Recenze: The Circle – nedospělý film

Ochrana soukromí – jedno z nejaktuálnějších témat současnosti. Není divu, že je stále častěji i námětem pro film. Loni ovládl kina Snowden. Film inspirovaný skutečnými událostmi nabízející pohled o tom, kde je hranice soukromí, a nabízející otázku, čeho jsme schopni se vzdát pro větší bezpečnost. The Circle se pokouší nastavit podobnou otázku, ale jde mu to mnohem hůř.

Mladá Mae dostane šanci pracovat v nejprestižnější firmě světa v The Circle. Od začátku dává o sobě znát, a když si jí všimne i samotný zakladatel The Circle Bailey, zdá se, že ji čeká velká budoucnost. Jenže ne vše v The Circle jde tak, jak by se Mae líbilo. Míra otevřenosti je neúnosná, a když se to vymkne z rukou, může být pomyslná bezpečnost sama tragédií. Navíc, kdo za tím vším stojí, a proč to všechno dělá? Charismatický vizionář chce dokonalý svět bez tajemství. Svět, kde není co skrývat. Ale je sám skutečně tak přesvědčený o světě bez tajemství, nebo má v plánu něco jiného? Mae pokládá čím dál více otázek, které ovlivní život nejen Baileho, ale miliónu dalších lidí.

Sci-fi z blízké budoucnosti, která je mnohem bližší, než bychom si chtěli připustit, a vlastně už tak trošku existuje, skrývá značný potenciál. Bohužel se jí ho ani na chvíli nedaří využít. A jak jinak, za vším stojí scénář. Ten je v tomto případě tak odfláknutý, že se ani nechce věřit, že ho psal dospělý člověk. Jediná postava není ve filmu rozpracovaná, aby se divák mohl alespoň částečně s někým nebo s něčím ztotožnit. Všechny dialogy jsou napsány spíš jak teenagerská komedie, než jak společenská kritika. Vše je umocněno stejně nevyspělou režií. Vzhledem k tomu, že režisér a scénárista je tatáž osoba, není se čemu ani divit.

KOUKNI SE  Koukat či nekoukat: Postapo seriál Fallout

Mírně řečeno špatný dojem je navíc umocněn příšerným herectvím většiny zúčastněných. Jediný Tom Hanks opět dokazuje, že i sebemenší pohled může mít ohromnou sílu. Ten je ovšem ve filmu ve skutečnosti jen pár minut a jeho postava zakladatele společnosti paradoxně děj neovlivňuje. Za to Emma Watson v roli Mae působí herecky mírně řečeno nedospěle. Její křečovité herectví je ovšem to nejlepší na postavě Mae. Ta je totiž naspaná s tak protivně pitomou naivitou, že se dobře ani zahrát nedá.

Nejtragičtějším na celém filmu je (ne)čitelnost myšlenky, kterou chtějí tvůrci sdělit, ale zoufale nevědí jak. Chvílemi diváka dostanou do role škodolibého hajzlíka, který pozoruje koktavého, jenž ne a ne se vyjádřit. Ví, co chce říci, ale nechává se plácat v jeho hendikepu. Stejně zoufale působí i zpracování dalších složek filmu. Například za celou dobu není jasné, co Mae v The Circle vlastně dělá. Vlastně co celý The Circle  je. Něco jako Facebook, Apple a Google dohromady. Celý film je takový slepenec nesourodých věcí dohromady.

Chvílemi jsem v kině vrtěl hlavou, chvílemi mručel a chvílemi se mi chtělo postavám napovídat, co by měly říkat. Když se rozjely závěrečné titulky, divák vedle mě se na mě otočil a pravil: „Tak co? V pohodě nebo fucked up?“ Jak jsem odpověděl, je zřejmé.

The Circle

Sci-Fi / Thriller

USA / Spojené arabské emiráty, 2017, 110 min

Režie: James Ponsoldt

Předloha: Dave Eggers (kniha)

Scénář: James Ponsoldt, Dave Eggers

Hrají: Emma Watson, Tom Hanks, John Boyega, Karen Gillan, Patton Oswalt, Bill Paxton, Glenne Headly, Ellar Coltrane, Poorna Jagannathan, Amir Talai, Nate Corddry, Ellen Wong, Regina Saldivar, Hunter Burke, Troy Murray, Mamoudou Athie

3
recenze-the-circle-nedospely-filmPři závěrečných titulcích se divák vedle na mě otočil a pravil: „Tak co? V pohodě, nebo fucked up?“