RECENZE: Brian Tracy: Letový plán

Businessman Running Through Desert

Takže vezměme to zkrátka! Opravdovým tajemstvím úspěchu je to, že život je jako cesta letadlem na dlouhou vzdálenost. Nejprve si musíte určit, kam chcete dorazit, nastoupit do letadla a odstartovat k cíli a dopředu vědět, že 99% času se budete od kurzu odchylovat. Nějak takto lze ve zkratce charakterizovat tuto knihu. Autor velmi přesně shrnul, že cesta k úspěchu je v podstatě jen o pečlivém plánování, abychom se nakonec od těchto plánů odkláněli a vymýšleli kreativní krizová řešení a hlavně – vytrvali.

„Velmi důležitou vlastností, které je k dosažení úspěchu zapotřebí, je osobní kázeň. Znamená to být schopný sám, bez donucení zvnějšku, čistě na základě síly charakteru a odhodlání jednat tak, jak je jednat nutné, ať se mi to líbí nebo ne.

Silný charakter prokáže člověk, který je schopen pokračovat v uskutečňování svého rozhodnutí i potom, kdy pomine elán, který je s takovým rozhodnutím obvykle spojený. Není to něco, co je možné se naučit, je to odhodlání a schopnost ukázněně opakovaně obětovat, co je zapotřebí, dokud nedosáhnete zvoleného cíle. Tuto osobní disciplínu je třeba prokazovat neustále, v každém úseku zvolené cesty.“

Hmm… výborná definice, jen co je pravda. Autor dále uvádí, že tato vlastnost je důležitá i pro sebevzdělávání nebo ve chvíli, kdy dojde na potíže. Abychom je uměli v danou situaci řešit konstruktivně a ne pod vlivem emocí, vztekem nebo depresemi. Krásně tu vypovídá třeba o tom, že  Napoleona známe díky jeho prohrané bitvě u Waterloo, ale je pravda, že on vyhrál stovky bitev. A o tom se už prvoplánově nemluví.  Vytrvalost je i o tom, že když se vám nepodaří splnit si sen nyní, klidně ho odložíte do šuplíku a zkusíte to za rok, za dva, za deset.

Úspěch tkví v krizích

letový plánAž tuto knihu odložíte, patrně dojdete k jednomu cíli: Uspěch tkví v dokonalém plánování, ve zvládání krizí a v nebetyčné vytrvalosti a množství času a energie onomu projektu věnovaném. Trošku mě mrzí, že ač autor slibuje podobné vzorce fungování i ve vztazích, nakonec se v knize k těm ryze osobním nebo rodinným tématům vrací jen velmi povrchově nebo vůbec.  Je to skvělá kniha pro muže, i pro ženy, které chtějí, musí nebo jsou namotivovány k nějakému profesnímu cíli. Pročpak se asi Brianovi Tracymu nepodařilo do knihy propašovat i více ze vztahových a rodinných témat? Je to škoda, protože pak z celého textu vyplývá vlastně jen to, jak si zajistit kariéru a výdělek a za námi ale zůstává jaksi ochuzená rodina nebo fakt, že si tu rodinu raději ani nepořídíme.  Skeptik nebo naopak někdo založený více emočně by nad touto knihou mohl odfrknout, že je to dokonalý návod na výrobu sobce.

Ano je… Na druhou stranu ale tato kniha poskytuje velmi dobře mířené otázky. Pomůže v osobní krizi, kdy se potřebujeme zvednout sami za sebe. Princip je stejný a ona vytrvalost a letový plán určitě platí i pro osobní život, ale jako příklad máme v této knize pracovní téma.

To osobní si musíme víceméně vymyslet sami. Brian Tracy umí skvěle naučit plánování, udržování motivace, zvládání krizí a strachu.  Každému jsou tu věnovány krátké, stručné a velmi přehledné kapitoly, ke kterým se lze snadno a přehledně vracet.

JEDNIČKA S HVĚZDIČKOU: Nenechte se zmást komerční obálkou nebo netypickým názvem knihy. Jsou v ní velmi cenné informace a v knihovničce by měla zůstat někde na předních místech.

Čas od času do ní v krizi nahlédnout.

O autorovi

Brian Tracy je světová špička v oblasti managementu, leadershipu, prodeje a koučinku. Je jednou z největších osobností v oblasti osobního a profesního rozvoje. Zabývá se tématy, jako je kreativita, prodej, dosahování cílů, vnitřní motivace, strategie, úspěch a mnoho dalších.

Zároveň je i předseda představenstva a generální ředitel společnosti Brian Tracy International, která se specializuje na vzdělávání a rozvoj jednotlivců i celých organizací. Jako konzultant Tracy pracoval pro světově známé firmy (např. IBM a MacDonnel Douglas) a koučoval mnoho významných manažerů. Postupy, které ve svých knihách nabízí, jsou prověřené, praktické a efektivní.

Brian Tracy je jedním z nejprodávanějších autorů, vydal více než 45 bestsellerů, které byly přeloženy do desítek jazyků. Kromě Letového plánu vydalo nakladatelství Synergie čtyři další Tracyho bestsellery: Cíle, 21 tajemství úspěchu, Kouzlo osobnosti jako mocná zbraň a Staňte se hvězdou mezi prodejci.

Vydalo nakladatelství Synergie Publishing SE, 2015, www.synergiepublishing.com

9
recenze-brian-tracy-letovy-planVelmi návodná, svým obsahem nesmírně úderná kniha o tom, jak jen nesnít, ale tvrdě šlapat za svým cílem.