RECENZE: Rande aneb Měsíc lásky s nepřetržitou kocovinou v zádech

Růžovým knížkám se zásadně vyhýbám. K přečtení Rande mě nalákal životopis jeho autorky, Ivy Roze. Titul z Kolumbijské univerzity, grant od Pulitzerovy nadace, články v The New York Times či Global Post – to jsou skutečnosti, které mě přiměly otevřít knížku, RŮŽOVOU!, s blondýnou držící lodičky na na přebalu. Samozřejmě ta blondýna je přímo Iva a růžovou barva je zvolena z recese.

Rozvedená novinářka Iva Roze, které se čtyřicítka kvapem blíží, začala hledat „toho pravého“ trošku netradičním způsobem. Celý měsíc se rozhodla prorandit. Každý den jedno rande, pokaždé ovšem s jiným mužem. O tomto možná bláznivém, možná smutném, každopádně zajímavém projektu je knížka Rande, kterou vydalo nakladatelství Pejdlova Rosička v roce 2015. Ano, skutečně v knize najdete popis všech jednatřiceti schůzek, včetně plusových bodů každého ze zúčastněných mužů. A věřte, že u některých se nehledaly lehce.

210766_big

Sehnat tři desítky chlapů na rande, to není snadný úkol ani pro atraktivní blondýnu. Zvlášť, když pravidla jsou pevně stanovena – rande proběhne v oblečení. Organizačně se také nejednalo o jednoduchou záležitost. Autorka prostřednictvím svých známých a různých skupin, internetových či reálných, zveřejnila informaci o svém projektu a požádala o pomoc s výběrem potencionálních randících partnerů.

Dobré knihy

„Kdybyste měl někdo zájem se mnou jít v květnu na rande nebo jste věděli o někom, kdo by do toho šel, prosím, ozvěte se mi.“

O celém projektu psal časopis Reflex, a všichni muži s tím byli dopředu obeznámeni. Jeden ze zúčastněných dokonce napsal o schůzce ze svého pohledu, což je jendou z nejzajímavějších částí knihy.

„Najednou bylo zřejmé, že jsme oba to rande viděli jinak. Rob zdaleka nebyl tak zahořklý, jak jsem ho chtěla vidět. A já jsem v jeho očích zdaleka nebyla tak výjimečná, jak jsem chtěla vidět sama sebe.

Autorka randila s muži, které kdysi milovala i s těmi neznámými. Dokonce i s jednou ženou. Někteří byli mladší, jiní starší. Češtinu střídala angličtina. Společně pili lahváče v parku i se plavili po Vltavě. Někteří ji svým vzhledem děsili, jiní uchvátili. Totéž platilo i o jejich názorech. Ideální Tomáš je ženatý, Zajíček Nazim zase pozval na čumendu své kámoše. Damien přišel se psem a vypil za dvě hodiny sedm piv, Jarda zase pro jistotu nepřišel vůbec. Jon se chce líbat, Carlos zase ženit. Rozhodně se nemusíte bát, že číst knihu o třiceti schůzkách bude stereotypní.

Muži můžou z textu načerpat velmi užitečné informace o randění.  Zadané ženy se při čtení pobaví, a ty single se možná inspirují. Každopádně si čtení užijí všichni bez ohledu na pohlaví, jelikož se knížka napsaná čtivě a svižně. Z každé věty a odstavce křičí novinářská zkušenost a talent. Asi vezmu na milost růžovou barvu. A jak to všechno dopadlo? Budete se divit!

Leona Šťávová

Rande, Iva Roze,

Knihu koupíte ZDE