Recenze: Jak přežít nejen teroristický útok

Ve světle událostí, které poslední dobou zmítají evropskými metropolemi je více než jasné, že se podoba reálné hrozby změnila stejně jako Evropa sama. Jako malí jsme trénovali ve škole nandávání plynových masek, evakuaci školy a hod granátem. Babičky měly v živé paměti válku a neustálý ping pong mocností přes železnou oponu mohl vyústit kdykoliv v cokoliv. A tak jsme s choboty plynových masek sbíhali do šaten k přepočítání. Dnes mi to děti ani nevěří. Víc než válka totiž hrozí islámský terorismus, útoky jedinců na tzv. měkké cíle, kterým se může stát kdokoliv z nás. Jak přežít nejen teroristický útok

Andor Šándor je náš přední bezpečnostní expert a dlouhodobě se vyjadřuje k otázkám terorismu a bezpečnosti všeobecně. V příručce Jak přežít nejen teroristický útok shrnuje základní rady, jak se zachovat v situacích, kdy dochází k ohrožení života.

Upřímně jsem byla zvědavá, jak se dá do tak útlé knížky shrnout návod na přežití při útoku bombou, střelce, auta najíždějícího do lidí, únosu letadla včetně otázek bezpečnosti například při dovolené, blackoutu nebo na internetu. Nedá.

Není špatná kniha jen čtenářská očekávání. Situace v takovýchto situacích je vždy individuální. Není možné připravit každého na vše a to tak, že by se okamžitě dokázal podle takového návodu chovat. Autor se vydal cestou opačnou. Namísto obšírného popisování všech možných situací a jejich způsobů eskalace dává několik stručných rad, které si lze snadno vštípit a v pravý čas se podle nich zachovat.

Dobré knihy

Kniha je psána přehledně s barevně vyznačenou sumarizací těch nejpodstatnějších postřehů. Nelze jí jen tak přečíst a odložit. Pokud chce někdo tuto příručku brát jako první krok ke změně svého myšlení v kontextu společenských změn ve světě, pak je nutno s knihou pracovat. Znovu se vracet k jednotlivým kapitolám a uvědomovat si ve sledu aktuálních dramatických událostí, jak se zachovat, kdyby se něco takového stalo mně.

Ke skutečnému přežití v nebezpečné situaci je však potřeba daleko víc. Jsou to nepřenositelné schopnosti, které rozhodují o tom, jak se zachováme. Ke skutečné změně myšlení čtenáře má Andor Šándor málo argumentů. Jeho kniha je věcná a dokazuje, že autor je skutečně odborníkem na slovo vzatým. Nejsem si však jistá, že se z nás ze všech za zvuků střelby či exploze a křiku lidí stane lusknutím prstů chladnokrevně přemýšlející bytost. V knize z tohoto důvodu postrádám trochu té práce s psychikou, která by nám dovolila během incidentu vykřesat v hlavě alespoň několik těch dobrých rad.

Příručka je i přes to všechno dobrým začátkem pro každého, kdo se chce postavit čelem k aktuální bezpečnostní situaci doma nebo na cestách.

Jak přežít nejen teroristický útok, Andor Šándor, Autreo, prodávají Dobré knihy