Recenze: Rok vědomého života – aneb kniha na přání čtenářky

Tato kniha okouzlí dvěma způsoby a to ještě nemusíte ani znát její obsah. Za prvé to je skvělý formát akorát do ruky a příjemná tloušťka, která zatetelí duší každého knihomola.  A pak je to příběh, který stojí za tímto titulem. Za celým nápadem totiž stojí neznámá čtenářka Gaye Hendrickse, která mu jednoho dne po besedě zavrtala brouka do hlavy. „Mohl byste udělat knihu s praktickými radami, která by byla rozdělena tak, abych to měla pro každý den pevně dané?“ Gay Henricks se toho dne jen usmál a zdvořile odvětil, že udělá, nebo o tom bude alespoň přemýšlet. Sešlo se více roků, nikoliv jen rok s rokem, ale nakonec tuto knihu opravdu napsal a velmi vtipně tímto děkuje té neznámé čtenářce, kterou už více v životě neviděl. A opravdu je to skvělý nápad. V podstatě shrnul své předchozí knihy do jedné a poskládal tato moudra, tipy, návody, zamyšlení a praktické rady, jak je uvést do svého života, tak, abyste si je mohli celý rok připomínat, cvičit a uvědomovat.

Hledala jsem v knize ten „růstový moment“

Jako první jsem v knize hledala jakýsi růstový moment. Prostě první lekci, která je jednoduchá a na kterou navazuje to další. A pak jsem přišla na to, že se to nedá zase tak přesně určit, protože každý z nás je jiný a každý má svou cestu jinou. Ale v podstatě jakási linie – od lehčího k obtížnějšího – tady je. Nejprve si uvědomíme, jak je naše tělo vlastně poskládané, jak je poskládaná duše, jaké je spojení obojího. A otevření, zjasnění, se můžeme podívat na další kapitoly, kde už se začínají otevírat témata. A tady si každý musí na to své počkat. Seberozvoj, vztahy, dětství, léčení těla, léčení duše, otvírání starých šrámů…  dalo by se říci, že autor nezapomněl na nic. Bodejť by ano, měl na to 365 příležitostí a bezmála i tolik stran v knize.

Začít můžete čímkoliv….

„Jedním z nejlepších způsobů, jak posunout naše vnímání ze zaběhaných kolejí, je klást si otázky. Pravá otázka – taková,  na kterou byste z celého srdce chtěli znát odpověď – vás může otevřít širokým možnostem  učení. Jeden můj přítel si ve chvíli  veliké pokory položil otázku, která naráz změnila celý jeho milostný život. Až do té doby žil sám a onoho večera pochopil, že příčinou jeho osamělosti je hluboko uložený strach z toho, že nezíská takovou lásku, jakou by chtěl. A v tu chvíli se sám sebe v pokoji nahlas zeptal: „ Jak mám získat lásku, kterou potřebuju?“ Hned nato se rozplakal a vzlykal dlouho do noci. Za pár týdnů potkal lásku svého života, s níž je šťastně ženatý už skoro dvacet let. Jeho život se stal odpovědí na jeho otázku.“rok_vedomeho_zivota_obalka_webkopie

Víte o tom, že zodpovědnost za svůj život bychom měli převzít především ve chvíli, kdy se tomu chceme vyhnout? Kdy se tomu nejvíc ze všeho chceme vyhnout? Jau, tohle uvědomění zabolí, ale – krucipísek – ono je pravdivé!

Že první dojem není vždycky ten nej nej, ale i když si pak mínění opravíme, tak onen první dojem v nás přetrvává? A z fajn člověka dělá občas hlupáka jen proto, že třeba jsme ho poprvé v životě viděli neupraveného nebo naštvaného? Ach ano – to taky pořádně zabolí!

V oněch 365 pojednáních, která opravdu pohladí duši, vyburcují a také nás na každý den zaúkolují, se dá najít mnoho skrytých jednoduchostí, jež se vyplatí uchovat si v paměti navždy. Protože se tím možná vyvarujeme chyb, které dokola opakujeme.

Ideální dárek i každodenní průvodce

Když  jsem se pak zamyslela, pro koho kniha přesně je, došlo mi, že je ideální na noční stolek nebo ke stolku s ranní kávou (protože ranní a večerní čtení je asi úplně nejlepší), nebo jako dárek pro někoho, komu chcete darovat pobídku ke zlepšení jeho života. Nebo pro někoho, kdo má rád tento styl knih nebo tohoto autora. Je to skvělý dárek, který onoho člověka bude provázet celý rok a i kdyby si uvědomil ve svém životě jen pouhou desetinu, kterou najde v knize, tak to bude obrovský pokrok. Vlastně, i kdyby se pořádně, kvalitně  zamyslel nad jedním jediným tématem v knize a vypracoval se v něm i v reálném životě, je to dar, který nelze penězi zaplatit.

O autorovi:

Gay Hendricks je psycholog, spisovatel a odborník v oblasti osobního růstu a vztahů.  Se svou ženou Katie je autorem více než 35 knih, v nichž využívá své bohaté zkušenosti profesora poradenské psychologie. Vede workshopy, publikuje a je hostem v mnoha televizních pořadech (Oprah…) a na rádiových stanicích.

Vydalo nakladatelství Synergie Publishing  SE, www.synergiepublishing.com, 2016

Renata Petříčková

9