Recenze: Festivalová Ida Mirky Spáčilové a druhý pohled

Ida oslovila diváky na festivalech v Londýně, Varšavě, na MFF v Torontu a možnost vidět ji mají od zítřejšího dne i čeští diváci. Poprvé uvedena u nás byla před pár dny na Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary 2014. Podle účasti na rozhovoru s režisérem po filmu si troufám tvrdit, že v Karlových Varech Ida publikum zaujala. Přál bych jí, aby se jí to povedlo i před nefestivalovým publikem.

Anna je mladá novicka, která dříve, než se stane řádovou sestrou, se dozvídá o existenci jediné příbuzné. Návštěva tety Wandy změní Anně celý život. Zjišťuje, že její skutečné jméno je Ida, je židovského původu a její rodiče byli zavražděni nacisty. Také se ukazuje, že chladná a věčně opilá Wanda je bývalou prokurátorkou, která posílala v padesátých letech na smrt odpůrce režimu. Ida, nevinná a čistá jak anděl a Wanda s duší a mluvou ďábla se společně ve starém wartburgu vydávají na cestu napříč Polskem,Ida 01 aby odkryly pravdu o jejich rodině.

Britský režisér polského původu Pawel Pawlikowski ve svém černobílém snímku popisuje s obdivuhodným citem hledání vlastní identity, i za pomoci hudby zachycuje atmosféru Polska v šedesátých letech, vypráví o potřebě víry i krásách světského života. To vše se mu daří bez jakéhokoliv patosu a právě tím se jeho film odlišuje od ostatních. Příběhy židů, jejichž životy po okupaci nacisty neměly žádnou cenu, spojení dvou na první pohled neslučitelných postav, zachycení nenadálého vzplanutí v srdci mladé dívky oddané bohu, trauma z vlastní minulosti, rozpor mezi vírou a životem mimo zdi kláštera, to vše bylo zfilmována nespočetněkrát, ale většina filmařů se vyžívá v patosu a citovém vydírání diváka, zatímco Pawlikowski pouze zachycuje svůj příběh, nedělá žádné závěry ani soudy, vše nechává žít svým životem, čímž diváka nemanipuluje a nechává Ida 05ho pohodlně se zorientovat a udělat si vlastní názor.

Film nenudí, přestože je natočen ve velmi pomalém tempu.. Nejvíce tomu asi pomáhá nádherně stylizovaná kamera a především ústřední herecká dvojice. Agata Kulesza je v roli bývalé prokurátorky přesná. Divák ji odsuzuje za její minulost, ale zároveň ji dokáže i litovat. Můžou za to drobné nuance, kterými vykresluje rozporuplné emoce své postavy. Pohybuje se mezi chladnokrevnou mrchou a zlomenou ženou, toužící po něze a lásce, kterou nalézá už jen v náruči cizinců, jejichž jména zůstávají rozplynutá v alkoholovém oparu po jediné společné noci. A Agata Trzebuchovska jako představitelka Idy? Nemohu uvěřit, že nikdy před tím neměla zkušenost s natáčením. Pawlikowskimu ji doporučila jeho známá, která věděla, že hledá představitelku pro svůj film. Vyfotila ji v jedné kavárně na mobil aIda 02 poslala režisérovi. Agatu do té doby prý ani nenapadlo, že by byla herečkou.

„Ida je typický festivalový film“ píše Mirka Spáčilová v sobotním vydání Mladé Fronty. Skoro jakoby říkala, že nefestivalový divák tohle nepochopí. Přitom pro mě festivalový film vypadá jinak, spíš něco jako Volný pád (Szabadesés, 2014) uvedený též na letošním MFF KV. Dopředu děsit diváka, že se jedná o intelektuální černobílou nudu, mi přijde v případě Idy docela líto. „Pawlikowski nepracuje s mrazivostí násobenou soucitným humorem. Svou stylizaci v tónině klasiky 60. let drží v pozorovatelské rovině osudové balady, vytříbené až k záměrné odtažitosti. Vlastně nezáživnosti,“ končí svůj článek Spáčilová. Ale právě to, co Spáčilové přijde nezáživné, já na filmu oceňuji. Bylo by tady totiž tak snadné donutit diváka plakat. Udržet si ale ten odstup, může být mnohem mrazivější. A poslední záběr s prokurátorkou Wandou to dokazuje. Takhle silně natočený „odchod“ postavy jsem naposledy viděl snad v Polanského Nájemníkovi (Le Locataire, 1976). Ale s jedním musím souhlasit. V podtitulku recenze Spáčilová píše: „Příští týden vstoupí (Ida, pozn. r.) do kin, kde bude hledat diváky obtížněji.“ Nejspíš ano, také vím, že úspěch na festivalu nemusí znamenat úspěch v běžné produkci. Jen si říkám, kdo za to asi tak může?

UP

Ida
Drama