Recenze: Paralelní světy válčí s logikou

Adam miluje Eden a Eden miluje Adama. Stejně jako ve světě, kde stojíme všichni na té samé zemi a kde se hlavou dolů líbá jen Spiderman a Kirsten Duimageswwwnst, ani v Paralelních světech to nepůjde tak hladce. Mezi Adamem a Eden nestojí žádní Kapuleti a Montekové, ale samotná gravitace. Adam je totiž z Dolejška, Eden zase z Hořejška, respektive každý z nich obývá jinou planetku, které spolu v bratrské vzdálenosti krouží okolo Slunce. Adamovi a Eden v jejich vzájemné přitažlivosti nebrání jen gravitace, ale taky status jejich planetek. Argentinský režisér Juan Diego Solanas se rozhodl příběh dvou spřízněných duší s téměř biblickými jmény přetavit do co nejobsáhlejší alegorie. Hořejšek je tedy světem nešťastných snobů, Dolejšek zase připomíná vykořisťovanou třídu chudých. A vše spojuje Transworld, obří ropná korporace Hořejška, která symbolizuje ono tyranské chapadlo, které se notnou měrou podílí na úpadku dolního světa.

Paralelní světy (v anglickém originále méně sterilně Upside down, tedy něco jako naruby či vzhůru nohama) je úžasná vizuální podívaná. Solanas k vytvoření kontrastu mezi dvěma světy nevyužívá jen berličky, jako je ropný déšť z Hořejška, ale snaží se jej naznačit barvami, světlem a teplem, to podle toho, v jaké fázi se příběh právě nachází. Libuje si v privilegiu nechat věci padat vzhůru a stoupat nahoru a dělá to tak efektivně, že nehrozí, že by snad diváka od vyvracení hlavy ku světu nahoře bolelo za krkem. Hlavou bude kroutit úplně z jiného důvodu.

KOUKNI SE  Koukat či nekoukat: Ripley

Veškeré fyzikální zákonitosti vychrlí režisér už v úvodních titulkách. Pro pořádek, jsou tři. Zaprvé, každá hmota je přitahována gravitací toho světa, ze kterého pochází. Hmota z druhého světa přitahována není. Zadruhé, váhu předmětu je možné vyvážit hmotou z protějšího světa, opačnou hmotou. Problém přichází s pravidlem třetím, během několika hodin opačná hmota shoří. Pokud vás fyzika nikdy moc nebrala, nevěšte hlavu. Řídit se jimi evidentně nemusí ani divák, ani režisér. Solanas tři pravidla ohýbá, jak se mu zrovna hodí, a neporušuje nejen je, ale i ta platná na jeho domovské zeměkouli. Je libo skočit ze stovky metrů do oceánu bez jediného škrábance? Není problém. Že opačná hmota shoří dřív, než stačíte domluvit se svou milou o patro výš? Nevadí, co si to takhle vynahradit v restauraci vzdálené na míle daleko?

Absolutní nelogičnost v oblasti sci-fi podrývá snímek do takové míry, že fandu žánru sotva potěší. Děravý je ale i příběh. Adam a Eden se znají už odmala,upsidedown kdy si zážitky z vlastního světa vyměňovali na jednom z mála míst, kde se dva světy téměř protínají, z vrcholku pohoří na obou planetkách. Jenže nešťastnou náhodou ztratí na deset let nejen kontakt, ale horní Eden i paměť. Milostný příběh tak rázem získává pachuť jakési laciné argentinské telenovely, kterou jak distributor slibuje, nezastaví ani věda, ani zákon. A pokud se přeci jen objeví nějaké hlušší místo, objeví se Bob, jakási víla kmotřička obou světů, aby příslušné nesrovnalosti zalátal nějakým primitivním řešením. Poslední třetina filmu smete vše, co bylo na Paralelních světech dobré, aby připravila úplně absurdní finiš. Problémem najednou už není ani gravitace, ale ani systém, který se snažil držet dva světy od sebe minimálně na vzdálenost těch dvou horských vrcholků.

Kirsten Dunst v roli Eden i Jim Sturgess coby filmový Adam hrají podle svých možností a i nějaká ta dávka chemie by se mezi nimi dala naměřit, zbytek hereckého ansáblu splývá. Ne příliš pozitivně vyčnívá herecký výkon Timothyho Spalla, který se v roli dobrého rádce dvou milenců stává jakousi jeho karikaturou.

Paralelní světy svůj potencionál nevyužily a mezníkem v rámci romantických sci-fi se patrně nestanou. V pomyslném souboji s Vyměřeným časem, s aktuálním žánrovým příbuzným, by taky neobstály. Přes prvoplánovou kontrastnost, nad kterou se by ještě dalo mávnout rukou, jim chybí dobrý příběh a logika. Bez ní totiž Paralelní světy nejsou naruby, ale tak trochu na hlavu.

Upside down

Kanada / Francie, 2012, 108 min

Sci-Fi / Romantický / Drama