Recenze: 101 minut v pražské podzemce

A je tu další červnová knižní recenze, tentokrát na velice zdařilý thriller, který nese název 101 minut. Jeho autorem je český spisovatel, známý především mezi fanoušky sci-fi, Štěpán Kopřiva. Ten nás tentokrát zavede do spletitých chodeb pražského metra tak, jak je neznáme. Za recenzní výtisk děkujeme knihkupectví Dobré knihy.

Může se to stát i vám

Téma poměrně útlé knihy je pro českou čtenářskou obec určitě atraktivní, reflektuje totiž skutečnost a velmi dobře pracuje s místopisem hlavního města. Představte si, že je lehce po páté hodině ranní a vlaková souprava na lince B právě převáží přes stovku pasažérů. Vše probíhá jako vždy poklidně, nikdo z nich ovšem netuší, že za okamžik půlku Prahy postihne black-out. Jak se s takovou dramatickou situací vypořádají profíci z jednotek záchranných sborů i netrénovaní civilisté? Nezapomeňte na skutečnost, že se nacházíte několik desítek metrů pod povrchem země… A dokonce i pod dnem Vltavy!

Realistický příběh plný „lidí odvedle“

Předně musím pochválit autorovu bezchybnou přípravu – příběh je velice fundovaně zkonstruovaný, bez do očí bijících faktických chyb. Štěpán Kopřiva si dal tu práci a nastudoval hasičský a záchranářský žargon, jehož slovník přiložil na konec knihy, a dokonce i dějový vývoj konzultoval s příslušníky IZS. Z knihy vyzařuje profesionalita podpořená realičností a erudovaností.

Všechny postavy, které se v příběhu vyskytují, hrají důležitou roli. Dalo by se říci, že jsou to takové typické české figurky a normální lidé odvedle, kteří mají své osudy a problémy. Autor tu čtenáři předkládá jakési panoptikum podivínů, ztroskotanců i obyčejných, ničím zajímavých lid, které všichni dnes a denně (nejen v metru) potkáváme. Zasahující hasiči tu překvapivě nejsou za nesmrtelné a neporazitelné superhrdiny a Mirky Dušíny, ba naopak, autor nám pomocí jemných a nenásilných vsuvek pozvolna odkrývá jejich soukromí a všední život. Navíc to dělá tak šikovně, že je pro nezasvěceného polidští – už to nejsou jen zakuklení těžkooděnci v kyslíkových maskách. Zároveň tím však nezpomalí rychlé tempo, které je u tohoto žánru zapotřebí.

101 minut nervydrásající akce

Musím přiznat, že ačkoliv se jedná o mé první setkání s Kopřivovou tvorbou, jeho brilantní vypravěčský styl mě naprosto uchvátil. Z knihy je na hony cítit autorova „vypsanost“ a vybroušený sloh. Přesné ví, jak vhodně dělit kapitoly tak, aby udržel čtenářovu pozornost a zároveň navnadil na další kapitolu. Dramatické a nečekané twisty jsou zde dávkovány velice rozumně a v příběhu o ně není nouze. Líbí se mi i zakomponovaná promluva ke čtenáři, kterého učiní účastníkem děje a jednou z postav.

Prakticky od první stránky jste vtaženi do děje, který v rychlém tempu pádí vpřed, neztrácí však na smysluplnosti a nedostaví se ani obávané chyby a nelogické jednání hlavních hrdinů. Děj je vyprávěný ve stylu filmového scénáře – kapitoly působí jako jednotlivé záběry. Autor bravurně popisuje myšlenkové pochody, které se rodí v hlavách všech účastníků záchranné akce, a dokonale popsaná atmosféra vlhkých, tmavých a stísněných podzemních chodeb z knihy doslova hmatatelně vyzařuje. Použití inteligentních a mnohdy i vtipných metafor je pouhá třešnička na dortu. Závěr není překvapivě ani trochu nadhodnocený a koresponduje s celým příběhem a jeho atmosférou.

Reportáž psaná v kyslíkové masce

Štěpán Kopřiva ve svém díle 101 minut dokázal, že jde o talentovaného českého spisovatele, který se nezalekne žádného žánru. Nevtíravým vypravěčským stylem podal uvěřitelnou uměleckou reportáž, kterou vzdal hold především hasičům, kteří prakticky na denní bázi nasazují své životy za jim neznámé osoby. Ačkoliv kniha spěje (možná až moc) rychle k závěru a nenechá čtenáře na okamžik vydechnout, neupozadí hloubku poselství, které bez debat nese.

Pokud stojíte o příjemnou a bravurně napsanou oddechovku na jedno odpoledne, je akční thriller 101 minut správná volba. Objednat si jej můžete například ZDE v e-shopu Dobré knihy. Ovšem pozor! Je velmi pravděpodobné, že další cesta metrem už nebude jako dřív…

Esterka

10
recenze-101-minut-v-prazske-podzemceŠtěpán Kopřiva ve svém díle 101 minut dokázal, že jde o talentovaného českého spisovatele, který se nezalekne žádného žánru. Nevtíravým vypravěčským stylem podal uvěřitelnou a stylisticky bezchybnou dramatickou reportáž, kterou vzdal hold především hasičům, kteří prakticky na denní bázi nasazují své životy za jim neznámé osoby.