RECENZE: Hedvábník – Kvalitní detektivky nemusí pocházet jen ze severu

Jedna z nejočekávanějších knih se objevila na pultech obchodů již ve druhém měsíci tohoto roku. Dokázal Hedvábník od Roberta Galbraitha alias J. K. Rowlingové přeskočit vysoko nastavenou laťku, kterou nastavil první svazek s Cormoranem Strikem?

Volání kukačky si získalo velice dobré recenze již před odhalením její autorky. Ale právě proměna Roberta Galbraitha v J. K. Rowlingovou spustila enormní zájem o toto dílo. Co si budeme povídat, známé jméno prostě vždycky prodávalo. Slavná autorka Harryho Pottera chtěla zjistit, jestli její knihy zaujmou i pod pseudonymem. Příliš jí to nevyšlo, protože byla brzy prozrazena. Přesto vznikla nová řada detektivních příběhů, která si získala maximální možnou oblibu čtenářů i kritiků a obohatila knižní trh o kvalitní detektivky. Nyní je tu již druhá kniha z této série, která vychází pod českým názvem Hedvábník.

Soukromý detektiv Cormoran Strike si po vyřešení zapeklitého případu Luly Landryové nemůže stěžovat na nedostatek práce. On a jeho asistentka Robin si získali značnou mediální pozornost, proto se na ně obrací mnoho bohatých klientů. Řeší zejména nevěry a další nepříliš zajímavé případy. Jednoho dne se na ně obrátí Leonora Quinová, manželka spisovatele Owena Quina. Její choť se ztratil a již deset dní ho pohřešuje. Nechce se obrátit na policii, které nedůvěřuje. hedvabnik

Strike se vrhne do práce a začne rozhazovat sítě. Pátrání po zmizelém ho zavede do nakladatelství, které bylo domovem zmiňovaného spisovatele. Ten je po chvíli pátrání nalezen mrtvý. Vražda byla opravdu brutální a zřejmě souvisela s jeho poslední kontroverzní knihou Bombyx Mori. V té dokázal urazit mnoho svých kolegů, nadřízených a nepřátel, a proto je okruh podezřelých opravdu veliký. Román sice nakonec díky smrti autora nevyšel, ale přesto se stačil rozšířit mezi velký počet lidí. Kdo mohl mít největší zájem na utajení tohoto díla?

Hedvábník začíná chvíli po ukončení případu z Volání kukačky. Opět se setkáváme s detektivem Cormoranem Strikem, který během své služby v armádě přišel o část nohy. Nejedná se o klasického akčního detektiva, ale především o mistra dialogu a logického uvažování. Není žádný velký šoumen, přesto často přitahuje jistý druh žen. Celý příběh je postaven zejména na jeho osobě, vyšetřování a životě. Oproti první knize dostává více prostoru i asistentka Robin, která už nebude jen obyčejnou sekretářkou. Nějakého láskyplného vzplanutí ke Strikovi se bát nemusíte, vše zůstane na profesionální úrovni. Detektiv si najde milenku a opět bude řešit vzpomínky na bývalou ženu.

Nyní již k samotnému ději. Ihned zkraje upozorním na mou jedinou výtku.

Osa celé knihy je postavena na velice podobných základech jako ta předcházející. Tento fakt je natolik výrazný, že opravdu bije do očí. Ve Volání kukačky byla nalezena mrtvá modelka, policie nepochybuje o její sebevraždě. Následuje zvrat a najednou je z toho vražda. Přichází dlouhé vyšetřování a vyslýchání, přičemž k rozluštění dochází až na posledních stránkách. U Hedvábníka je pohřešován muž a manželka nepochybuje, že se pouze sám schoval. Náhle přichází zvrat a muž je nalezen mrtvý. Policie při pátrání nepochybuje o vině jedné osoby, ale opět se splete. Po dlouhém vyšetřování a vyslýchání je na posledních stránkách odhalen vrah. Alespoň trošku vnímavější čtenář objeví i další paralely. Opravdu jsem velice zvědavý, zda v další knize přijde autorka s něčím novým.

Ale abych jenom nehaněl. Předcházející výhrada nic nemění na tom, že se jedná o velice kvalitní detektivku. Stylem jednoznačně vybočuje ze současného trendu. Přestože je tentokrát o něco temnější, nabízí něco zcela odlišného než severské krimi. Ani americká odnož se s ní nedá srovnávat. Nejbližším společným jmenovatelem je Agatha Christie. Hedvábník nabízí velkou porci klasické krimi zasazené do modernějšího prostředí. Pátrání je postaveno především na důkladných rozhovorech a nenabízí příliš velké množství akce. Ale nudit se rozhodně nebudete. I přes poměrně velkou obsáhlost je příběh velice napínavý a příjemně plyne.

O značný stupínek výše posouvá román zejména prostředí. Tentokrát se ocitáme mezi knížkami, spisovateli a nakladateli. Musím upřímně říct, že především díky tomu se mi kniha četla ještě o něco lépe než ta předcházející. Spisovatelka se již nějakou dobu v této branži pohybuje, proto je popis prostředí velmi autentický.

Vyústění je opět zcela nečekané. Autorka dovede své čtenáře neustále tahat za nos, aby jim nakonec naservírovala naprosto nečekanou možnost závěru. Tyto konce mě prostě baví. Strike přijde na vraha již o něco dříve, čtenářům to pouze naznačí a ještě chvíli je napíná. Tento způsob rozlousknutí je opravdu velice zajímavý. Máte díky němu téměř pocit, že vám to dělá naschvál.

Hedvábník mě rozhodně nezklamal. I přes značnou podobnost s Voláním kukačky nabízí velice kvalitní vyprávění, které může vypracovat pouze zkušená autorka. Série s Cormoranem Strikem se již nastálo usadila mezi nejlepšími detektivkami. Potvrdila kvalitu tvorby J. K. Rowlingové (promiňte, samozřejmě Roberta Galbraitha), která patří mezi nejvlivnější osobnosti současné britské literatury.

Robert Galbraith – Hedvábník. 2015/02. Plus – Albatros media. 480 stran

LUKÁŠ LOUŽECKÝ

9