Recenze: Kdo mi jde po krku – Hořící Montana, dvojice hloupoučkých zabijáků a Angelina Jolie bez nápadu.

Taylor Sheridan představil svůj další filmový počin. S fenomenálním debutem Wind River, výborným seriálem Yellowstone nebo jeho scenáristickou prací se Kdo mi jde po krku nedá srovnávat. Sheridanovy poslední dva filmy za moc nestojí – tak doufejme, že se to zlepší. Přesto že hořící Montanské lesy, oldschoolový příběh jako vystřižený z devadesátkových thrillerů a Angelina Jolie slibovaly mnohem více. Článek je převzat z webu krajskélisty.cz

Opět velké herecké jméno, slibný námět dle úspěšné knihy a nudně sterilní filmové zpracování. Tento vizuálně podmanivý, ale dějově podprůměrný neo-western z montanské divočiny napsal a režíroval Taylor Sheridan. Scénář napsal s žánrovým scenáristou Charlesem Leavittem (Svět podle Prota, Krvavý diamant, V srdci moře) a autorem knižní předlohy Michaelem Korytou, jenž má české kořeny. Za kameru usedl Ben Richardson a vtiskl snímku uhrančivý vizuál plný epických záběrů na divokou krajinu a survival život v hlubokých lesích. Richardson je zručný kameraman a s Sheridanem natočil Wind River nebo Yellowstone. Vedle toho také nasnímal magické post-apokalyptické drama Divoká stvoření jižních krajin nebo úspěšnou atmosférickou krimisérii Mare z Easttownu. Je vidět, že si Sheridan s Richardsonem rozumí – jenom je smutné, že na filmu Kdo mi jde po krku se dá vyzdvihnout pouze kamera.

Hlavní role se zhostila Angelina Jolie, která se před kameru vrací po dlouhé době. Její postava osobním prohřeškem stíhané hasičky je poslána do nehostinné samoty montanských lesů, aby hlídala lesnaté hory před požárem. Ve strážní věži je odkázána sama na sebe a neustále bojuje s pocitem viny za smrt rodiny v plamenech lesního ohně. Z větší části ale působí odcizeně a vlastně není ničím sympatická.

Drsňácká hasička Angelina

Angelina Jolie v trailerech působí jako hlavní role, na které film stojí – ovšem realita je trochu jinde. Film vlastně pořádnou hlavní postavu nemá. Vedle Angeliny Jolie film vypráví separátně příběh otce se synem, kteří utíkají před bezcitnými zabijáky. Mladíka ztvárnil Finn Little a zabijáckou dvojici na pomezí lítosti a trapnosti si zahrál Aidan Gillen (ikonický Malíček z kultovního seriálu Hra o trůny) a Nicholas Hoult. Za vyzvednutí stojí právě Gillen jako psychopatický vrah bez špetky soucitu. Jeho herecké charisma výborně doplňuje chladnokrevného zabijáka. Nicméně jeho herecké charisma přesto nezakryje slabou postavu, která upadá na nelogičnostech a nutí diváka k ironickému úsměvu. Velmi naivně působí chladnokrevná vražda kolemjedoucího nebo nezkontrolování automobilu s jejich cílem. Duo zabijáků působí jako dvojice neschopných rádoby drsňáků alá Pat a Mat. Herecky filmu vládne Angelina Jolie jako drsňácká hasička žijící sama v lesích a místní sympatický šerif s tváří Jona Bernthala.

Celkově film upadá především díky snadno předvídatelnému a přímočaře jednoduchému scénáři, což by nebylo to nejhorší. Je tu množství nelogičností, které přímo vybízí k úsměvným situacím. Film chtěl být esencí devadesátkových survival thrillerů, jenže nedosahuje těchto kvalit kvůli absenci jakékoliv atmosféry a snadně předvídatelnému ději.  Což bych od autora Sicaria nebo Wind Riveru opravdu nečekal. Jolie je jednou v poloze rebelující hasičky a skáče padákem z džípu, aby následně prožívala psychické dilema a obviňovala se ze smrti rodiny v hořícím lese. Její postava je stejně jako samotný děj nevyrovnaná a střídá záblesky zajímavých scén s banálním vyústěním.

Absence atmosféry, rozporuplné finále a slabá akce

Velkým kamenem úrazu je také nedostatečně vysvětlené tajemství, které mladík na útěku skrývá. Utíká před zabijáky kvůli neurčité informaci, která není nikdy vysvětlena. Tudíž i motivy zabijáků a jejich vraždění je bezpředmětné a pro diváka neopodstatněné. Je očekávatelné, že rekvizita rozehraná by měla být i dohraná v příběhu. V tomto filmu se ale tuto podstatnou informaci nikdy nedozvíme. Podobně tomu je v setkání záporáků s našimi hrdiny. Celý film směřuje k závěrečnému vyvrcholení, které proběhne velmi rychle a bez uspokojivého rozuzlení. Souboj, na který divák tolik čeká, je odbyt několika minutami a velmi banálně – až nudně. Absence kaskadérské choreografie, průměrně zvládnutých efektů a celkově slabá akční stránka filmu je na škodu, když se tvůrci snažili o atmosféricky přímočarý thriller z lukrativní Montany.

Samotné akční scény jsou pojmuty nezajímavě, tendenčně a tak trochu na první dobrou. Tvůrci se nesnaží o žádnou atmosféru nebo propojení diváka se světem. První hodina je plná nezajímavých a zbytečných dialogů, které nám vlastně mnoho neřeknou. Dozvídáme se víceméně neutrální informace, které jsou v ději zbytečné a neúčelné. Poznáváme postavy, ale nikdy si s nimi nevybudujeme vztah. Spíše se seznámíme s jejich rolemi, ale nic víc. Po dlouhé hodině bez většího dění se konečně dostáváme do montanské divočiny. Chvíli sledujeme Angelinu zavřenou v hlídkovací věži, která se souží se svými běsy a odhaluje svojí slabou a křehce skrytou tvář. Poté se do lesů vřítí automobil zabijáků a otevírá se pokus o survival thriller.

Do očí bijící CGI plameny…

Tady se konečně rozjíždí samotný děj plný tendenčních akčních scén a zdlouhavého chození a bloudění v lesích. Na scénu přichází ohnivé scény, které jsou vlastně všechny v traileru. V rychlém sledu se zapálí les, hasička s mladíkem se dávají na útěk vstříc plamenům a vrahům. Požár lesů se snaží být epický, ale neubráníme se dojmu průměrných digitálních efektů a běh mezi blesky je už naprostý nesmysl. Nedokonalé a do očí bijící CGI plameny jsou ukázány poskrovnu a divák si ohnivého živlu mnoho neužije. Stejně jako závěrečného boje. Vše směřuje k velkolepému finále, které je ledabyle natočené během pár vteřin a žádná epická bitva tvrdé ženy s dvojicí zabijáků se nekoná. Souboj je pojat příliš rychle, neatraktivně a skoro bezúčelově. Možnost rvačky tělo na tělo v hořícím lese skýtal minimálně možnost stylové akce a napětí. Divák si tento moment nemůže náležitě užít, ať už samotným zpracováním rvačky, tak absencí propojení s postavami. Ve finále je nám skoro jedno, kdo vyhraje.

KOUKNI SE  Koukat či nekoukat: Postapo seriál Fallout

Resumé: Kam míří nevyzpytatelný Taylor Sheridan?

Zmiňované dva filmy byly poměrně neblahým zjevením v jinak hvězdné Sheridanově kariéře. Kam ale slovutný tvůrce směřuje? Doufejme, že své dva přešlapy napraví. To se vlastně už systematicky děje – a to úchvatným seriálem Yellowstone, který v USA láme rekordy ve sledovanosti. Doufejme že Bez výčitek a Kdo mi jde po krku se už nebudou opakovat. Tyto filmy trochu působí tak, že je napsal a natočil o pauzách mezi natáčením Yellowstonu. Ostatně Kdo mi jde po krku a Yellowstone se oba natáčely v montanské divočině a nesou neo-westernové prvky, které jsou tolik typické pro Sheridanovu filmografii. Nedivil bych se, kdyby se Sheridan znovu pustil do podobných žánrů – ale doufejme, že důkladněji a lépe.

Kdo mi jde po krku (2021, r. Taylor Sheridan, 100 min.)

Film je dostupný na HBO Max. Odkaz na původní článek ZDE.

Viktor H.

Kdo mi jde po krku
40 %
recenze-kdo-mi-jde-po-krku-horici-montana-dvojice-hloupouckych-zabijaku-a-angelina-jolie-bez-napaduJednoduchý příběh, silná hrdinka, originální záporáci a lákavé prostředí slibovalo alespoň žánrovou jednohubku. Bohužel ani té jsme se nedočkali. Thriller nenabízí pořádnou akci, ani porci napětí nebo pokus o atmosféru. Vznikl nelogický a těžko uvěřitelný příběh o protivných postavách s absencí kvalitní akční stránky. Vyzdvihnout si ale zaslouží kamera, atraktivní prostřední Montany a hudební složka. Jako béčkový thriller pro nudné zimní večery film může fungovat. Nicméně nikoho nepřekvapí, když divák film vypne po první půlhodině.