Každý rok si můžeme přečíst nějaký ten článek popisující skandál ve Varech. Kaiser se opil a Igor Chaun se porval s vlastní dcerou. Matěj Ruppert se opil a Štiková otěhotněla. Vítězem v bizarnosti pak je Hanychová, která dostala po roce 2012 zákaz na festival jezdit. Její tehdejší intelektuální přítel zbil turistu v domnění, že se jedná o paparazzi. Takových článků lze najít mnoho a snad už nemohou ani nikoho zajímat. Existují ovšem další okamžiky, které byste na filmovém festivalu mnohdy nečekali.
Skandál na úvod
Na 43. ročníku si dvojnásobný držitel Oscara Robert De Niro přidal do své sbírky i Křišťálový glóbus za mimořádný umělecký přínos světové kinematografii, došlo k zajímavé události. Bohužel hned na úvod došlo ke skandálu při zahajovacím ceremoniálu. Jeho režisér Michal Caban namísto velkolepé show připravil pro festivalové hosty krátký akční příběh. Ten byl snímaný kamerou na plátno Velkého sálu hotelu Thermal. Lidé v něm hrají s rekvizitami, většinou dětskými hračkami, v měřítku 1:43 – protože 43. ročník se právě zahajuje.
O to větší bylo Cabanovo překvapení, když ráno zjistil, že některé věci kdosi ukradl. „Já jsem v noci odcházel poslední, předal jsem to tady ochrance, a když jsme ráno přišli, tak mi chyběly čtyři vysílačky, tři nabíječky, asi šest velkých angličáků, mezi tím hlavní role Lamborghini. Teď zjišťuji, že se mi musel hrabat i v kufírku a vybral mi tam i světýlka, která mám na scénáře, abych na ně při akci viděl,“ popsal řádění zloděje Caban.

Historický skandál
Jako skandál můžeme z dnešního pohledu označit mnohé předrevoluční roky festivalu. Stejně jako veškerá kultura té doby, ani festival nebyl ušetřen cenzury. Hezky to popisuje Jan Jaroš, toho času knihovník České televize: „Výběr soutěžních i nesoutěžních filmů zdaleka neurčovali pouze pořadatelé, nýbrž se o nich rozhodovalo na nejvyšších politických místech. Poučné jsou třeba tahanice kolem Němcova podobenství O slavnosti a hostech (1966), jehož scénář cenzura schválila bez námitek, načež ji vyděsily „závadné“ významy, které plynuly z kontextu navozovaného výsledným filmem. Francouzsko-švédské politické drama Válka skončila (1966), v němž se scenárista Jorge Semprun a režisér Alain Resnais zabývali bojem proti frankistickému režimu ve Španělsku, zase prý postrádalo správný ideový náhled. Cenzura nejen zakázala psát o takových titulech pochvalně; požadovala, aby se o nich nepsalo vůbec.“

Vražedný skandál ve Varech
V roce 2016 se na festivalu odehrálo malé drama, které v té době hezky glosovala Mirka Spáčilová: „Poklidný karlovarský festival zažil konečně drama. Nepostarala se o ně žádná z hvězd, nýbrž hořící gril, který na tradiční akci pro novináře hrozil výbuchem plynu. Přijeli hasiči, vyklízely se venkovní prostory, citovalo se Formanovo Hoří, má panenko a po atentátu na Heydricha ve filmu Anthropoid se mluvilo o atentátu na média.“
Tak doufejme, že letošní 59. ročník bude zase víc o filmech. Ale jako novinář přítomen na festivalu se pro jistotu všem novinářským akcím s občerstvením vyhýbám.













































