Recenze: Minisérie Město patří nám jde ve stopách The Wire, jen z jiné perspektivy

This is your city je šestidílný seriál od tvůrců dnes již kultovního seriálu The Wire – Špína Baltimoru. Tentokrát novinář a bývalý policajt využili knižní předlohu podle skutečných událostí, které se v Baltimoru opravdu staly – knihu investigativního reportéra deníku Baltimore Sun Justina Fentona zachycuje vzestup a pád zkorumpované policejní jednotky Gun Trace Task Force (GTTF), která měla za úkol v ulicích Baltimoru zamořeného drogami a kriminalitou vyhledávat a zabavovat nelegálně držené zbraně. Představitelé zákona však situace využili ve svůj prospěch.

Šestihodinový seriál se tentokrát pokouší podívat detailně na druhou stranu barikády, než před lety, kdy sledoval těžkopádnou, mravenčí práci policejní jednotky, která sice bojovala se svými nadřízenými a politiky, ale sama o sobě dělala velmi záslužnou práci. Pokoušela se dopadnout největší drogové gangstery Baltimoru. Seriál velmi syrově a dokumentárním stylem zachytil začarovaný kruh černoškých rodin, dětských dealerů, kteří žijí v podstatě na ulici , a složitou síť mafiánských vztahů. Přesto, že nepřinesl žádné optimistické rozuzlení, ukázal alespoň naději v neposlušných old school detektivech, kteří si jdou za svým pojetím spravedlnosti přes překážky nadřízených.

Wayne Jenkins v podání Jona Brenthala je ukázkou zcela opačného příkladu – policisty, který překračuje všechny možné etické i kriminální hranice. Jeho postava díky Brenthalovi není jednorozměrná, Brenthal si v podstatě krade nervním a znepokujujícím pojetím postavy seriál sám pro sebe. Jako by vás neustále upozorňoval, že se v daných situacích prostě jinak chovat nemůže, v jeho chování je stále přítomná výčitka – tohle jste ze mě udělali vy!

Seriál opět vyniká syrovým nasnímáním, scény připomínají více dokument než stylizovanou show, taktéž dialogy jsou skvěle vystavěné, vychází ze zkušenosti a těžko byste zaslechli šustění scénaristických papírů. Město patří nám obdobně jako The Wire má ambici, abychom se na situaci podívali více očima, jak ze strany prohnilých policistů, tak ze strany FBi, a také ze strany lidsko právní aktivistky.

Divákovi ztěžuje pochopení situace přeskakování v čase – některé skoky jsou otitulkované jako před dvěma lety, před osmi měsíci, většina skoků zpět ale vychází ze zapisování zásahů do policjení databáze. Seriál se tak neustále vrací do různých časových období, aby doplnil střípky příběhu, jehož pointu může divák vidět na začátku – není žádným překvapením, že Jenkins skončí v base.

Zpětně ale hodnotím tuhle časovou mozaiku jako další nástroj, jak tvůrci drží naši pozornost a zdůrazňují důležitost policejní práce.

Seriál ukazuje docela bezvýchodné uspořádání od politických špiček a komisařů, kteří si žádají boj proti drogám, k paradoxní situaci, kterou to vyvolává v ulicích mezi policisty a uživateli a dealery drog. Po zadržení 12 policistů a stáhnutí aktivity policistů narostla v Baltimoru kriminalita do obřích rozměrů.

Seriál tak opět nenabízí jednozančné řešení, jen opět podává velmi syrové a detailní svědectví o stavu nekonečného boje proti drogám čísly zadržených zbraní a drog.

Minisérie nemůže mít prakticky únosné pokračování, ale další ponor do špinavých ulic Baltimoru bych si určitě přál. Škoda, že v našich končinách se končí u sterilní a zcela povrchní žánrové podívané, nehledě na mraky světové produkce, která se zaměřuje hlavně na stylovost a ženské policejní hrdinky. Proto budou seriály typu Město patří nám patřit k jedněm z mála autentickým výpovědí o stavu současné společnosti.

9
recenze-miniserie-mesto-patri-nam-jde-ve-stopach-the-wire-jen-z-jine-perspektivyJe opět radost pozorovat tvůrčí práci někoho, kdo ví, o čem mluví a dokáže nás detailně a komplexně provést špínou policejní práce v Baltimoru. Takových seriálů je jako šafránu.