Recenze: Terminator Genisys sází na Arnolda Schwarzeneggera

Do kin popáté přichází kultovní Terminator, tentokrát s podtitulem Genisys. A jak ví každé malé dítě, Terminator rovná se Arnold Schwarzenegger. Bez něho by to prostě nebylo ono. Dobře to vědí také tvůrci nejnovějšího filmu, který má být podle všeho prvním dílem trilogie. Díky moderním technologiím i chytrému scénáři se kolem Terminátora s tváří Arnolda točí velká část filmu.

Terminator Genisys se vrací k prvnímu filmu, ale předkládá nám alternativní minulost, a tudíž i alternativní budoucnost. Cestování časem musíte brát s rezervou, jako v mnoha jiných filmech slouží především k zajímavějšímu ději a jako humorný prvek. Nicméně fanoušci se můžou těšit hned na tři verze Terminátora T-800. Tam, kde ještě před pár lety počítačový facelift působil směšně, už je dnes těžké poznat, co je a co není trik. Navíc si díky berličce ve scénáři („přirozenému“ stárnutí syntetické kůže) mohl herec na stará kolena zahrát svou nejslavnější postavu i bez počítačových triků. Je to chytrý tah, ze kterého scénář těží celkem hodně. Tam, kde předchozí filmy končily u náznaků, Genisys jde mnohem dál. Sarah Connor totiž s přeprogramovaným Terminátorem T-800 strávila většinu života a považuje ho za mnohem víc, než jen ochránce. A „Taťka“, jak mu Sarah říká, jí oplácí určitou mírou lásky. Jestli si myslíte, že to nemůže fungovat, běžte se o tom přesvědčit sami. Zrovna tenhle aspekt příběhu totiž funguje lépe, než ostatní. 663757

Sarah Connor je sice protentokrát obeznámena se svým osudem, je to ale dost protivná postava. Od první scény si stěžuje na to, že nemá na výběr, že se musí „pářit“ s předurčeným otcem svého syna, i že Taťka mluví jako stroj. Zároveň ale dělá přesně to, co jí posel z budoucnosti uložil. V první řadě zklamalo obsazení ústřední ženské postavy. Vycházející hvězda z Hry o trůny Emilia Clarke má k charismatu kultovní postavy daleko. Chápu, že vzhledově dobře odpovídá tomu, jak působila Sarah Connor v prvním Terminátorovi. Je malá, obyčejná a v určitém ohledu směšná. Rádoby drsné hláškování jí ale málokdo uvěří. Hlavním pozitivem prvního Terminátora byl právě vývoj hlavní hrdinky, která se z obyčejné holky stala bojovníkem. Linda Hamilton své postavě dala mnohem víc, než jen živelnost a sympatii. Proměňovala se i její tvář a tělo, kdežto Emilia Clarke se může leda tak obléct do drsného oblečení (které navíc neumí nosit).

Naštěstí její postava funguje jako křehký středobod mezi dvěma velkými a silnými chlapy, kteří se přímo hádají o její ochranu. Kyle Reese samozřejmě nechybí, i když jeho postava má jen jeden úkol – zamilovat se do Sarah Connor. Naštěstí to mezi představiteli budoucích rodičů Johna Connora celkem jiskří. Jai Courtney je sympaťák s perfektním tělem a jeho Kyle Reese je o něco uhlazenější, než ten původní. Ale i jeho postavu scénář shazuje, protože všichni kromě něho už vědí, že jeho úlohou je jen zplodit syna a pak zemřít. Ve výsledku Jai ze své postavy vytěžil maximum. Zajímavá je také volba Jasona Clarkea. Herec se zapamatovatelnou tváří, která má ke kráse daleko, se hodí spíš pro role záporáků, než na hrdinu, jakým je John Connor. Nakonec jeho postava dojde největší proměny, opět je však potenciál postavy uchopený za špatný konec. Tam, kde se diváci těší na to dobré, co série obsahuje, scénář otočí o 180 stupňů a připravuje si prostor pro další filmy. landscape-1428935780-terminator-genisys-arnold-smile

Jedinou jistotou je tak opět titulní Terminátor. Na tomhle místě musím pochválit Arnolda Schwarzeneggera. Čím je starší, tím víc mě baví. Už vtipné promo na film, kterého se herec sám účastnil, ukázalo, že si ze sebe tahle superhvězda umí dělat legraci. A to je vidět z každého záběru, kde se Arnold objeví. Hláška „I’ll be back“ už sice nikoho ze sedačky nezvedne, jiné momenty ale skoro vhánějí do očí slzy. Starý dobrý Terminátor T-800 se zkrátka postupem času stal milou postavou, kterou byste si klidně vzali domů. Není na tom nic špatného, záporáků je ve filmu pořád dost.

Staré i nové materiály, ze kterých jsou stroje vyráběné, slibují skvělé vizuální efekty. Ať už je to oblíbený tekutý kov, nebo novinka, kterou poškodí jen magnet, na souboje strojů je radost koukat. Skynet se převtělil do titulního projektu Genisys, což přineslo možnost moralizovat o současné době sdílení a nonstop připojení.

Film se sice vrací k prvnímu filmu tím, že se zaměřuje na tři až čtyři hlavní postavy, ale zároveň se podřizuje současným trendům, kdy se postavy musejí neustále navzájem popichovat. Je to škoda, protože temnější atmosféra a menší tlak na pilu v oblasti humoru by filmu velmi prospěly. Mně osobně víc zaujal předchozí film Terminator Salvation, který svou temnou a působivou vizuální stránkou znamenal skutečný průlom série. Návrat ke kultovním začátkům je sice úsměvný, na rozjetí trilogie to ale rozhodně nestačí. Ani jeden z aspektů filmu není překvapivý či působivý. Scénář staví na tom, co už všichni znají, zároveň to ale popírá a vymýšlí si novou, méně působivou realitu. Navíc se neobešel bez happy endu kombinovaného s otevřeným koncem pro další filmy. Z temného thrilleru, kterým tři ze čtyř předchozích filmů série jsou, se tak stává skoro rodinná podívaná. Herecké obsazení by se muselo opět zcela změnit, aby přineslo něco nového. A proměna postavy Johna Connora taky sérii moc nadějí nedává. Nedokážu si představit, že by další Terminator mohl přinést něco skutečně výjimečného. Genisys je sice zábavným filmem, který ale sérii zahání do kouta. A každá další změna bude už jen smutnou ukázkou toho, že Terminátor je nejen starý, ale i zastaralý.

6
recenze-terminator-genisys-sazi-na-arnolda-schwarzeneggeraUž pátý film kultovní série se vrací k úplným začátkům, ale přináší novou, méně působivou realitu.