Recenze: Jak se evropský film snaží dostat až Na dřeň

Ne každý zná jméno Jacques Audiard (*1952). Troufám si říct, že jméno Michel Audiard (*1920) rezonuje s českým divákem ještě tak o čtyři pětiny méně. Syn a otec  Audiardovi se ale nesmazatelně zapsali do dějin evropského filmu. Michel jako scénárista více než stovky francouzských filmů (kupříkladu klasických Třech mušketýrů z roku 1953 nebo nepřeberného množství filmů s Belmondem v hlavní roli; za všechny jmenujme Profesionála), tudíž i Jacques musel logicky podědit otcovu profesi. Navíc si k ní přibral i režii. Kombinací obojího je tak třeba Prorok nebo Tlukot mého srdce se zastavil. Audiard nepodléhá hollywoodským standardům a ve svých filmech realitu rozhodně nepřikrášluje. A letos se rozhodl jít přímo Na dřeň.

Ali (Matthias Schoenaerts) je neotesaný, řekněme i trochu jednodušší, pouliční rváč. Žije, jak jen to jde, a na nikoho nebere nějaké velké ohledy. Svěření de-rouille-et-d-os1syna do péče s ním taky žádný zázrak neudělá a společné soužití tak pro obě strany rozhodně selanka nebude. Stephanie (Marion Cotillard) je zase chladná cvičitelka kosatek, co si nepokrytě ráda užívá pánské pozornosti. Na krátký okamžik je svede dohromady incident v klubu, kde Ali pracuje jako vyhazovač, nicméně po letmém setkání se každý vydá svou cestou. Ali se přidává k nelegálním pouličním soubojům, což je evidentně jediná věc, ve které opravdu vyniká a kde se cítí relativně šťastný, zatímco Stephanie se stane obětí nehody v aqvaparku a končí na vozíku.

Odteď by mohla francouzská artovka pokračovat podle zažitého schématu. Dva životní ztroskotanci se sejdou, aby se vzájemně tahali z bryndy a snad si i uvědomili, že i tenhle život za něco stojí. Jenže to se neděje. Nebo alespoň ne tak okatě. Stephanie a Ali se opravdu dají dohromady a (s trochou fantazie) jsou pro sebe tihle dva antihrdinové jakousi oporou. Audiard ale emocemi rozhodně šetří. Nešplíchá je na diváka po kýblech a snaží se vztah dvou nefunkčních jedinců pojmout co nejrealističtěji. Bez velké romantiky. Alimu tedy nevnucuje žádnou něhu, realisticky jedná i handicapovaná Stephanie.

A právě ten chlad je největším plusem i mínusem zároveň. Stephanie ani Ali nejsou postavy „na líbení“, o tom žádná. Jenže ani jejich vztah nefunguje zrovna dvakrát rust-and-bone-trailerpřitažlivě. Audiard se nemusí snižovat k nějakým podbízivým emocím, možná by stačilo, kdyby v rámci přirozeného vývoje nějakou tu emoci alespoň trochu zvýraznil. Jinak je v zájmu reálna třeba Ali prakticky pořád hrubiánem, co rozhodně neaspiruje na titul otce roku, který si slepě „jede to svoje“ a prakticky nikdo netuší, co asi zrovna prožívá. Všechno by bylo v pořádku, kdyby si poslední čtvrthodina onen emocionální zlom nevynutila prakticky mílovým skokem.

Čímž se dostáváme k druhému problému filmu: načasování. Na dřeň má několik opravdu dech beroucích scén. Ať už je to třeba klíčová scéna na ledě, Stephanie po nehodě poprvé u akvária nebo právě nehoda v bazénu. Zrovna to jsou scény silné jak blázen, o to je horší, že tenhle obraz přebijí prázdné scény a dialogy, které nic moc extra nepřinesou. Dvouhodinové Na dřeň se často vleče, aby nejsilnější rozuzlení přišlo zbrkle těsně před závěrem a zůstalo úplně nevyužito.

Menším problémem je pro mě to, koho to Na dřeň vlastně sleduje? Je to příběh Aliho, Stephanie nebo obou? Možná jde jenom o další režisérův trik jak příběh reálně uchopit, za mě bylo těžké k nějaké postavě opravdu přilnout nebo ji snad dokonce pochopit. Co se týká hereckého obsazení, Matthias Schoenaerts ani nepotěšil, ani nezklamal, nabušení tvrďácí jsou teď evidentně jeho parketa. V porovnání s jeho výkonem působila Marion Cotillard o něco plastičtěji a pro diváka byla rozhodně uchopitelnější. Sympaticky civilně si zahrála Corinne Masiero roli sestry Anne a pět hvězdiček z pěti si zaslouží přirozený Armand Verdure, který se objevil v roli chlapečka Sama.

Na dřeň je zajímavě pojaté drama o životních outsiderech, co si nehraje na pohádkovost. Audiard šel na dřeň. Pokud to tedy znamená, že se zbavil zbytečného obalu. Na emocionální dřeň se pro mě ale nedostal.

Na dřeň

De Rouille et d’os
Rust and Bone