Recenze: Liberace! si spletl psychologii s luxusem a homosexualitou

světozorV komorní atmosféře malého sálu kina Světozor (program kina naleznete zde) jsem vstoupila do světa, který bych jinak obcházela velkým obloukem. Spojte si okázale luxusní život celebrit s nevázanou sexualitou a homosexuální láskou, přidejte hodně zlata a nějaké ty drogy. Potom to vynásobte deseti a máte počáteční atmosféru pro show, která se teprve rozjede. Jmenuje se Liberace!

Životopisný film Liberace! vypráví o období z života tohoto klavíristy a showmana (Michael Douglas), kdy prožíval vážný vztah s výrazně mladším Scottem Thorsonem (Matt Damon). Jeho homosexualita nebyla veřejně známá až do jeho smrti na AIDS, to mu však nebránilo užívat si ve svém luxusním sídle homosexuální hrátky s krásnými mladíky. Ve chvíli, kdy poznává mladičkého obyčejného kluka z farmy, které má rád zvířata, jdou nevázané románky stranou a začíná vážný vztah, který je však příliš nerovný, aby mohl fungovat. Za několik let život s Liberacem Scotta téměř zničí. Je víceméně vězněm v domě plném okázalého kýče, začne být závislý na prášcích a drogách, a vztah se začíná rozpadat.the-pool-1

Film ukazuje ve velké míře fyzickou stránku homosexuálního vztahu a pokrytectví i pozitiva života v luxusu. Sžíravě představuje Liberaceho život plný okázalých koncertů, vyzývavých homosexuálů, plastických operací, prášků, šperků a psů. Od počátku je jasné, že režisér pojal film s velkou nadsázkou, postupně se však zaměřuje na psychologii postav a pomalu diváky posouvá do pozice velmi blízkých pozorovatelů jednoho neobyčejného vztahu.

Zpočátku je film opravdu vtipný, protože vnímáme kýčovitý a přeslazený svět Liberaceho z pohledu nevinného a naivního mladíka. Homosexuální narážky a praktiky cíleně vyvolávají smích, aniž by byla orientace hrdinů zesměšňována. K popukání jsou i další prvky života celebrity, především plastická operace a doktor, který sám už nemá žádnou obličejovou mimiku (skvělý Rob Lowe).

Jakmile však vztah začne být vážný a Scott se životu v luxusu přizpůsobí, film ztrácí nadhled i většinu humoru. A v té chvíli mě napadlo, proč bych se měla dívat na dva homosexuály, jejichž vztah očividně není upřímný a založený na přátelství, nábrž na majetku a sexu? Jejich „láska“ přestává být uvěřitelná, jakmile film jen na okamžik zakolísá a dovolí divákovi prohlédnout iluzi, pod kterou se skrývá realita – dva slavní herci hrají homosexuály a ukazují velmi intenzivně a naturalisticky něco, co není vizuálně ani emocionálně hezké. Je to zkrátka velmi okázalý podvod, stejně jako celý Liberaceho život.

Velká dávka pokrytectví, přetvářky a pozlátka jistě byla součástí tvůrčího záměru, ale pod každým pozlátkem by se mělo skrývat něco přirozeného, co se v pravé chvíli dostane na povrch. Na Liberace! není přirozeného nic. Jak na postavách, tak na hereckých výkonech, ani na prostředí a rekvizitách. Nejpřirozenějším dojmem působí Liberaceho vystoupení, která jsou dostatečně vizuálně přitažlivá a zábavná, aby odvedla pozornost od toho, co nemá být vidět.

Filmařsky je to jistě obdivuhodný počin, který ale zapoměl na to, že vlastně vypráví o nesympatických, nehezkých a nedobrých lidech. A to nevynahradí ani sebelepší herecké výkony. Navíc je dost těžké ukázat psychologii někoho, kdo má tvář „vylepšenou“ plastikami a make-upem, nosí směšné účesy, cinká zlatými prsteny a většinu času tráví mezi vířivkou a postelí. Co se týče Douglase, jedinou přidanou hodnotu jeho hereckého projevu můžeme hledat v tom, že roli vzal jako vlastní sebereflexi. Je známý svou závislostí na sexu a posedlostí vypadat mladší, a proto pro něj role musela být velmi osobním zážitkem. To však nic nemění na tom, že Liberace je nesnesitelný, místy i odporný a láska k němu je naprosto nepochopitelná. To shazuje i výkon Matta Damona, který je ve své roli výborný, ale ať se snaží sebevíc, mezi ním a Liberacem to ani trochu nejiskří. Je to zdánlivě směšná výtka, ale vzpomeňte si na Zkrocenou horu, kde to mezi dvěma hlavními mužskými postavami opravdu jiskřilo (a ne proto, že by herci byli skutečně gayové). 130508-behind-the-candelabra-liberace-cape-1024

Je zkrátka velmi těžké postavám fandit, protože v nich nezbývá moc lidskosti. Scotta nám může být líto, protože ho Liberace využil a odhodil, ale to je asi tak všechno. Liberace je příliš rozporuplná postava, než aby k jejímu uchopení stačila nadsázka a vizuální hody.

Soderbergh se nepochopitelně zaměřil na detaily, které sice vystihují dobovou atmosféru a Liberaceho skutečný život, odvádějí však pozornost od toho, co by mělo být v životopisném filmu zásadní – psychologie. Po celé dvě hodiny není ani trochu jasné, kým vlastně Liberace je a zda vůbec něco z toho, co tento „umělec“ říká, je pravda. Miluje Scotta, nebo ho jen chce mít pro sebe? A dokáže vůbec takový člověk milovat? Proč mu všichni hned padají k nohám, když je tak falešný a neustále se ve svých projevech opakuje? A pokud je jeho charakter skutečně tak jednoduchý, že ho lze vystihnout nablýskanou fasádou a návštěvou nočních gay klubů, proč o takovém muži točit film? Soderbergh se nejspíš nechal strhnout tím samým, jako všichni ti, kdo kolem Liberaceho kroužili – okázalostí a slávou. Ale to je pro českého diváka, který o tomto muži nikdy neslyšel, dost nepochopitelné.

Liberace!
Behind the Candelabra
USA, 2013, 118 minut

Režie: Steven Soderbergh
Hrají: Michael Douglas, Matt Damon, Rob Lowe, Dan Aykroyd, Scott Bakula, Debbie Reynolds, Paul Reiser, Cheyenne Jackson, Eddie Jemison, Johnny Yong Bosch

KOUKNI SE  Koukat či nekoukat: Postapo seriál Fallout

6
recenze-liberace-si-spletl-psychologii-s-luxusem-a-homosexualitouLiberace! sklouzává po nablýskaném povrchu, i když se Soderbergh velmi snaží dostat se do hloubky. Bohužel si pro to vybral dost nevhodnou cestu