Recenze na DVD: Křehká, přemýšlivá a brutální Nikita

V těchto dnech vychází na DVD legendární akční snímek Brutální Nikita režiséra a scénáristy Luca Bessona. DVD s filmem si můžete zakoupit zde

Brutální Nikita je bezpochyby jedním z nejslavnějších francouzských akčních filmů všech dob. Byla nominovaná na Oskara za nejlepší zahraniční film a slavila velké úspěchy na nejrůznějších evropských filmových festivalech. Má jej na svědomí francouzský režisér a scénárista Luc Besson, který režíroval filmy jako Magická hlubina, Leon, Pátý element, Lucy nebo Valerian a město tisíce planet (recenze zde). Kromě toho se jako scénárista podílel na snímcích 96 hodin, Taxi nebo Kurýr. Luc Besson je zkrátka režisér, který rozhodně ví, jak má vypadat správný akčňák. Některé z jeho filmů jsou dokonce považovány za nejlepší akční filmy všech dob

Brutální Nikita je příběhem mladé Nikity, která je závislá na drogách a pohybuje se ve všelijaké pochybné společnosti. Jednou jde se svou partou přepadnout lékárnu. Akce se zvrtne a Nikita jako jediná přežije zátah policie, který se změní v šílenou přestřelku. Během akce Nikita zabila dva policisty, a proto je odsouzena k trestu smrti. Ale tajná služba jí dá ještě jednu šanci „pracovat pro vládu jako tajná agentka“. V průběhu následujících let je Nikita vyškolená v dokonalý vraždící stroj a s novou totožností se vrací do života.

Na příběhu Nikity je nejvíce oslovující, jak vám může být strašně sympatická postava, která bere drogy a zabije dva policisty. Podle všech morálních měřítek byste ji měli nenávidět. Podle společenských zákonů by neměla mít šanci na vykoupení. Přesto ji dokážete během filmu milovat už od samého začátku.

Myslím si, že je to dáno dvěma hlavními důvody. Tím prvním je, že Besson dokázal do filmu zahrnout komplexní vývoj hlavní postavy. Od slabé drogově závislé dívky se Nikita postupem času stává rozvážný stroj na zabíjení, který nemá se svou minulostí nic společného. Nikita toho za svůj život prožije tolik, že její charakter je v neustálém vývoji a tím se mění i její postoje k životu a ke světu.

Tím druhým důvodem je, že Besson Nikitu staví do situací hodných politování. A nemyslím tím jen samotný motiv viny a trestu, který se ve filmu objevuje. Zhruba v třetině filmu jde Nikita na večeři s Bobem, což je člověk, který ji cvičí, jak být nájemným vrahem. Už od začátku filmu dává Besson divákovi náznaky toho, že Bob k Nikitě chová nějaké city. Navíc tématem pár předchozích scén je vykoupení, které vládne nad trestem. Večeře se odehrává na příjemném místě s klidnou hudbou a čekáte jen to nejlepší. Možná se Nikita dostane na svobodu. Možná je do ní Bob zamilovaný. Najednou se hudba změní v zlověstné hluboké tóny. Bob podává Nikitě pistoli a dává jí rozkaz k tomu, aby zabila přísně střeženého muže v místnosti. On sám odchází a dává Nikitě falešnou naději tvrzením, že v budově je únikový východ, kdyby se dostala do potíží.

Nikita se tak rázem ocitá opuštěná proti přesile. Ztratila vraždou právo na život? Je jediným zločinem navždy odsouzena k věčnému utrpení? Luc Besson se snaží ve všech lidech v příběhu vidět to nejlepší. Celý film vlastně nemá jednoznačného antagonistu. Brutální Nikita se dívá na svět optimisticky a vidí v každém člověku naději. To je to, co se snímek snaží divákům předat. Každý člověk má právo na vykoupení. V každém z nás je cosi dobrého, i když děláme chyby. A pokud se ubohá chladnokrevná vražedkyně může stát milujícím člověkem, který touží po spasení, proč bychom neměli odpouštět lidem, kteří nám ublížili?

Scénář tímto dává jasný důraz na vykreslení jednotlivých postav, což se mi líbilo. Mám rád, když postavy ve filmu dobře znám, vím, co dělají a proč to dělají. Obzvláště se mi líbila postava „čističe Viktora“ (Jean Reno), který se později stal inspirací pro postavu Leona. Na první pohled je to nemilosrdný chlapík, který nemyslí na nic jiného, než na zabíjení. Přesto se ale rozhodoval tak, jako kdyby mu na lidech kolem něj velmi záleželo. Myšlenka, že i nelítostný nájemný vrah může mít pocity k lidem kolem sebe, mi přišla velmi zajímavá.

Celkově se jedná o velmi zdařilý akční thriller plný zajímavých postav a morálních dilemat. Brutální Nikita vnímá svět s až naivním optimismem a zabývá se otázkou vykoupení. Kam se hrabe nějaká Wonder Woman s termínem „La femme fatale.“ Nikita svým nezaměnitelným charakterem stvořila legendární hrdinku akčního filmu. Z dnešního pohledu se divákovi může zdát nudná práce se střihem nebo hudbou v akčních scénách. Ale ve své době byla Nikita přelomovým dílem.

DVD s akčním filmem Brutální Nikita si můžete koupit zde.

Pavel Melotík