Po letech zde máme zbrusu nový díl úspěšné série Assassin’s Creed. Tentokrát hra nese podtitul Valhalla. Po dlouhé přestávce zavítáme opět do středověku, kde budeme s bojovnými Vikingy plenit anglické vesnice. Jak se nám nový díl líbil, se dozvíte v následující recenzi.

Assassin’s Creed Valhalla nám na recenzi poskytl herní obchod TBGames.

První díl série Assassin’s Creed se objevil už v roce 2007. Za tu dobu jsme díky této sérii navštívili různá historická období i všemožná místa po celém světě. Hra taktéž prošla mnoha proměnami. Naposledy jsme se proháněli v Assassin’s Creed Origins okolo pyramid nebo v Assassin’s Creed Odyssey po starověkém Řecku. Je třeba říct, že oba díly vypadaly naprosto nádherně a u kritiky dopadly vcelku na výbornou. Nyní je tady zcela nový díl, který nese podtitul Valhalla. Jak už název napovídá, tentokrát se ponoříme do severské mytologie. Očekávání byla před vydáním nemalá.

Nádhera vykoupená náročností

Jestli se o něčem ve spojitosti s Valhallou mluvilo nejvíce, teda kromě Vikingů, bylo to bezesporu vizuální zpracování. Autoři nás lákali nepřeberným množstvím screenshotů a videi, kde ukazovali, jak bude nový Assassin’s Creed vypadat. Jak to nakonec dopadlo, splnili autoři sliby, které hráčům dali? Kdybych měl vyjádřit jedním slovem to, jak Valhalla vypadá, zvolil bych určitě slovo nádhera. Ona to totiž je nádhera. Ubisoft se na novém dílu Assassin’s Creed graficky pořádně vyřádil. Vše je vymazlené do nejmenšího detailu, vše samozřejmě běží až ve 4K a 60fps, samozřejmostí je také HDR. Hra vypadá opravdu božsky, vše vypadá skoro realisticky, zkrátka živě. A co teprve okolní scenérie, prostě nádhera. Vývojářům se podařilo věrně zachytit reálie nejen středověké Anglie a Norska. Krása jsou i hromadné útoky na vesnice, Ubisoft si dal záležet. Po grafické stránce nemá Assassin’s Creed Valhalla chybu. Není to však zadarmo.

Všechna tahle krása je vykoupena, troufnu si říct, až brutální technickou náročností. Na PC si hru v plné palbě užijí jen majitelé nejnovějších strojů. Pokud máte počítač starší, budete muset některé grafické prvky a vychytávky oželet, tedy pokud vůbec hru spustíte. Zoufat však nemusíte, hra vypadá i na horší detaily skvěle. Z doslechu vím, že obdobná situace panuje i na konzolích. Zatímco na nových konzolích hra šlape na maximum a vcelku bez potíží, starší generace má s titulem menší problémy a hra navíc neběží v nejlepší kvalitě. Tohle je prostě pokrok. Bylo jasné, že s technickým zpracováním se bude zvyšovat i náročnost her.

Vikingové kam se podívaš

Jak už jsme zmiňoval výše, nový Assassin se věnuje severské mytologii. Vy samotní budete hrát za postavu Eivora, hrdinného Vikinga. V rámci genderové vyváženosti může být hlavní postava jak muž, tak žena. Příběh je naprosto úžasný, aniž bych něco prozrazoval, důležitým faktem je to, že Valhalla je do jisté míry příběhově spjata s díly Origins a Odyssey. Hru si však užijete i bez znalostí událostí předchozích dvou dílů.

Hlavní příběhová linka je chytlavá, bohatá na různorodé úkoly, vedlejších misí je také požehnaně. Tentokrát však nečekejte mapu posetou otazníky, jak tomu bylo ve starších dílech. I když jich je stále požehnaně, Ubisoft se tentokrát krotil. Navíc vedlejší úkoly dávají vcelku smysl a zapadají do konceptu hry. Opět se bohužel nevyhneme, podle mne otravné, futuristické lince série Assassin’s Creed. Naštěstí ji autoři v posledních dílech čím dál více upozaďují. Mimo středověk se ve Valhalle ocitnete myslím jen dvakrát, což se dá snést. Nezapomeňte si však na Valhallu vyhradit několik desítek hodin, jinak si hru moc neužijete. A taky se ani moc nikam nedostanete.

Když jsem nakousl mapu, ta je o něco menší než v předchozím díle, ale za mně to vůbec nevadí, spíše naopak. Ve hře navštívíte z počátku Norsko, poté značnou část Británie. Vše samozřejmě vypadá věrně a dokonale. Jen mi na Anglii přišlo počasí až moc hezké. I když kdyby celou dobu jen pršelo, žádná výhra by to taky nebyla. Možná se mnou nebudete souhlasit, ale vidím tady postupnou transformaci do open world titulů.

Asi největší zábavou bylo pro mne osobně přepadávaní a drancovaní vesnic. Hra vás tlačí nenápadně do stealthu a musím říct, že mi to vůbec nevadilo. Obvykle mám problém se ve hrách, kde se to po mě vyžaduje, v tichosti se plížit. Tady to však fungovalo na jedničku. Na druhou stranu je třeba říct, že pokud budete chtít být hluční barbarští nájezdníci, nijak vás to omezovat nebude. Dosti otravné byly chyby, které hra občas vyprodukovala. Ono to spíše byly nedodělky. Za mě si myslím, že autoři bojovali s nedostatkem času a tohle je důsledek. Snad vše brzo opraví aktualizace. Přesto to mírně kazí jinak pozitivní dojem z celé hry.

Bez lodi ani ránu

Stejně jako v dílech Black Flag nebo Odyssey, i ve Valhalle hraje do jisté míry důležitou roli vaše loď. Oproti starším dílům, zde je však převážně jako dopravní prostředek. Pohybovat se můžete samozřejmě i na koni, vlkovi, anebo hezky pěšky. Loď je za mě nejlepší způsob, jak napadnout nepřátelskou vesnici. Hezky potichu připlout a poté za zvuku válečného rohu napadnout nic netušící obyvatele. Drancování klášterů vám, kromě expů, umožní získat i spoustu kořisti. A také suroviny. Ty pak využije ve své vlastní vesnici. Ano, ve hře si budujete svou vlastní vesnici, což je jedna z výrazných novinek. Ve vesnici můžete mít vlastní obchod či kovárnu, samozřejmě můžete i stavět sochy pro vaše božstva. Vcelku zábavná část hry.

Severská mytologie v hlavní roli

Důležitou roli v sérii Assassin’s Creed hraje mytologie. V tomto konkrétním je to ta severská. Samozřejmě se nevyhneme i dějové lince okolo Anima a cestování časem, ale jak jsem již podotkl, tahle nepříliš oblíbená část Assassínské série je poslední léta dost upozaděná. Naštěstí. Co se týče středověku, vše se drží do jisté míry historických faktů. Pochopitelně jen do jisté míry. Hra dělá občas nějaký ten ústupek, občas nějakou nepochopitelnou věc. Ale na úkor hratelnosti se musel sem tam udělat drobný kompromis.

Bohužel některé věci nechápu. Tak třeba když budete chtít, jako barbarští nájezdníci, kteří vyznávají zcela odlišnou víru, jen tak kosit mnichy, hra vám to prostě nedovolí. Jako co to je? Ubisoft se nás snaží vychovávat. Hry celkově mají dlouhodobě problém se zápornými hrdiny a to je špatně. Pokud se tedy oprostíme od faktu, že vám hra nedovolí se v určitých chvílích chovat jako pravý Viking, vše je do jisté míry jak má.

Ono to nemluví česky, ale má to mikrotransakce

Dlouho dopředu se vědělo, že nový Assassin, stejně jako ostatní nové hry od Ubisoftu, bude postrádat češtinu. Respektive české titulky, o českém dabingu ve hrách nemůže být řeč už spousty let. Přesto absenci češtiny ve Valhalle beru jako velké zklamání. Osobně se totiž hlásím ke skupině hráčů, která si ve hře náš rodný jazyk ve hře ráda pustí. Na druhou stranu to nechci brát jako mínus této hry, tohle ji zkrátka vyčítat nemohu. Ale zamrzí to.

Co naopak hře vyčítat budu, je implementace mikroplateb Za reálné peníze si můžete nakoupit suroviny pro vylepšení vesnice nebo upgradovat zbraně. Hra vás naštěstí nijak nenutí tyto mikroplatby používat, ale už jen jejich přítomnost je diskutabilní. Jediná jejich výhoda je snad jen časová úspora několika desítek hodin. Možná si řeknete, paráda, ale chcete vyhodit spoustu peněz za to, že se vlastně připravíte o zážitky s povedené hry?

Nejlepší Assassin’s Creed? Těžko říct

Už párkrát jsem zaslechnul, že Valhalla je zaručeně nejlepší díl série. Těžko říct. Já tohle vlastně nemůžu potvrdit, ani vyvrátit. Nový Assassin’s Creed vypadá opravdu skvěle, navíc se skvěle i hraje. Příběh je taky vcelku zajímavý. Také zasadit hru do sevesrké mytologie bylo šťastné rozhodnutí. Já osobně jsem byl spokojený a hru jsem si užíval. Dojem však mírně kazí brutální náročnost a množství nedodělků. Ano, bylo jich opravdu hodně. Doufám, že je Ubisoft v brzké době opraví. Taktéž mi vadily mikroplatby. Pokud máte rádi češtinu ve hrách, dejte další bodík dolů.

Když se ještě vrátím k tomu, zda je Valhalla nejlepší díl série Assassin’s Creed, odpovím asi takto. Není to nejlepší díl série, ale určitě patří k tomu nejlepšímu, co se v této sérii objevilo. Valhalla opravdu stojí za zahrání. Koupí budete odměněni téměř dokonalou grafikou, povedeným příběhem a skvělou hratelností. Překousnout budete muset jen drobné chybky. Hlavně si rezervujte několik desítek hodin na hraní Valhally, protože pokud si hru budete chtít opravdu užít, budete je potřebovat. A teď mě omluvte, já jdu vyplenit pár vesnic.

Assassin’s Creed Valhalla můžete pořídit zde.

Martin Kudělka

Grafika
10
Zvuk
9
Hratelnost
9
Ovládání
8
Příběh
9
recenze-assassins-creed-valhallaAssassin's Creed Valhalla je úžasný titul, který hlásá, že i po těch letech má tato série pořád co nabídnout. Nádherná grafika, zajímavý příběh, skvělá hratelnost. Pozitivní dojem mírně kazí hardwarová náročnost a spousta nedodělků. Trochu mi vadila i implementace mikrotransakcí.