Recenze: Papež a Mussolini – když dobro a zlo nestojí proti sobě

David I. Kertzer je univerzitní profesor společenských věd a profesor antropologie a italských studií na Brownově univerzitě. Jeho kniha Papež a Mussolini získala Pulitzerovu cenu v roce 2015. Českým čtenářům ji představilo nakladatelství Jota právě v těchto dnech.

Fašistický vůdce Benito Mussolini dovedl Itálii do války a spolu s Adolfem Hitlerem dokázal v evropských kulisách rozpoutat biblické inferno. Jakou roli tehdy sehrála církev a samotná postava papeže Pia XI.  vyšlo najevo v plné míře až po odtajnění a zpřístupnění vatikánských archívů. David I. Kertzer v nich strávil sedm let a  sepsal rozsáhlé dílo, ve kterém vykreslil dopodrobna postavy hlavních aktérů. Poznáme i ty ve vedlejších rolích, bez nichž by se možná dějiny ubíraly jiným směrem.

Po velké válce zůstala Evropa raněná a skýtala živnou půdu radikálním hnutím. Pachuť porážky, hospodářské krize a zdánlivé bezvládí přiživilo v mnohých chuť po moci, zatímco druzí jen nevěřícně vrtěli hlavami. Mocichtiví fanatici měli zbraně v rukou, když oponenti vyzývali k dohodám a diplomacii.

Směr, kterým se budou ubírat italské dějiny, měli v rukou dva muži. Benito Mussolini byl  ohněm, papež vodou. Byli tak rozdílní a přesto je k jejich cílů vedla společná cesta.  Jeden toleroval druhého. Drobné ústupky směňovali za výhody a upevnění moci. Zlověstná smyčka se stahovala nenápadně plíživě.

David I. Kertzer ve své knize zavedl čtenáře do samého nitra Vatikánu. Do okamžiku, kdy kardinál Ambrogio Damiano Achille Ratti přijal pontifikát a stal se papežem Piem XI. Svou cestu v těch letech začínal i Benito Mussolini.

Autor díky své znalosti problematiky dokázal představit postavy i události té doby skutečně ze všech úhlů. Poznáváme tak jejich lidské stránky, slabosti i přednosti. Se stejnou pečlivostí jsou v knize představeny i vedlejší postavy, které přímo ovlivňovaly oba aktéry. jejich spolupracovníci a v případě Mussoliniho i rodinní příslušníci a duceho četné milenky.  Před očima se skládá děsivě impozantní mozaika složitých diplomatických jednání, historických milníků a prostých lidských vlastností.

Jota

V úzkých vatikánských uličkách spletitých vztahů a církevních výrazů neponechává autor čtenáře na holičkách. V závěru knihy je poznámkám a vysvětlivkám věnováno na sto padesát stran. To činí z knihy možná víc učebnici než populárně naučnou beletrii. Pro ilustraci jsou v knize zařazeny i  černobílé fotografie Mussoliniho, Pia  nebo jejich blízkých spolupracovníků. Pro odlehčení a zpřehlednění by určitě čtenáři pomohly kartografické náčrtky nebo jiné obrazové vsuvky, které by zprostředkovaly dramatický společenský nebo geopolitický vývoj.

Autorovi se daří v závislosti na popisu událostí držet napětí  i přes místy suchopárný výklad. Tak, jak gradovala politická situace v Evropě, utahovala se i smyčka fašisticko katolického spojenectví. Papež umírá v únoru roku 1939. Až do jeho posledních dní mu nejsou známy následky jeho činů. Umírá v době, kdy je duce na vrcholu své síly a Evropa na pokraji války.

V závěrečném slovu autor tvrdě odsuzuje roli církve a papeže při vzestupu fašismu v Itálii a zbytku Evropy. Přečtení knihy ani přes skutečně hluboký pohled do problematiky nezměnil fakt, že historie přeci jen není tak černobílá, jak bychom si někdy přáli.

Papež a Mussolini, David I. Kertzer, Jota, 2017

8
recenze-papez-mussolini-kdyz-dobro-zlo-nestoji-sobeZnepokojující příběh tajného spojenectví mezi papežem Piem XI. a Benitem Mussolinim.