Tuky – pomocníci v boji proti zánětu a nerovnováze v organismu

Zdravá výživa

V minulosti byly tuky více než zatracované. Všichni si určitě pamatujeme, s jakou naléhavostí nám média vnucovala “zdravé” nízkotučné výrobky. Po tucích prý zbytečně přibereme a dřív nebo později budeme trpět kardiovaskulárním onemocněním. Přitom je vlastně téměř všechno naopak. I tady však platí – všeho s mírou.

Čistě selským rozumem – kdyby příroda chtěla, abychom jedli nízkotučně, servírovala by nám takovou výživu už od základu. Mateřské mléko by se tedy pravděpodobně tvořilo rovnou s “0,01% tuku”. Jak uvádí web www.kojeni.net, tuky tvoří asi 50 % energetické hodnoty mateřského mléka a jsou významným činitelem při vstřebávání vitamínů rozpustných v tucích.

Pár faktů

Tuk je nezbytný pro budování našich mozkových buněk a nervů. Zpomaluje trávení jídla a tím dochází k pomalému a stabilnímu uvolňování glukózy do krevního řečiště. Hladina inzulinu je díky tomu po celou dobu nízká a tělo může uvolňovat tuky uložené v těle. Tuky umožňují určitým vitamínům, aby byly správně využity. Některé vitaminy jsou rozpustné a využitelné pouze v tucích, tedy jen tehdy, budeme-li je s tukem konzumovat společně (vitamin A, D, E, K).

Tuky se výrazně podílejí na stabilizaci a správném fungování hormonálního systému. Hormony jsou produkovány díky přítomnosti určitých tuků v organismu. Pokud nám tyto tuky ve stravě chybí, vzniká hormonální nerovnováha, protože tělo nemá živiny potřebné k jejímu nastolení. Hormonální rovnováha je vysoce důležitá zejména pro ženský reprodukční systém.

Zdravé tuky a jejich přínosy

Omega tři mastné kyseliny

Najdeme je například v tučných rybách či lněném oleji, mají protizánětlivý účinek, snižují bolest, podporují imunitní systém, aktivují mozkové funkce a mají protirakovinné účinky.

KOUKNI SE  Imbolc, Hromnice: Ve znamení bílých pokrmů a MLÉKA

Extra panenský olivový olej

Tvoří základ středomořské stravy, která je spojena s nižším rizikem vzniku kardiovaskulárních onemocnění, nádorového onemocnění mozku a dalších degenerativních chorob. Řada klinických studií potvrdila jeho protizánětlivé vlastnosti. V olivovém oleji se nachází antioxidační látka zvaná oleokantal, která vykazuje srovnatelné účinky s Ibuprofenem

Avokádo

Avokádo je řazeno mezi potraviny s výborným protizánětlivým účinkem. Obsahuje množství draslíku, hořčíku, vlákniny a mono-nenasycených kyselin s prospěšným účinkem na srdce. Trpíte-li zažívacími obtížemi, avokádo vám může pomoci. Krémová dužina je velmi snadno stravitelná a zklidňuje střeva při potravinové přecitlivělosti. Avokádo prospívá mozku a pomáhá hojit centrální nervovou soustavu. Působé proti stárnutí kůže, hydratuje suchou pokožku a pomáhá odstraňovat tmavé kruhy pod očima. 

Kokosový olej

Kokosový olej je složen z kyselin, které jsou známé jako přírodní antibiotika. Obsahuje téměř 50 % mastné kyseliny laurové. Tato mastná kyselina se vyskytuje například i v mateřském mléce, kde slouží jako snadno stravitelná složka a zároveň má za úkol chránit mladý imunitní systém proti virům a infekcím. Kyselina laurová má přirozené antivirové účinky. Další kyseliny obsažené v oleji napomáhají ničit kvasinky, plísně a viry tím, že naruší jejich membrány. Ty jsou pak snadno zneškodněny bílými krvinkami. Kokosový olej pomáhá pacientům s různými infekcemi, kandidou či jinými plísněmi v těle.

Ořechy a semínka

Mudr. David Frej, propagátor protizánětlivé diety a autor knihy Zánět, skrytý zabiják, doporučuje jíst ořechy pravidelně v malých dávkách, protože jsou pro tělo hodnotné. Nejvíce živin podle něj obsahují ořechy syrové (nepražené). Podporují mozkovou činnost, krvetvorbu, činnost jater. Obsahují spoustu minerálů – hořčík, fosfor, vápník, železo a draslík, vitaminy B a E. Lněná semínka se doporučují před konzumací pomlít, jejich vstřebatelnost v těle je pak o mnoho vyšší.

KOUKNI SE  Poděkujme svým játrům

Máslo a živočišný tuk

Jak píše Mudr. David Frej v knize Zánět, skrytý zabiják, v posledních sto letech došlo k výrazné změně stravy. Odborníci v minulých desetiletích doporučovali nahradit máslo a nasycené tuky rostlinnými oleji a margaríny. Nadbytek těchto omega-6 mastných kyselin však způsobuje zdravotní poruchy, například artritidu, srdeční onemocnění, rakovinu či Alzheimerovu chorobu. Dochází také k vyšší míře zánětlivosti v těle.

Ve 30. letech 20. století započal clevelandský zubař Weston A. Price (1870-1948) sérii jedinečných šetření. Přes deset let jezdil do izolovaných částí světa, aby zkoumal zdraví populací nezasažených západní civilizací. Chtěl přijít na to, jak je možné, že mají tyto národy krásné, zdravé, kazem neporušené zuby. Jeho studie odhalily, že příčinou zubního kazu a křivých zubů nejsou genetické předpoklady, ale chybějící živiny ve stravě.

Skupiny živící se tradiční (průmyslem nedotčenou) stravou, měly krásné rovné zuby, žádný zubní kaz, dobrou stavbu těla, byli odolní vůči chorobám a psychicky vyrovnaní. Price zjistil, že oproti stravě americké obsahuje výživa původních obyvatel nejméně čtyřikrát více vitaminů rozpustných ve vodě. Dále také více vápníku, minerálů a minimálně desetkrát více vitaminů rozpustných v tucích (pocházejících z živočišných potravin jako jsou máslo, jikry, korýši, vnitřnosti, vejce a živočišné tuky). Jedná se o “kontroverzní” potraviny, které obsahují mnoho cholesterolu. Zkoumané národy ovšem instinktivně tušily, že vitamíny A a D rozpustné v tucích jsou životně nezbytné pro zdraví, protože napomáhají vstřebávání minerálů a zužitkování bílkovin. Bez nich nejsme schopni vstřebávat minerály bez ohledu na to, kolik jich sníme.

KOUKNI SE  5 důvodů, proč jíst nezdravé jídlo

Základem je kvalita

Zásadní je, z jakého zdroje tuky pocházejí. Pokud budeme vařit kuřecí vývar z běžně dostupného kuřete v supermarketu, živeného naprosto nevhodným a nezdravým krmením, pak samozřejmě všechny “živiny” přecházejí do našeho těla. Stejně tak, když si koupíme např. lososa chovaného na farmě. Tyto ryby jsou krmeny stravou, která pro ně není přirozená, jsou léčeny antibiotiky, je jim znemožněno se rozmnožovat. Jak zdravý může být jejich tuk?

Ne každý si pochopitelně může dovolit vše kupovat nebo pěstovat v organické kvalitě. V dnešní době kyselých dešťů, kontaminované půdy a chemické invaze ani nelze žít stoprocentní “bio život”. Vždy si ale můžeme určit své priority a volit zdroje, za kterými je vidět poctivost a chuť dělat věci jinak – co nejvíce v souladu s přírodou.


Zdroje:
zivakultura.cz
Kniha Zánět, skrytý zabiják
Kniha Vyživující tradice

cs.medlicker.com

Jana Janoutová

Komentuj

Vlož komentář
Vaše jméno

17 + 9 =