Recenze: Aristokratka na koni opět baví

Aristokratka na koni je již třetím dílem úspěšné série z pera Evžena Bočka. Tak jako v předchozích knihách se opět vrátíme na zámek Kostku prostřednictvím deníku Marie Kostkové z Kostky.

Pro ty, kdo nejsou obeznámeni s dějem prvních dvou knih, ve stručnosti zrekapituluji, oč jde. Kostkové s Kostky – „nejchudšího zámku v Čechách“ v restituci získali zpět své rodové sídlo, na nějž se ze spojených států přestěhovali. Ujali se nejen jeho správy ale i poměrně svérázného personálu. Kastelán Josef nesnáší návštěvníky. Hospodyně paní Tichá má slovník dlaždiče a nevyčerpatelnou zásobu domácí ořechovky, kterou celý den průběžně popíjí. Slušným panoptikem je i samotná rodina Kostkových. Otec Marie se poměrně svérázně vyrovnává s katastrofální finanční situací, což mu vynese přezdívku „debilní škudlil“. Matka Vivien je posedlá princeznou Dianou a imunní vůči češtině. Od krachu a bídy je má zachránit manažerka Milada. Ta je rozhodnuta „vytěžit“ návštěvníky za každou cenu.

Pestré zámecké osazení i nápady manažerky Milady jsou zdrojem humorných situací, na kterých celá kniha stojí. Aristokratka postrádá dynamický příběh. Čtenáře čeká situační humor a vtipná přirovnání kořeněná občasným dobře umístěným ostřejším výrazem ostře kontrastujícím s prostředím šlechtického sídla.Book cover

Pro ty, kteří jsou obeznámeni s předchozími díly, může být prozac a ořechovka už ohraným modelem, který ztrácí svou sílu.  Od minula se vlastně nic nezměnilo. Stojaté vody vyprávění rozčeří příjezd tetičky Nory. Scvrklá stařenka mluví se zesnulými předky v přítomném čase, z tarotů čte budoucnost a ví o tajných skrýších zámku Kostka.

Aristokratka na koni cválá odnikud nikam. Jak začala, tak i končí. Dá se tak velmi dobře očekávat další díl. Obavy z vyšumění zajetých receptů na výrobu humoru se naplňují jen z části. Autorovi se daří držet laťku a bavit dál tak, jak tomu bylo v předchozích dílech. Pokud by skutečně uvažoval o pokračování, obávám se, že už by to chtělo přidat víc než jen senilní stařenku stiženou narkolepsií.

Marii  propůjčila v audioknize svůj hlas, stejně jako v předchozích dílech, Veronika Khek Kubařová. Její mladistvý hlas Marii Kostkové z Kostky zkrátka sluší. Bravurně si poradila i se skřehotavým napodobováním projevu knížete Schwarzenberga nebo žvatláním její americké matky Vivien. Humorné situace ještě umocňuje svým hlasovým projevem a graduje tím jejich náboj. To je oproti tištěné knize velmi příjemné a přidává jí to tam, kde by čtenář mohl cítit určitou únavu z prozacu a hektolitrů ořechovky či podobných obehraných kousků.

OneHotBook

Hudební předěly jednotlivých kapitol jsou tvořeny stejně jako v prvních dvou dílech jednoduchým klavírním motivem.

Aristokratka díky absenci děje dovoluje čtenáři začít v podstatě kdykoliv. Aristokratku na koni si tak můžete vychutnat bez znalosti předchozích dílů a klidně se do nich pustit hned poté. Pokud předešlé knihy znáte, víte, do čeho jdete a vaše očekávání budou zcela naplněna. Veronika Khek Kubařová je báječným důvodem, proč si audioknihu poslechnout.

S knihou se určitě zasmějete. Pokud patříte mezi četná stáda muflonů, zkrátíte si stylově čekání na novou návštěvní sezónu, než hrady a zámky opět otevřou své brány.

Aristokratka na koní, Evžen Boček, Vypráví Veronika Khek Kubařová, OneHotBook, 2016

Audioknihu zakoupíte ZDE