Recenze: Odbočka v lesích umí pěkně zavařit

A je tu další recenze, tentokrát na knižní novinku s lákavě tajemným názvem Odbočka v lesích. Autorkou je česká spisovatelka, pediatrička a blogerka Kateřina Karolová, která se po dvou letech vytasila se svým již druhým thrillerem. Za recenzní výtisk děkujeme knihkupectví Dobré knihy.

Nářez z našich luhů a hájů

Když se skupinka šesti přátel a spolužáků ze střední vydá na společnou dovolenou do zapadlého srubu uprostřed Beskyd, netuší, co všechno se může stát. Stará mapa od vetešníka, problémy s elektrotechnikou nebo ignorování zákazu vjezdu a poznámky, která varuje před odbočkou do neznáma? To zní jako slušná dávka problémů.

Kniha zaujme už na první pohled, a sice graficky vyvedenou obálkou, která přímo láká k přečtení. Hned zprvu musím varovat, že tuhle jednohubku přečtete za odpoledne jedním dechem. Pozitivně hodnotím především rozdělení textu do krátkých kapitol, které snadno udrží čtenářovu pozornost. Autorka si skvěle hraje s napětím, které dávkuje postupně, a proto je téměř nemožné knihu odložit. Líbí se mi její úderný a přímočarý styl. Pokud čekáte dlouhé a unylé pasáže, které se nimrají v psychologické motivaci hlavních hrdinů, zklamu vás. Hned první kapitola nám lehce nastíní budoucí vývoj událostí a my se prakticky ihned přenášíme do „dne D“. Na 254 stranách se tu rozehrává mysteriózní survival uprostřed beskydské pustiny, kde ani stromy nemusejí být tím, čím se zdají být.

Nesourodá partička frčí na výlet

Genderově vyvážená, ale poněkud nesourodá partička šesti přátel kdekomu asi k srdci nepřiroste. Seznamujeme se s nezodpovědnou a otylou Laurou, krásnou a jednoduchou Karin, podrážděnou hvězdou Instagramu Michaelem, vychytralou a dominantní Gábinou, hodným hromotlukem Daliborem a sladkým „roztomiloušem“ Felixem. Nikdo z nich není žádný velký sympaťák, ale zato jsou všichni docela dobře uvěřitelní.

Příběh je vyprávěný v er-formě a záhy je nám jasné, že žádná postava není tak úplně hlavní. Autorka se hned na prvních stránkách nezaobírá obsáhlou charakteristikou všech protagonistů (kteří jako by z oka vypadli těm v letních romancích od Lenky Lanczové), nýbrž pomocí jakýchsi vnitřních monologů a nenápadných flashbacků souvisejících s hlavní dějovou linkou pomalu odkrývá spletitou vztahovou situaci a minulost. Díky tomuto postupu příběh neztrácí na tempu, děje se tak ale na úkor toho, že si čtenář k postavám jen obtížně vytvoří nějaké hlubší sympatie. Jako by postavy nebyly to gró, spíš jen hybatelé děje, prostředky k vyprávění něčeho rádoby ambicióznějšího, co je přesahuje.

Recept na kvalitní thriller

Děj pádí rychlostí chuchelského dostihového koně a krátké kapitoly, ve kterých je umně dávkované tajemno, vás ani nenechají vydechnout. Autorka si zde skvěle pohrává s mysterióznem, graduje napětí a na otázky často odpovídá dalším otazníkem. Příběh není nikterak originální – staví především na poutavém, přirozeném a nevtíravém stylu vyprávění. Rozuzlení zcela jistě překvapí a troufám si říct, že předpovědět ho je tady nemožné. Prostředí potemnělého, pustého lesa na vás doslova dýchá z každé stránky. Nechybí ani nečekané zvraty nebo „lekačky“ a místy se zabrnká i na psychedelickou strunu. Je to právě kombinace skvěle vykreslené atmosféry a nahuštěného děje, díky které je těžké knihu odložit.

Slovensko má Kariku, Čechy zase Karolovou?

Kniha Odbočka v lesích se často setkává s přirovnáním k titulům (především pak Trhlině) slovenského autora bestsellerů Jozefa Kariky. Před nedávnem jsem přečetla jeho Tmu, krátký, ale velmi originálně pojatý horor. Co mají tito autoři společného? Oba píší mysteriózní thrillery ze své domoviny, které se staly v poslední době vysoce žádanými. Po éře oblíbených severských krimi přichází jakási touha po návratu ke kořenům. Vždyť kdo jiný než domácí autor by dokázal lépe vyprávět tajemné příběhy z našich končin? Karolová i Karika moc dobře vědí, co čtenáři a vydavatelé chtějí, a přináší nám řemeslně zvládnutou práci.

Ačkoliv se jedná o mojí první zkušenost s touto autorkou, jsem mile překvapena a rozhodně bych se dalším jejím dílům nebránila (pokud bude pokračovat v tomto duchu). Nečekejte nic převratného nebo vysoce ambiciózního, jde spíše o technicky vydařenou „žánrovku“. Jestli se rádi udržujete v napětí a hledáte kratší „oddychovku“ na jedno odpoledne, Odbočku v lesích ke čtení doporučuji všemi deseti. Objednat lze například ZDE v e-shopu Dobré knihy.

Esterka

9
recenze-odbocka-v-lesich-umi-pekne-zavaritKniha Odbočka v lesích je parádní mysteriózní jednohubka, kterou smlsnete za jedno odpoledne. Autorka nám předvádí dokonalou řemeslnickou práci, při které vás nenechá na chvíli vydechnout.