Komentář: Hra na oliheň – Globální fenomén přerostl sám sebe

Squid Game, Hra na oliheň. Určitě jste o tom už během posledních pár týdnů museli slyšet. Tedy pokud nežijete někde v jeskyni a nevyhýbáte se kontaktu s okolním světem. Jihokorejský megahit slaví úspěchy po celém světě a Netflix z ničeho nic objevil zlatou žílu. Korejská pop-kultura se stává celosvětovou senzací a v zahraničí je vnímána velmi dobře. Proč ale kritika kapitalismu, všeobecná zadluženost, nuzný život obyčejných korejců a zabíjení ve stylu battle royale zvrácených dětských her funguje a trhá žebříčky sledovanosti? Nejsledovanější série Netflixu vydělala přes miliardu dolarů, vidělo ji přes 132 milionů uživatelů a stala se globálním fenoménem.

Kromě toho, že se během pouhého měsíce stal vůbec nejsledovanějším seriálem, který kdy Netflix vysílal, streamovací platformě vydělal už téměř miliardu dolarů. Pro některé Jihokorejce je však seriál traumatizujícím odrazem rychle se vyvíjející společnosti, kde se obrovská část obyvatel potýká s vysokými dluhy.

Ikonické bílé vansky, zelené teplákové uniformy, číslo 456, Bílý kůň a červená, zelená. A především skleněná koule, průhledný trezor ve tvaru prasete obsahuje 45,6 miliard wonů (asi 846 milionu korun). O tuto pohádkovou výhru hraje přes 400 hráčů smrtící dětské hry na život a na smrt, vyhraje jen jeden. Devítidílná thrillerová minisérie v posledních týdnech posloužila mnoha účelům – především severokorejským dezinformačním webům poskytla nová témata, jihokorejským politikům pomohla v předvolebním boji a zarytým antikapitalistům dala novou naději. Režisér Hwang Dong-hyuk o svém díle mluví jako o obrazu kapitalistické společnosti a majetkových rozdílech v ní obsažených. Často skloňovaným tématem je pak zadluženost, která ostatně motivuje i hrdiny Hry na oliheň k účasti v soutěži.

Megahit, který nikdo nechtěl koupit: Teď vydělává miliony dolarů

Režisér Hwang Dong-hyuk minisérii připravoval už od roku 2013 a začátky byly opravdu těžké. Sám žil v chudobě a při psaní scénáře musel prodat notebook, aby měl na nájem. Obcházel se scénářem různá studia a producentské společnosti, ale producenti ho neustále odmítali s tím, že seriál je příliš béčkový a krvavý. Nakonec se Hry na oliheň před třemi lety chopil Netflix a seriál zaštítil. Během let si Hwang vydobyl zasloužené režisérské renomé díky ceněným korejským dramatům jako je historická Pevnost nebo hutné drama Dogani, které se zabývá sexuálním obtěžováním na akademické půdě.

KOUKNI SE  Nejlepší hororové anime všech dob

Je zajímavým paradoxem, že Hra na oliheň prezentující se jako kritika současného kapitalismu vznikla právě ve studiích Netflixu – což je mezinárodní výrobní moloch, který má ty největší nároky na výkonnost a celá jeho struktura je postavena na základech kapitalistické společnosti. Největší streamovací gigant si zakládá na vysokokonkurečním prostředí a ona značka může být symbolem samotného kapitalismu. Tvůrci tu ukazují realistické poměry chudých korejských čtvrtí a vykořisťování společnosti od nadnárodních konglomerátů. Dětsky infantilní smrtící hry a zvráceně barevná stylizace slouží k líbivému vizuálu a vhodně doplňují béčkový příběh, který je ale zvláštně návykový. Divák se na příběh snadno napojí, rychle si oblíbí postavy a díky svižnému a zábavnému tempu si další díl pustí bez většího rozmýšlení. Ideální seriál k bingewatchingu.

Barvy, krev a zvrácená zábava

Neočekávejte ovšem žádné vysoké kvality – seriál má jednoduchý, ale účelný scénář a sází především na zábavné plynutí děje a nápadité cliffhangery. Divák si je vědom, že se nejedná o žádné sofistikované „oscarové“ dílo, ale je to dobře natočený a zábavný produkt, který budete chtít dokoukat. Zkrátka a jednoduše, jsme trochu zvrácení a rádi sledujeme, jak se komunita lidí postupně vyvražďuje. Postavy jsou čím dál více šílenější a brutálnější, stejně tak soutěže jsou hodně návykové – především co se evropského diváka týče. Je zajímavé sledovat korejské dětské hry, které si někdy dokážeme propojit s našimi hrami z dětství, ale zároveň poznáváme i zákulisí jejich kultury.

Všemu dopomáhají zářivé pastelové barvy, kterých je seriál přeplněný – především z hlediska kostýmní a scénografické výpravy. Pastelově křiklavé chodby a komnaty ke smrtícím hrám jsou kontrastně zpracované vůči nuzným a jednoduše zařízeným ubikacím. I ikoničtí dozorci v červených kombinézách s trojuhelníky na obličejích jsou výborně stylizovaní – kloubí se v nich jakási roztomilost a děsivost zároveň. Tuto zvrácenou zábavu je prostě radost sledovat – ikdyž je to docela průměrné, ale neuvěřitelně zábavné a stylové dílo.

Nicméně Hra na oliheň je především strategicky cíleným produktem z dílny Netflixu, globálního televizního giganta, jemuž v seriálu kritizované kapitalistické mechanismy určitě nejsou cizí. Navzdory ambicím tvůrců morálně apelovat na diváka a podat oči otevírající svědectví o stavu jihokorejské společnosti, tak Hra na oliheň posloužila hlavně k posílení pozice Netflixu na trhu. Série totiž společnosti vydělala téměř miliardu dolarů a vidělo ji už přes 132 milionů uživatelů.

KOUKNI SE  15 nejlepších akčních filmů všech dob

KLDR vyhrožuje vězením, Halloween ve znamení korejců a arabské hry

Za sledování seriálu občanům Severní Koreje hrozí až 15 let vězení nebo vysoká pokuta. KLDR prohlašuje, že co se děje v seriálu, je i realitou v Jižní Koreji. Toho využívá mnoho dezinformačních webů a řetězových emailů útočících na Jih. V Jižní Koreji zase seriál moc neuspěl a netěší se ani zdaleka tak velké oblibě, jako ve zbytku světa. Zatímco pražské diskotéky nabízí tématické večírky podle vražedné zábavy. Večerní párty s celonoční Hrou na oliheň nabízí i ikonický taneční klub Duplex a nabídne kromě seriálového soundtracku i akční drinky a povinné dresscody.

Západ ovšem jede na vlně seriálu, který se stal během měsíce světovým fenoménem, o kterém se píše a mluví úplně všude. Korejská kultura je nyní trendy. V rámci blížícího se Halloweenu se v USA prodávají kostýmy ze seriálu ve velkém. Ulice a obchodní centra jsou zaplavené zelenými teplákovými soupravami a červenými dozorčími kombinézami nebo maskami bílého koně. Obuvní společnost Vans hlásí enormní tržby, jelikož svět zachvátilo nákupní šílenství fanoušků seriálu Hra o oliheň.

Nemluvě o tom, že v Abu Dhabí probíhají Hry na oliheň „naživo“, které ale samozřejmě nekončí smrtí. Můžete si zajet od Emirátů a zahrát si rekonstrukci dětských her ze seriálu. Je neuvěřitelně bizarní, že kapitalistická kritika a brutální satira plná krve, bolesti a smrti se stane světovou senzací, kterou lidé touží hrát. Většina postav v seriálu umírá krutou a bolestivou smrtí, divákům se tají dech při hrách – ale přesto se najdou tací, kteří si touží Hru na oliheň zahrát. A jelikož žijeme v 21. století, tak nic není problém a postavíme si vlastní hry. Ve Spojených Arabských Emirátech se rozhodli uspořádat benefiční Hru na oliheň s dobročinnou sbírkou. Což je samo o sobě neuvěřitelně bizarní – odpudivá kritika, zábavný seriál o lidském utrpení, krutosti a brutalitě vybírá peníze na dobročinné účely. Hry mají pomáhat tam kde je potřeba, ale jejich předobraz, hlavní produkt těží z lidského zla, přetvářky a neštěstí.

KOUKNI SE  Nesmrtelné hlášky z českých filmů

Účetní slaví: Seriál se splatil čtyřicetkrát

Série stála Netflix necelých 22 milionů amerických dolarů. Seriál, který měl před měsícem premiéru své náklady už mnohonásobně splatil. Tržby Hry na oliheň jsou totiž čtyřicetkrát větší, než byl rozpočet celého seriálu. Podle dostupných informací, které do světa vypustil nyní už bývalý zaměstnanec Netflixu. Streamer vydělá na sérii více než miliardu amerických dolarů (přes 22 miliard korun).

Varování před konzumem a zvráceně kapitalistickou společností splnilo vše, co Netflix zadal. Pomohlo vydělat neskutečné peníze a stalo se světovou senzací – kritika konzumu prodává sama sebe. Hra na oliheň přerostla samu sebe a překvapilo to úplně všechny. Brutální a zvráceně smrtící hry jsou událostí, kterou prožívá skoro celý svět. To mnohé vypovídá o dnešní společnosti – a rozhodně to nebude hezký pohled.

Zpět k obrazovkám: Korea na VOD

Squid Game, Hra na oliheň je pro Netflix také klíčová i z té roviny, že může pomoci opět nalákat diváky k obrazovkám. Zatímco během pandemie v roce 2020 společnost výrazně posílila, letos se během pozvolného rozvolňování společnost spíše potýkala s tím, že jí předplatitelé odcházejí a noví nepřibývají takovým tempem.

Právě Hra na oliheň může být jednou z dalších sázek Netflixu na zahraniční produkci, která by mohla pomoct s rozšířením služby po celém světě. Domácí americký trh je pro Netflix už vybraný a je tu silná konkurence. Kromě jihokorejské pecky Netflix v posledních letech uvedl další úspěšné seriály ze zahraničí. Velkou vlnu popularity slavila španělská Elita a Papírový dům nebo seriály Lupin či Had z francouzské produkce.

Obliba Squid game pak ukazuje i na další oblíbený fenomén, a to je celková obliba korejské kultury. Na minulých Oscarech zabodoval například korejský film Parazit, velké oblibě se také těšil zombie akčňák Vlak do Pusanu, netflixovský historický horor Království zombie a popularitě se těší i korejská hudba, označovaná jako K-pop.

Hra na oliheň (2021, r. Hwang Dong-hyuk)

Minisérie měla premiéru 17. září na Netflixu.

Viktor Horák

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

two × one =