Recenze: Seriál 1883 je syrovější a romantičtější verzí seriálu Yellowstone

Napsal bych předchůdce, ale nebylo by to přesné. Seriál začal Taylor Sheridan a jeho kreativní tým psát až po vypuštění prvních dvou řad seriálu Yellowstone. O problémech s dotočením seriálu Yellowstone jsme psali ZDE.

Seriál 1883 je prequel k seriálu Yellowstone. Desetidílná série streamovací platformy Paramount+ vypráví příběh prvních osadníků, kteří míří na sever USA. S koňskými povozy, protože železnice ještě do těchto míst nevede. A mezi nimi předci Johna Duttona (Kevina Costnera). Jeho dědeček James Dutton s manželkou a jejich dvěma dětmi. Jejich dcera Elsa Dutton je v podstatě ústřední postavou této seriálové řady. Její optikou nahlížíme většinu času velmi krutý a nespravedlivý svět opravdového Divokého Západu.

Farmář James Dutton chce dostat svou rodinu z Tennessee až do Oregonu. Což je ale v roce 1883 opravdu divoká cesta. Paralelně s ním se vydává na tuto cestu veterán z války Jihu proti Severu, kapitán Shea se svým pobočníkem, a hlavně nesourodá skupina osadníků, která utekla z nějaké křesťanské sekty v Evropě (hovoří většinou německy, ale ozve se i čeština). Ti neumí používat zbraně, neumí většinou ani plavat.

Kapitán Shea si od nich nechá zaplatit za to, že je bude na cestě na Sever doprovázet. Pragmaticky se k nim připojí i James Dutton, který ovšem chce chránit jen svou rodinu.

Putování na Sever je opravdu drsný survival, plný ošklivých smrtí. Na pionýry čekají nejen úskalí přírody, rozvodněné řeky, prérijní vichřice, chřestýši a jiné záludnosti. Ale také po překročení řeky a vstupu do rezervací Indiánů banditi a samozřejmě i ti Indiáni.

KOUKNI SE  Koukat či nekoukat: Ripley

V takto divokém nastavení je velmi těžké oddělit dobro od zla, protože nejdůležitější je přežít. Taylor Sheridan se pokusil natočit tento prequel s myšlenkou realistického vyobrazení tehdejší doby, bez westernových klišé. Ovšem tím, že nechá tehdejší dobu nahlížet hlavně optikou šestnáctileté Elsy, neodpustí si seriál řadu romantizujících monologů dospívající dívky. Ta svou naivitou a zároveň chutí k životu kompenzuje opravdu drsné rány osudu, jež se na celou skupinu cestovatelů chystají. Asi je možné prozradit, že do cíle, který bude nakonec odlišný od původního záměru doputuje jen zlomek celé karavany. A vy budete deset dílů sledovat utrpení a řadu překvapivých úmrtí.

Ano, jak říkají Duttonovi, každým zabitím se z člověka stává více zvíře. A právě Elsa je tu proto, aby vám ukázala i neochvějný cit a víru v to lepší v člověku. Její někdy už otravné proklamace vysílají naději mezi mezilidskou krutost a zabíjení. A to mluvíme i o zabíjení mezi samotnou skupinou, protože i mezi nimi jsou různí lidé s odlišnými zájmy a pravidly hry. Jak to v seriálech od Sheridana bývá, začátek je skvělý, rozjezd solidní, a poté následuje v každém z dílů poněkud otravná část pro rodinné peripetie, první lásky a strasti mladé Elsy.

Což ale tvůrci využíjí beze zbytku v opravdu dojímavém finále, kdy i drsnému cynikovi ukápne slza, to je totiž opravdu pravý romantický doják z Divokého západu.

Ve srovnání s Yellowstonem je 1883 realističtější, protože tohle je srdce Divokého západu. Costner jako John Dutton se snaží westernovými činy zachránit zašlou slávu svého rodu a my máme věřit, že všechno, čeho se dopouští, je opravdu v reálném světě možné. Není, někdy je to zběsilá kovbojka, která by v realitě už nebyla prakticky možná. Jindy mýdlová telenovela alá Dallas. Zvlášť s nastupující třetí a čtvrtou řadou. 1883 si vystačí s drsným survivalem a jednou statečnou holkou, kterou nelze než milovat. Proto tuto sérii považuji za povedenější. Je to i její sevřeností, danou desetidílnou délkou s relativně uzavřeným koncem.

9
recenze-serial-1883-je-syrovejsi-a-romantictejsi-verzi-serialu-yellowstone Napsal bych předchůdce, ale nebylo by to přesné. Seriál začal Taylor Sheridan a jeho kreativní tým psát až po vypuštění prvních dvou řad seriálu Yellowstone. O problémech s dotočením seriálu Yellowstone jsme psali ZDE. Seriál 1883 je prequel k seriálu Yellowstone. Desetidílná série streamovací platformy...