RECENZE: Kdo je tady Podezřelý?

Prebal_Crais_Podezrely_29Za svého pána by Maggie dala život… Evokuje to ve vás cosi na způsob Padesáti odstínů šedi či jiné podobné literatury, která se po úspěchu tohoto „porna pro maminy“ doslova rozlezla po knihkupeckých pultech…? Tentokrát je to trochu jinak. On je policista. Ona je policejní pes.

Vydalo nakladatelství Metafora

Knižní novinka s názvem Podezřelý slibovala ještě před vydáním víc než jen pouhou detektivku. Vydavatel v tomto případě zacílil i na „pejskaře“. Jak se trefil?

Předem je třeba říci, že sám autor Robert Crais není žádný nováček, a to ani pro českého čtenáře. Sérii detektivních příběhů z jeho pera vydává nakladatelství Metafora již od roku 2001. Ve svém žánru je R. Crais uznávaným spisovatelem, jeho díla byla několikrát nominována i oceněna v různých soutěžích (například titul Grand Master 2014 detektivního žánru). Málokterý čtenář i filmový divák si ale patrně uvědomí, že podle jeho předlohy vznikl například také snímek Rukojmí s Brucem Willisem v hlavní roli.

I Podezřelého budeme moci zhlédnout na filmovém plátně. Jeho realizace se ujala společnost FOX 2000, která zakoupila autorská práva a která nabídla divákům mimo jiné dnes už slavné Hunger Games.

Ale zpět ke knize. Psát recenzi s větším odstupem od dočtení knížky, jak se mi tentokrát stalo, je dvojsečné. Na jednu stranu můžete zapomenout první dojmy z přečteného, na druhou stranu se ale projeví síla příběhu. Zbylo ve vás po něm něco, nebo upadl v zapomnění už po pár dnech? Z Podezřelého ve vás nejvíce utkví ona psí linie. Ale je otázkou, zda se tak stalo kvůli zmíněné propagaci, nebo zda je příběh policejního psa opravdu silnější než ten lidský, který zde ztvárňuje detektiv Scott James.

Oba hlavní hrdinové trpí určitým traumatem po událostech, které je připravily o jejich nejbližší lidi. Scott ztratil při přestřelce, do které se náhodně připletl, svoji parťačku, fenka německého ovčáka Maggie přišla o svého pána. Když se tato dvojice dá dohromady, vytvoří zajímavý pár, kterému ale zpočátku nikdo nedává příliš šancí.

V této souvislosti si samozřejmě nelze nevzpomenout na další psí hrdiny v podobě komisaře Rexe či film K-9 – můj přítel se studeným čumákem. Právě na zkratku K-9 narazíme i v Podezřelém, protože se dnes v řadě zemí užívá v oblasti vojenské, policejní a záchranářské kynologie. Také Maggie byla původně vycvičena jako vojenský pracovní pes a nasazena v Afghánistánu pro vyhledávání výbušnin a zbraní.

Příběh se nám od začátku odvíjí i ze psí perspektivy, což je to, co jej činí zapamatovatelným mezi jinými detektivkami. Popisy toho, jak Maggie vnímá jednotlivé pachy a smečku, kterou se Scottem tvoří, jsou v poněkud fádní zápletce tím osvěžujícím, co dodává knize šťávu. I když autor v závěru přiznává, že líčení výcviku a dalších záležitostí spojených s péčí o psy je upraveno pro potřeby románového vyobrazení, neubírá to věrohodnosti a čtenář si nějaké ty nové znalosti může z Podezřelého odnést.

Napětí se v této „psí kriminálce“ stupňuje spíše pomalu a vrcholí ve chvíli, kdy se oběť zločinu začne dostávat do opačné role, a otázka kdo je tady vlastně Podezřelý začne útočit na čtenářovu mysl. Jestliže však bylo záměrem autora zejména to, aby se čtenář v závěru knihy v duchu modlil: „Čert vem detektiva, hlavně ať to přežije ten pes,“ tak mohu říci, že se mu to povedlo.

Kniha je k zakoupení zde

LENKA ŠIMKOVÁ

7
recenze-je-podezrelyZa svého pána by Maggie dala život... Evokuje to ve vás cosi na způsob Padesáti odstínů šedi či jiné podobné literatury, která se po úspěchu tohoto „porna pro maminy“ doslova rozlezla po knihkupeckých pultech…? Tentokrát je to trochu jinak. On je policista. Ona je...