Recenze: Móda za železnou oponou

Konstantina Hlaváčková vezme čtenáře v knize Móda za železnou oponou na výlet do minulosti. Nahlédneme do výkladních skříní i almar československých žen a mužů v době, kdy komunistická strana pevně ovládala všechny aspekty každodenního života módu nevyjímaje.

Móda byla, je a bude vždy odrazem společnosti. Její nálady a názoru. Konstantina Hlaváčková v knize věnuje velký prostor celospolečenským souvislostem, které ovlivňovaly styl odívání. A jde skutečně do hloubky. Jako kurátorka sbírky textilu Uměleckoprůmyslového muzea v Praze je více než fundovaným průvodcem na této výpravě. Historické a politické vlivy, které ovlivňovaly módu za železnou oponou, byly zásadní a v prostředí totalitního režimu vytvářely své zcela specifické klima.zavřít

Kniha mapuje čtyři dekády snahy oděvního průmyslu i obyčejných lidí o slušné a módní oblečení. Jednotlivé kapitoly se vždy věnují konkrétnímu tématu, aniž by byly nějakou trasou v čase. Jednou jsou to módní domy, materiály, pak odívání revoltujících mladých nebo návrháři. Každé téma je zpracováno v průběhu celého období železné opony, takže se v retrospektivě historie vracíme na tatáž místa, i když z jiného konce.  Abychom si udělali ucelený obrázek o odívání v té či oné dekádě, je potřeba poskládat střípky z jednotlivých kapitol.

Výstižnější název knihy by možná měl znít: Oděvní průmysl za železnou oponou. O něm se totiž dozvíme snad úplně všechno. V období nedostatku a centrálně plánované výroby byly ženy velmi často odkázány na šikovnost vlastních rukou víc než na nabídku na pultech módních domů. Domácí tvorba je v knize zmíněna, ale mám pocit, že jen jaksi na okraj a do počtu bez většího zájmu a hlubšího seznámení.  Je to škoda, protože doma se šilo, pletlo, háčkovalo a drhalo ve snaze o originální kousky šatníku, která je ženám vlastní.

Grada

Kniha je velmi bohatě ilustrovaná a koho by unavil poměrně suchopárný výklad plný faktů bez ambice čtenáře nenudit, fotografie tehdejších modelů mu vše bohatě vynahradí. Móda se v pravidelných intervalech opakuje. Mnohé modely by velmi dobře obstály pod drobnohledem dnešní módní policie. Až se místy čtenáři zasteskne. Fotografie ukazují spíše tu lepší stránku tehdejší módy. Autorka si je vědoma pomíjivosti trendů a nesnaží se tehdejší modely výběrem fotografií nijak dehonestovat. I když by to bylo snadné, protože některé dřívější pokusy o módní odívání byly skutečně spíš humorné než trendy. Stejně jako dnes. V závěru najdeme i slovníček pojmů pro ty, kdo by se v metrech dederonu náhodou ztratili.

Kniha je svou hloubkou při zpracování tématu určitě užitečnou pomůckou pro studenty textilních oborů. Pro laika dříve narozeného je zajímavou připomínkou doby, kdy strana řídila vše včetně délky sukní. Mladší ročníky možná najdou pokornější přístup k módě. Bez ohledu na nedostatek a nesvobodu vydržely tehdejší oděvy to, o čem si dnes u levného importu můžeme nechat jen zdát.

Móda za železnou oponou, Konstantina Hlaváčková, Grada 2016

7
recenze-moda-za-zeleznou-oponouKniha mapuje historii české módy druhé poloviny 20. století.