Recenze: Sirotčinec slečny Peregrinové-Knihovna duší

Každý, kdo četl  Sirotčinec slečny Peregrinové jistě netrpělivě očekával  třetí díl Knihovna duší. Nakladatelství Jota uzavřelo příběh podivných dětí nejobsáhlejší a nejzásadnější knihou celé trilogie. Ransom Riggs stvořil nezapomenutelný fantasy příběh. Ten nyní spěje nezadržitelně ke svému konci.

První díl Sirotčince slečny Peregrinové nás důkladně seznámil  se světem podivných. V pokračování jsme svědky boje mezi netvory a podivnými dětmi. Kniha končí v rozhodujícím okamžiku a je více než jasné, že přijde díl třetí. Doufám si říct, že závěr druhé knihy doprovází rozhořčení nad momentem, ve kterém autor své vyprávění přerušuje. Nasnadě jsou tak obavy, zda nás opět nezanechá v tom nejlepším nad nedokončeným.

Jacoba a Emmu potkáváme přesně tam, kde jsme je v druhém díle opustili. Jejich podivní přátelé byli uneseni spolu s jejich  ymbrynami. V patách jsou jim netvoři a stvůry. Je potřeba najít správnou smyčku. Nikomu se nedá věřit. Stopa ještě nevychladla.  Převozník Sharon je přiváží do Ďáblova akru, pekelné čtvrti viktoriánského Londýna, která se stala vězením podivných dětí a sídlem jejich úhlavního nepřítele. Mladí hrdinové netuší, kolik času ještě slečna Peregrinová  a její svěřenci mají. Klíčem je doktor Bentham. Má potřebné informace a zná cestu.  Je nad slunce jasné, že nejde jen o osvobození hrstky podivných. Odvěká válka  s netvory se blíží do svého velkého finále. Podivní se utkají v posledním boji, jehož výsledek určí podobu jejich dalšího života a existence.

Vyprávění začíná pěkně zostra a své neuvěřitelné tempo si drží od začátku až do konce.  Akce střídá akci. Sotva jedno nebezpečí pomine, opět jsou podivné děti vrženy do dalšího dobrodružství.  Svižný rytmus děje brání jakémukoliv rozvláčnému připomínání děje z dvou předchozích knih.  Pouze sporadické okamžiky uvádějí do souvislostí minulé události s těmi nadcházejícími. Svět podivných nelze zaměnit s jiným. Jen na krátkou chvíli snad můžeme zapomenout na jeho pravidla. Ale jsou v naší paměti vzkříšena stejně jako vlastnosti podivných dětí. V ten okamžik se tempo stává nezadržitelným. Svět podivných je zpátky.

Kniha je bohatá na časté dějové zvraty. Stejně tak postavy procházejí dramatickým vývojem.  Jacob a Emma pobytem mimo smyčku o něco málo zestárli. Jacobovi je šestnáct a k Emmě cítí víc než přátelství. Jacob navíc v minulém díle poodhalil tajemství své podivnosti. Nyní objevuje svou podivnou schopnost v celé její síle a jejím rozměru. Učí se svou vlastnost ovládat a využívat ji v boji s netvory. To se neobejde bez začátečnických chyb a tápání.  I podivní, kteří je na jejich cestě provázejí, mají své tajemství. To je postupně odhaleno.  S tím se mění jejich náboj. Z kladných postav se stávají nepřátelé. V ostatních nalézají hlavní hrdinové nečekaně pomoc nebo radu. I přes dynamický vývoj se v ději čtenář neztrácí. Naopak udržuje jeho pozornost. Příběh je srozumitelný a přehledný i v těch nejnapínavějších okamžicích.

Jak už jsme byli zvyklí s předchozích dvou knih, i tato je doplněna množstvím originálních historických fotografií, které byly posbírány na mnoha místech spojených států, bleších trzích a v soukromých sbírkách.  Není znám jejich původ ani okolnosti, za kterých vznikaly. Jejich tajemství dokresluje  příběhy obyvatel sirotčince slečny Peregrinové. Svou autentičností propůjčují příběhu nádech tajemství a pochyb. Třeba jsou mezi námi, skuteční a dobře utajeni.

JOTA

Kdo neabsolvoval první dva díly, bude ztracen. Do Knihovny duší není možno jen tak naskočit. Tenhle vlak je příliš rozjetý. Ti, kteří jsou s podivnými dětmi od samého začátku, dostávají to, co jim bylo dluženo.

Nikdy jsem nebyla pevně rozhodnuta, komu přesně je kniha určena. Je srozumitelná pro větší děti, teenagery stejně jako pro dospělé, kteří uvěří v podivné. Kombinace zvláštních historických fotografií a strhujícího příběhu dělá knihu unikátní. Její kouzlo tak odhalí i ti, kteří nejsou skalními fandy fantasy. Podivné děti si zamilujete.

Sirotčinec slečny Peregrinové-Knihovna duší, Ransom Riggs, Jota, 2016

Knihu můžete zakoupit ZDE.

10