Recenze: Zaklínač 3 Divoký Hon s nádechem krve

Drsná fantasy řežba od Polského studia CD Projekt Red vykouzlí úsměv na tváři nejednomu milovníku série. Třetí díl trilogie uzavírá příběh bělovlasého Geralta a opět předhazuje hráče jako svačinku nejrůznějším příšerám ze Slovanské mytologie. Tentokrát poprvé v otevřeném světe s množstvím rozmanitých úkolů. Vše se odehrává na mapě o rozloze 136 kilometrech čtverečních, kterou pokrývají husté lesy, pevnůstky, hrady, ale i rozlehlá města.

Zaklínač_img_2Z rozlohy se vám nejednou zatočí hlava a v kombinaci s brilantním level designem způsobí nejeden herní orgasmus. Zaklínač se v mechanikách nijak výrazně neliší od předchozích dílů. Tvrdě vydřete bod a přidělíte ho dané vlastnosti, vše samozřejmě jde bez problému resetovat a rozdělit znovu. Ve hře nechybí ani staré známé lektvary a runy, výraznou složku uzdravování po náročném boji tvoří i jídlo a voda, osobně doporučuji pivo.

Na rozdíl od jiných oblíbených RPG je Zaklínač hrou dospělou, zobrazuje násilí a smrt v té nejhorší podobě. Nestydí se za sexuální scény a předkládá porci plnou hnusu, rasismu a násilí na nevinných přesně tak, jak jej otiskl Sapkowski do svých knih. Bojiště pokryté mrtvými těly, které pojídají Ghůlové za hlasitého praskání kostí. Krajina celkově je silně poznamenaná válkou a na tvářích místních se otiskla beznaděj. Pokud nemáte žaludek na drsný příběh bez naleštěného brnění a pohádek plných dobrých konců, tak se držte od Zaklínače dál. Naopak pokud už hru znáte a milujete, nebo toužíte zažít dech beroucí příběh profesionála, který si nehraje na hrdinu, tak není nad čím přemýšlet.

KOUKNI SE  Recenze: Muž bez minulosti

Přesto že je hra překrásná a jedná se o herní umělecké dílo, tak obsahuje i několik chyb. Tou největší jsou souboje. Hra reaguje zpomaleně na vaše příkazy k úskoku nebo obraně a vy zaplatíte přijetím bolestivé rány od protivníka. Pokud se na vás usměje štěstí a vy dokážete vykrýt útok, tak jak vám je předkládáno, jste odměněni nádherným ukončovacím kombem. Bohužel je ale bezchybnost boje spíš ojedinělou záležitostí a paradoxně mi přišel jednodušší souboj s „bossem“ než se smečkou vlků. Možná se tedy často nachytáte, že soubojům se skupinou nepřátel se budete vyhýbat nebo si raději vše ulehčíte ze hřbetu koně. Celkově se dá bojem na koni ulehčit většina okamžiků, stačí trocha šikovnosti. Nepřekonatelný nepřítel se tak stává spíš parodií své maličkosti.

Grafika hry je více jak skvostná, dokonce i na nejnižší nastavení hra vypadá skvěle. První pohled do údolí ohraničeného skalisky vezme dech a až do konce hry vám ho nevrátí. Za vršky stromů vykukuje špička pevnůstky, za kopcem tlí těla padlých vojáků a bažiny tiše odpočívají ukrývající nejednu nešťastnou duši. I zde hra občas zaškobrtne a ze světa vás vyfackují dveře drobné pevnosti. Jedná se ovšem o takové drobnosti, že nestojí ani za zmínku, rádi je hře prominete a vrhnete se na hřbet svého koně s větrem ve vlasech.

Občas možná vizuál hry klopýtne a poodhalí drobný nedodělek, ale není to nic, co by hru kazilo. Naopak pokud si člověk chvilku pohraje s nastavením a vypne zbytečnosti jako je realistická fyzika vlasů, tak se náročnost hry sníží až o polovinu. Pokud nepředpokládáte realistickou grafiku, ale spíš hrajete pro příběh, tak vše rozjedete i na starším počítači.

KOUKNI SE  Recenze: Call of Cthulhu vás může dohnat k šílenství

Zaklínač_img_3

Samostatnou složkou hry je hudba, ta si zaslouží snad to největší ocenění, je poutavá, dramatická, ale i epická. Překvapivě funguje i sama o sobě, takže i při poslechu cestou vlakem máte kvalitní hudební zážitek. Skvěle doplňuje vizuál hry, přikládá mu divokost vzdálených zemí plných ohně a krve. Bezchybně podtrhuje akční scény i klidné sekvence s vycházejícím sluncem. Stejně jako hudba je úžasný i zvuk, klapot kopyt za šumění větru a cvrlikání ptáků je vítaným doplňkem jinak zběsilé cesty stárnoucího zaklínače.

Pokud si hru objednáte jako fyzickou kopii a přijde vám domů, tak čekejte na dnešní poměry až nadstandartní obsah. V krabici na vás totiž bude čekat hudba ke hře, která jak už jsem psal je skvostem sama o sobě. Další je mapa, dvojice nálepek, tištěný průvodce a šestnáct DLC zdarma. Poslední položka platí i pro digitální verzi hry. Ano prozatím se jedná o sadu vousů nebo alternativní vzhled Yennefer, ale výjimkou je úkol ztracených horníků. Prozatím se postupně doplňuje i zbylých dvanáct DLC.

Verdikt je tedy asi jasný, hra je skvělá a má velký potenciál. Není sice revoluční, přesto za sebou nechá velký otisk. Zvukově i vizuálně plní vše na jedničku, občas se zasekává při soubojích a trestá vás za chyby, které neděláte. S ohledem na interval vydávaných oprav není důvod proč hru nekoupit. Špatným nápadem není ani svůj zážitek doplnit sérií knih, a tím prohloubit chápání světa od Sapkowského. To, čemu bych se ovšem vyhnul velkým obloukem, je film a seriál.

Zaklínač 3 Divoký hon
CD Projekt Red
Doporučená hardwarová sestava: