Recenze: Jiskra v popelu

Novinka  Jiskra v popelu od nakladatelství Host nemá svůj název náhodou. Skutečně ve vás zažehne jiskru, která se bude s každou další stránkou rozdmýchávat v plameny, až na konci spálí vaše srdce na prach.

Jiskra v popelu je fantasy, která se odehrává ve světě připomínajícím brutální Římskou říši. Zavede vás do Impéria, země písku, ostrých mečů a chladnokrevných maskovaných válečníků. Země, ve které není místo pro slabé. Sirotek bojující za rodinu. Voják bojující za svobodu. Dva naprosto odlišné životy a přesto se díky náhodě či osudu jejich cesty zkříží.

Utlačovaný národ, lidé trpící hladem, umírající v otroctví a bez práva na vzdělávání. Takový osud postihne většinu lidí z kdysi mocného národa Učenců. Z tohoto lidu pochází i Laia, která stejně jako ostatní Učenci, žije v neustálém strachu. Impérium plení jejich domy, dělá na ně nájezdy a nikdo před ním není v bezpečí. Jednoho dne si přijdou i pro jejího bratra. A tím začíná její živá noční můra…

Ty jsi Jiskra v popelu. Budeš zapalovat a hořet. Pustošit a ničit. Nemůžeš to změnit. Nemůžeš to zastavit.

jiskra-v-popeluJejí bratr je zatčen za velezradu a hrozí mu poprava, kvůli podezření, že je spojencem Odboje. Laia je odhodlaná ho zachránit a pomoc hledá právě u povstalců bojujících proti Impériu. Nabídnou ji dohodu: pokud se nechá jako otrokyně prodat na vojenskou akademii Šerosráz a bude pro ně špehovat, zachrání jejího bratra. Za nebezpečnou misi nejspíš zaplatí životem, ale je její jedinou nadějí na záchranu bratra...

Bitevní pole je mou svatyní. Hrot meče je mým knězem. Tanec smrti je mou modlitbou. Smrtící rána je mým vysvobozením.

Mezitím se Elias, nejlepší voják Šerosrázské akademie, připravuje dezertovat. Od malička byl vychováván k tomu být Maskou, bezcitným elitním vojákem. Své tělo a krev zaslíbil Impériu. Duši mu však dát nechce. Než však stačí utéct, je vybrán jako vhodný aspirant na Zkoušky, z kterých vzejde nový Císař. Zkoušky mají prověřit jeho sílu, ducha, odvahu a oddanost. Prohrát znamená okamžitou smrt. Vyhrát znamená ztratit duši…

Americká autorka Sabaa Tahir ve svém literárním debutu rozehrála velkolepou hru. Souboje na život a na smrt. Intriky a nebezpečí. Prostředí inspirované antickým Římem a hlavní záporná postava, která by si mohla podat ruku s těmi nejhrozivějšími záporáky, jaké znáte.

Host

„Na světě jsou jen dva druhy viny,“ řeknu tiše. „Jeden z nich je břemeno a ten druhý ti udává směr. Musíš dovolit, aby ti vina sloužila jako něco, co tě pohání. Aby ti připomínala, kým se chceš stát.“

Jednou za čas přijde kniha, která předčí vaše očekávání, a nenajdete na ní téměř žádnou chybu. Taková je i Jiskra v popelu. Vystihují ji přívlastky jako intenzivní, fascinující a znepokojující. Mistrně napsaný příběh o lásce, svobodě, vnitřní síle a krvežíznivosti ve zvráceném světě. Autorka se nevyhýbá ani tématům jako je otroctví a násilí.

Kniha je psaná střídavě z pohledu obou hlavních hrdinů.  Zvyšuje to čtivost a napětí. Jakmile se jednou začtete, nemůžete se odtrhnout. Má to i svou stinnou stránku. Po dočtení kapitoly budete chtít ihned vědět, co bylo dál, ale mezitím vás čeká kapitola z pohledu druhého hrdiny.  Vše vyvrcholí v závěru. Blížíte se ke konci a jen doufáte, že autorka vše neutne v nejlepším. Končí poměrně uzavřeně, ale přesto finále doslova rozdrtí vaše srdce a konec se dá přirovnat k situaci, kdy vám seberou oblíbenou drogu. Vyčkávání na další díl bude kvůli tomu dlouhé.

Život je plný okamžiků, které nic neznamenají. A pak jednoho dne přijde okamžik, který rozhodne o každé následující vteřině. Okamžik, kdy Darin vykřikl – to byl přesně ten okamžik. Zkouška odvahy a síly. A já jsem v ní neobstála.

Hlavní postavy mají hloubku a v průběhu knihy procházejí vývojem. Laia je zpočátku ustrašená, ale časem v sobě najde odvahu. Elias je sympatický již od začátku svým odhodláním nestát se smrtícím nástrojem Impéria. Za zmínku stojí i vedlejší postavy, které mají důležitou roli. Společně tvoří romantický čtyřúhelník. Možná už zamilované dvojice, ani trojice nestačí, a začalo období čtyřúhelníků. Naštěstí v tomto případě je romantická linka jen v náznacích. Autorka ji dávkuje rozvážně a s mírou.

Snad jediným mínusem je silná návykovost a musíte být smíření s tím, že i když jde o propracovanou fantasy, pořád je to v podstatě příběh z kategorie young adult. Jiskra v popelu je však imponující debut. Autorka vytvořila svět, který je dokonale reálný. Akční, strhující a silně návykový příběh s řadou zvratů. Sympatičtí a odvážní hrdinové, které si rychle oblíbíte. To vše v kombinaci s chytlavým a čtivým stylem dostane všechny čtenáře tohoto žánru do kolen.

Sabaa Tahir : Jiskra v popelu, Host, 2016, 456 stran.

Knihu Jiskra v popelu můžete zakoupit zde.

9