Recenze: Na okraji propasti

Bernard Minier je mistrem thrilleru. Jeho knihy jsou vždy zárukou kvalitního zážitku a čtení plného nečekaných zvratů a napínavého příběhu. Svým čtenářů daroval nezapomenutelného detektiva Martina Servaze. Pokud se vymaní z okovů této postavy, dostává autor nespoutaná křídla fantazie. S energií a umem sobě vlastním, si pak se svými fanoušky hraje jako kočka s myší. Nejinak tomu je i v případě jeho poslední knihy Na okraji propasti, kterou vydalo nakladatelství XYZ.

Hlavní hrdinkou je mladá Francouzka Moïra. Přilétá do Honkongu, kde získala místo ve významné softwarové společnosti. Najednou se ocitá ve městě plném protikladů, v mikrosvětě s vlastními pravidly a specifiky. Uvnitř mumraje čínské moderní společnosti natolik vzdálené zbytku země je ostrůvek budoucnosti: společnost Ming. Špička kybernetického ledovce, která udává směr vývoje lidstva. Všudypřítomná a vševědoucí kybertechnologie mrazivě děsí svou tichou stínovou existencí, která prosakuje do všech sfér lidského života.

V příkrém kontrastu tohoto nahlédnutí do budoucnosti slibující svět jiný, než jaký jej známe, je tu policejní vyšetřování série brutálních vražd. Připomínka nejnižších pudů lidstva, které nedokázal vymýtit pokrok. Krev, bolest a extremní násilí jako svědectví člověka v jeho nejnižší podstatě.

MoÏra je pohlcena svou novou prací v tomto rozmanitém prostředí, které je pro ni výzvou stejně jako děsivou kulisou. Záhy se vyšetřování zločinů přiblíží ke společnosti Ming a tím i k ní samotné. Strach začíná nabírat jasné obrysy a reálná hrozba se pomalu ale jistě přibližuje.

Recenze: Na okraji propasti

Ačkoliv je thriller na okraji propasti v mnohém předvídatelný, nenudí. Autor si přes všechna zajetá klišé ponechává dostatečný prostor pro překvapení. Ta nachází především v originálních kulisách technologického gigantu, který se svou vševědoucností stává tichým pozorovatelem i možným nepřítelem. Nebezpečí z jeho strany narůstá stejně jako blízkost neznámého brutálního vraha.

Počítače stvořil člověk, aby mu usnadnili život. Aby jej učinili dokonalejším, jednodušším, výkonnějším. Ale může být něco, co stvořil zkažený člověk dokonalým a lepším? Nebo skryté zlo nastolí skutečné peklo na zemi v podobě, kterou si zatím opojení sociálními sítěmi a chytrými aplikacemi neumíme představit?

V příběhu napětí graduje s každou přečtenou stránkou. K poměrně očekávanému rozuzlení vede strmá cesta plná nebezpečných odboček a překvapivých epizodek. V cílové rovince se autor, jak je jeho dobrým zvykem, nevyhne rozuzlení poměrně náročného motivu. Celý závěr nese stopy snad až zbytečného afektu. Na druhou stranu si asi nelze po precizně vypracovaném a skutečně záživně odvyprávěném příběhu očekávat plytký manželský trojúhelník s vraždou kuchyňským nožem v pomýlení smyslů.

Autorovi sluší vybočení ze zajetých kolejí. Je mistrem svého žánru a ani skalní fanoušci detektiva Servaze nemusí být nutně zklamaní hrdinkou Moïrou, deštivým Honkongem a přechytralými aplikacemi..

Kniha Na okraji propasti vás bude příjemně děsit i nepříjemně nutit k zamyšlení nad revolucí smart technologií a vývojem. Ještě ho řídí člověk, nebo už je řízen a přetvářen k obrazu svému…tedy jejich?

9
recenze-na-okraji-propastiMladá Francouzka Moira pracuje v oblasti nových technologií. Když se kvůli vývoji nového softwaru ocitne v hongkongském digitálním gigantu Ming, má pocit, že ji někdo stále sleduje. Mezi zaměstnanci firmy rychle narůstá počet násilných úmrtí a Moira zjišťuje, že svoboda pod taktovkou algoritmů je pouze krutá iluze. Znepokojující…