. Možná je to jen mnou, ale některé věci, podle mého názoru důležité, jsou odvedeny dosti nepřehledně. Tak například úkol, kdy musíte najít doktora v databázi. Projel jsem ji nejméně desetkrát a stále nic. Až pak jsem si všiml, že na spodku obrazovky je malá tenká šipečka, která posouvá stránku níže. Ano, jsem nepozorný, ale určitě by něco tak důležitého mohlo být vyvedeno výrazněji.

Craftuju, craftuješ, craftujeme aneb snová recyklace

Prvky RPG jsou v Prey vyvedeny bravurně. Jistě, dalo by se pracovat s větším inventářem, ale zase vás to donutí více s ním manipulovat. Stránka, kterou hra v tomto ohledu nabízí, je provedena na jedničku. Všechno se dá vylepšovat. Od zbraní po speciální oblek až po vylepšování svých schopností. Naprosto skvělý nápad je recyklace živých i neživých předmětů. Jednoduše je vhodíte do přístroje, který z nich vytvoří jakýsi různorodý materiál a ten pak vložíte do výrobního mechanismu a navolíte si, co chcete vytvořit. Dalším speciálním prvkem hry je vylepšování si svých schopností, které přebíráte od nepřátel. Jistě jste viděli milion videí, kdy se můžete převtělit do hrníčku a s tímto maskováním projedete kolem nic netušících nepřátel. Jak ale na to? Nejdříve pomocí speciální přilby sledujete nenápadně Typhony. To, co se od nich naučíte, se vám načte do databáze, a vy si pak díky tomu vylepšujete svoje schopnosti. A věřte mi, že je budete potřebovat.

Bang! Bang! Bang!

Zbraně jsou bezesporu stěžejním prvkem těchto her. V Prey se navíc tohoto úkolu zhostili originálně. Krom klasických zbraní ve stylu brokovnice, pistolie nebo EMP granátu bych rád jmenoval dvě nejoriginálnější. Recycler charger a GLOO cannon. První zmiňovaný je snem každého ekologa. Hodíte jej do místnosti nebo po příšeře a za přítomnosti vizuálního znázornění lámání prostoru se předměty recyklují do již zmíněného různorodého materiálu. Druhá jmenovaná zbraň je stejně tak kultovní jako Gravity gun v Half-Life (ano, tato hra tu je nejvíce skloňovaná a když se pustíte do hraní Prey, zjistíte proč). GLOO cannon vystřeluje jistou formu rychleschnoucího bobtnajícího lepidla, kterým nejenže můžete znehybnit nepřátele, ale můžete si díky němu i postavit přístupové cesty. Nejoriginálnější zbraň za poslední dobu ve světě videoher. Škoda jen, že je kanón lehce těžkopádný a dá vám poměrně zabrat, abyste trefili rychle se pohybujícího mimozemšťana. Souboje s mimozemskou rasou jsou poměrně těžkou zkouškou vašich schopností, a to je na hře to dobré. Nic neodpouští a rozhodně vám nedá nic zadarmo.

Morgan Yu se odmlčel

A tak nezbývá nikomu jinému než mně, aby se chopil závěrečného slova. To, co autoři prostřednictvím spousty videí slibovali, hra splnila tak napůl. Pro někoho to může být hezkým zpestřením v době, kdy se čeká na vytoužený Half-Life 3, který je stále v nedohlednu. Ale pro nás ostatní, kteří jsme na hru čekali setsakramentsky dlouhou dobu, je Prey trošku zklamáním. Výborné a originální nápady jsou často degradovány jejich provedením. Je to škoda, protože Prey měl velký potenciál. Přes to všechno se jedná o nadprůměrnou hru, jejíž opětovné hraní odkládám na neurčito. Ale vy byste ji měli určitě alespoň zkusit.

Hru k recenzi nám poskytlo KEY4YOU

Adam Dvořák