Recenze: Půlnoční dítě na DVD

alMilovníky nadpřirozena čeká další výzva. Skvěle obsazený sci-fi thriller Půlnoční dítě totiž vychází na DVD a Blu-ray a vy si ho tak můžete vychutnat v pohodlí svého domova.

Royův nejmladší syn Alton má zvláštní schopnosti, kvůli kterým se stává terčem náboženských fanatiků. Otec a syn se dávají na útěk, a zatímco honička přerůstá v celostátní štvanici za účasti nejvyšších vládních vrstev, Roy dává všanc vše, co má, aby odhalil synovo pravé poslání. Ať už je jakékoli.

Půlnoční dítě je takové malé žánrové potpourri. Nabízí akci, střelbu, tajné vládní organizace, automobilové honičky, náboženské fanatiky, dramatické výjevy rodičovské lásky, sci-fi záběry pro nás neviditelného světa… V jednom balíčku nabízí minimálně pět žánrů a je jenom na vás, na který se zaměříte. Je však nevyhnutelné, že zbytek bude (vinou prvků ostatních žánrů) ochuzen. Režisér a scénárista Jeff Nichols chtěl vytvořit něco napínavého, tajemného a komplexního, co by mělo emoce a zároveň logiku, nakonec se mu ale povedly jenom ty emoce. Ty ze snímku díky výborným hercům přímo prýští.

Midnight-Special-UK-Date

Herecké obsazení je famózní a úroveň filmu táhne mohutně vzhůru. Především rodičovská dvojice, ačkoli Kirsten Dunst jako matka nastupuje až asi ve čtvrtině filmu, je opravdu tím nejlepším, co uvidíte. Roy v podání Michaela Shannona udělá pro syna opravdu cokoli (včetně vraždy) a jeho chování, včetně zmučených pohledů, působí velmi realisticky. Kirsten Dunst je také velice lidská, není žádná hrdinka a jako většina žen na světě ani ona nemá vyřešené milostné vztahy.

Následuje věrný pomocník Lucas (Joel Edgerton), v civilním životě policista, teď ochránce Roye a malého Altona. Ten je spíše pragmatická měkkota, která zařídí co je třeba a ve správnou chvíli uvěří tomu, čemu má. Pro příběh je naštěstí jenom vycpávkovou postavou, která tam být musí, i když diváka moc nezajímá.

maxresdefaultSamotný Alton (Jaeden Lieberher) je potom na svůj věk slušným překvapením. Když pomineme práci maskérů, kteří ho celou první polovinu stopáže udržují příjemně nazelenalého a s temnými kruhy pod očima, jeho jemná dětská mimika zdařile vyjadřuje chlapcovu výjimečnost a dodává celému příběhu přesně ten díl tajemna, jaký potřebuje.

A potom už nám z hereckého ansámblu chybí jenom překvapivě tvárný Paul Sevier. Podle slov režiséra Nicholse měla být Paulova postava kombinací Richarda Dreyfusse z Čelistí a Truffautovou postavou z Blízkých setkání třetího druhu. A to se víceméně podařilo. V příběhu Paul působí většinou roztržitě a zmateně, jelikož se do terénu zas tak často nepodívá. Zároveň je však přes své vědecké zaměření schopný přijímat nové věci a nedělá mu nejmenší problém podlehnout kouzlu Altonových očí, nebo řekněme vizí. Osobně se mi nechce věřit, že by se byl špičkový vládní analytik schopný vcítit do nepřítele číslo jedna, natož, aby mu pomohl utéct (i na možný úkor své kariéry). Na druhou stranu, dětským zářivým očkám (doslova) ve filmu propadly všechny hlavní postavy, tak proč ne i Sevier.

Magic box
W01903_3D-H

Největší slabinou snímku je jednoznačně příběh. První polovina filmu je příjemně tajemná, ústřední trojice složená z Roye, Lucase a Altona prchá před náboženskou sektou a vládou, v noci pokračují v cestě a přes den spí, a pomalu se blíží k domu chlapcovy matky. V druhé polovině bychom tedy čekali gradaci nadupaného thrilleru, nebo alespoň pozvolné odhalování pravdy/kontextu, vidíme ale pouze další a další střelbu, honičky a agenty a rozuzlení v nedohlednu. Před koncem už je jasné, že vysvětlení prostě nepřijde, a první řádky závěrečných titulků proto nejsou zklamáním.

V průběhu Půlnočního dítěte jsem měla často pocit, že znovu sleduji seriál Ztraceni. Tam postavy také řeční a intrikují, ale většinu dílů nevíte, která bije. Přesně to se děje i zde. Prostředí sekty se sice objevuje, ale kontext vám uniká, potom je Alton z neznámé příčiny nemocný na smrt a hnedle zase není (samozřejmě netušíte proč), potom se několik desítek minut sází na rodinné drama, vysvětlené jen ve velice obšírných náznacích, a na vrcholu pár minut skvělých futuristických záběrů, záblesk a ticho po pěšině.
al4Výslednému dojmu moc nepřidává ani otevřený konec. Proč se Alton narodil obyčejným rodičům? Co se přesně dělo kolem odchodu Sarah? Jak si počínala sekta před Altonovým únosem?

Film je doplněný dvěma bonusy – rozborem jednotlivých postav, který má pomoci pochopit jejich počínání, a přiblížení Neviditelného světa. První z bonusů je přínosný alespoň z části, jelikož se v něm sem tam objeví nové informace, především ze života Sarah a Roye – jak se dostali do sekty, okolnosti jejich společného života a Altonova dětství… Druhý bonus už je potom jenom sledem komentovaných záběrů z filmu, kde režisér odhaluje osobní pohnutky, které ho vedly při psaní scénáře.

V kostce řečeno, Půlnoční dítě není špatný film. Nabízí podařené akční sekvence a v mnoha případech skvělé herecké výkony. Nedostatky ve scénáři a četné výplňové scény ho však nevyhnutelně sráží zpět k průměru. Možná, kdyby Nichols vsadil na pravidlo ‚méně znamená více‘, vynikl by potenciál tématu a herců mnohem zářivěji.

Film můžete na DVD a Blu-ray zakoupit zde.

Jitka Vorálková