Recenze: Beach Bum – ukradené klenoty zhulených filmů

Společnost Bontonfilm se nás snaží navnadit na novým film The Beach Bum přirovnáním ke Strach a hnus v Las Vegas a Big Lebowski. Je pravda, že ve filmu se drogy užívají v podstatě nonstop stejně, jako v případě filmové adaptace románu Huntera S. Thompsona a postava Moondoga je skutečně v ledasčem podobná Dude Lebowskimu ze slavného filmu bratří Coenů. Podařilo se tvůrcům naplnit v Beach Bum očekávání, která přirovnáním k těmto filmovým klenotům vzbuzují?

Beatnik 21. století

Moondog je básník. Skvělý autor, uznávaný, obdivovaný, bohatý a nic z toto ho nezajímá. Žije pouze podle kréda „užívej dne“. Miluje drogy, pivo, drogy, ženský, drogy, moře a z toho čerpá inspiraci, kterou na papír přenáší skrze psací stroj, jenž má neustále u sebe stejně jako plechovku piva a jointa. Nerozhází ho ani nevěra manželky s nejlepším přítelem, ztráta milované osoby, ani odmítání vlastní dcerou. Jeho bezstarostnou jízdu mu jen malinko naruší dědictví 50 000 000 dolarů, jehož nabytí má jednu podmínku: dokončit novou knihu. Do té doby se stává bezdomovcem bez jediného centu, navíc situaci komplikuje fakt, že je na dobu jednoho roku odsouzen k povinné odvykací léčbě. Jenže zakažte vlkovi výt na měsíc. Moondog v léčebně vydrží asi tak dlouho, jako abstinent na studentské koleji, zběsilá jízda tak může pokračovat.

Moondog v podání Matthewa McConaugheyho je dokonalým moderním beatnikem. Sice nejezdí stopem ani nespí pod širákem uprostřed hlubokých lesů, ale prohání se v nejmodernějších sporťácích, v motorových člunech a obývá palác se služebnictvem, přesto je dokonalým Kerouacem, Ginsbegerm, nebo jakýmkoliv dalším bohémem. McConaugheyho smích se do paměti vryje stejně, jako když Tom Hulce ztvárnil Amadea ve stejnojmenném filmu Miloše Formana. Jeho pohyby, výraz, mimika jsou dokonalým ztvárnění bohéma, kterého byste chtěli milovat. Ale nemůžete.

Milovat i nenávidět

Tvůrcům se nepovedlo ani přiblížit k filmům jako Strach a hnus v Las Vegas nebo Big Lebowski. McConaughey nezmizí ze záběru a jeho postava nenabízí jedinou emoci. Postava Moondaga se tak stává prázdnou jako je nakonec celý film, kterému chybí především příběh. Beach Bum je jen přehlídkou několika ujetých scén: Moondog se směje kamarádovi, kterého napadl žralok, Moondog s partou bezdomovců zdemoluje vlastní dům, Moondog souloží s prostitutkou za provozu v kuchyni rychlého občerstvení, Moondog se pro pár dolarů podílí na napadení a těžkém ublížení na zdraví vozíčkáře. To, co by mohlo být povedeným nekorektním humorem, je jen snahou o novodobý kultovní film. Bez provázání příběhem a alespoň náznakem lidskosti se nedá hlavní postava milovat ani nenávidět. Závěrečné poselství filmu, že život je krásný i bez peněz, je jen důkazem, že jediné, co se tvůrcům povedlo, bylo sehnat pro hlavní roli skvělého Matthewa McConaugheyho. Ono totiž i ty drogy, chlast a prostitutky něco stojí.

The Beach Bum
USA The Beach Bum
Komedie
USA / Francie / Velká Británie / Švýcarsko, 2019, 95 min
Režie: Harmony Korine
Scénář: Harmony Korine
Hrají: Matthew McConaughey, Snoop Dogg, Isla Fisher, Stefania LaVie Owen, Martin Lawrence, Zac Efron, Jonah Hill

5
recenze-beach-bum-ukradene-klenoty-zhulenych-filmuMcConaugheyho pohyby, výraz, mimika jsou dokonalým ztvárněním bohéma, kterého byste chtěli mít rádi, ale bez provázání příběhem a alespoň náznakem lidskosti se hlavní postava nedá milovat ani nenávidět.