RECENZE: Sedmero krkavců v nové podobě od Alice Nellis

Jednou z nejočekávanějších pohádek tohoto roku bylo jednoznačně dílo Alice Nellis s názvem Sedmero krkavců. Její původní tvůrkyní byla samozřejmě Božena Němcová, ale nyní se snaží opět upoutat pozornost modernější podobou. A jak tomu poslední dobou bývá, nesmí chybět ani její knižní verze.

Už z obálky se na vás usmívá Martha Issová, představitelka hlavní role Bohdanky. Vedle ní si můžete všimnout i Sabiny Remundové a Lukáše Příkazkého. Nutnou podotknout, že právě úvodní stran může být jedním z lákadel k pořízení.

Knihcentrum

Po otevření se můžete začíst do příběhu vycházejícího ze slavné pohádky Boženy Němcové. Slovíčko vycházejícího je v tomto případě opravdu důležité. Režisérka a scénáristka Alice Nellis si ze slavné pohádky vzala pouze základy a obalila je svou vlastní verzí. Hlavní postava zůstala stejná, opět se jedná o holčičku pekaře a pekařky Bohdanku (ve filmu se této role výborně ujala již jmenovaná Martha Issová). I hlavní myšlenka vychází z původního děje. Dcerka zjistí, že její matka zaklela bratry do sedmi krkavců. Ale už v tento moment přichází určitá změna v podobě čarodějky, která se v Němcové originálu neobjevila. A v pokračování příběhu už téměř není kámen na kameni.

Sedmero krkavcůBohdanka dostává od hodné čarodějnice za úkol, aby upletla pro bratry sedm košil. Zároveň od té chvíle nesmí až do konce této práce vůbec promluvit. Jestliže to splní, promění se krkavci opět v lidi. Hlavní představitelka je prezentována jako velice hubaté a především upovídané děvče. I proto je velice zábavné sledovat, jak se vypořádá s bobříkem mlčení. Velice brzy totiž potkává prince Bartoloměje, kterému musí všechny myšlenky říkat beze slov. Pomocí pantomimy. Tyto situace jsou i v knize velice vtipně popsány.

Druhým úkolem bylo vytvořit sedm košil z kopřiv. V původní verzi se jednalo o len, který si musela dívka sama zasadit. I v tomto případě se tedy jedná o zásadní změnu. Představitelka hlavní role Martha Isssová se v jednom rozhovoru svěřila, že se jednalo o skutečné kopřivy. I ze stránek knihy je cítit bolest, kterou musela Bohdanka překonat. No zkuste si vytrhávat kopřivy a poté z nich ještě něco plést.

Hlavní příběh je poskládán z příhod Bohdanky při plnění jejích úkolů, ale zároveň se významnou mírou bude čtenář často ohlížet do minulosti. Hodná čarodějnice totiž daruje dívce kouzelný hřeben, který při česání dané osoby ukáže její vzpomínky. Jedná se o velice zajímavé propojení přítomnosti a minulosti, které můžete znát i z některých detektivek. Bez těchto pohledů do minulé doby bychom se nedozvěděli spoustu důležitých informací a pohádka by téměř ztratila smysl.

Ještě nesmím zapomenout na kvalitní fotografickou přílohu. V celé knize najdeme množství fotek pocházejících z filmu, které fotografovala sama Alice Nellis. Jedná se o opravdu hezké a velice profesionální snímky. Na mnoha z nich je zajímavé osvětlení a především krásné tváře hlavních představitelů. Mým favoritem je samozřejmě Bohdanka, která je velice sympatická a krásná.

Letmo se zmíním i o atmosféře celého příběhu. V minulosti bylo této pohádce občas vyčítáno, že je až příliš temná. Existuje velké množství pohádek, které na této vlastnosti stavěli. Stačí si vzpomenout na bratry Grimmy nebo Hanse Christiana Andersena. Tentokrát se ovšem rozhodla scénáristka pojmout celou scenérii výrazně veseleji a optimističtěji. Zejména mlčící hlavní postava způsobí mnoho zábavných chvilek. Ovšem je tu i koktající princ Bartoloměj, který rovněž není nudným patronem.

Sedmero krkavců je velice pěkná filmová kniha, která zaujme každého příznivce pohádek. Jestliže jste viděli film, asi budete vědět co očekávat. Text doplňuje i velké množství krásných barevných fotografií, které zachycují atmosféru filmu. Tento přírůstek se bude určitě vyjímat ve vaší knihovně vedle vašich dalších pohádkových příběhů.

Za recenzní výtisk děkujeme knihkupectví knihcentrum.cz.

Karin Stružková/Alice Nellis: Sedmero krkavců, Bondy, 2015, 140 stran.

LUKÁŠ LOUŽECKÝ