Recenze: Z úcty k Eastwoodovi si Pašerák zaslouží kritiku

zdroj IMDb

Clint Eastwood nepatří mezi tvůrce, kteří vytváří mimořádná díla, neposouvá tvůrčí postupy, ale umí si vybrat silné příběhy. Ty vypráví svým způsobem bez ohledu na ostatní. Ber nebo nech. Eastwood je patetický a mnohdy otravně patriotský jak Trumpovo Make America Great Again, ale současně dokáže své vlasti (i sobě) šlápnout na kuří oko (Dopisy z Iwo Jimi, Gran Torino). Jeho poslední film Pašerák, který v současnosti běží v našich kinech, je bohužel jen patetickým snímkem sice se silnou zápletkou, ale ve fádním provedení.
90letý pěstitel orchidejí Earl Stone, který právě přišel o své podnikání, se shodou okolností dostane k zajímavé nabídce. Za to, že bude jezdit po státech a odveze pár tašek, do kterých se nemá za žádnou cenu dívat, dostane slušně zaplaceno. A tak se z Earla stává pašerák. Po prvních pár kšeftech přicházejí první potíže, ale z téhle branže se odchází jen nohama napřed.

25 let marnosti

Už před pár týdny jsme na Kukátku přinesli odkazy na recenze ze zahraničního tisku zde. Po zhlédnutí filmu ale nabývám dojmu, že kladné ohlasy jsou motivovány více autorovým věkem než skutečnou kvalitou filmu. Prohlášení, že Clint Eastwood natočil svůj nejlepší film za posledních 25 let, tomu rozhodně napovídá. Opravdu onen recenzent viděl všech takřka 20 filmů, které Eastwood za tu dobu natočil? Pokud ano, je s podivem, že Pašeráka staví před snímky Gran Torino, Milion Dolar Baby nebo Tajemná řeka. Respektuji, že se tyto filmu někomu nemusí líbit, ale prohlásit, že jsou horší jak Pašerák, je neúcta k Eastwoodově tvorbě. A Eastwood si zaslouží, abychom mu tohle přiznali. Pašerák není vysloveně špatný film, jen má daleko k tomu, abychom ho srovnávali s tím nejlepším, co kdy natočil.

KOUKNI SE  Recenze: Ještěr je skvělý atmosferický thriller s výsostným výkonem Benicia del Tora
zdroj IMDb

Potíž filmu se nachází v samotném základu. Na závěr filmu se objeví nápis, že inspirací ke snímku byl článek o zatčení 90letého pašeráka Leonarda Sharpa. A jsme doma. Zajímavá zápletka sama o sobě nestačí na celý film. To, jak scénář zápletku rozehrál do bezmála dvouhodinového snímku, spíše připomíná naivní pohádku o princi, jak na stará kolena k rozumu došel, než drsnou realitu drogového kartelu, který se neštítí ničeho. Třeba zneužít děti či tak trochu duševně pomalejšího starce. Nenazval bych film přímo nudným, ale kromě scény s policejní hlídkou postrádá napětí. Pominu-li dost naivní motiv, proč se do té doby jinak bezúhonný občan stane pašerákem, celý film se nás snaží přesvědčit, že zlí jsou všichni okolo a Earl je oběť. Oběť systému, internetu, rodiny. A tak Earl zachrání centrum pro veterány před zavřením, zaplatí rodině svatby, křtiny a promoce a smíří se s tím, že pěstovat květiny bez internetu lze jen ve vězení.

Od kokainu k telenovele

Naději ve světlé „zítřky“ ještě v první půlce vytváří druhá rovina filmu, kterou představuje agent z protidrogového (Bradley Cooper), který chce stůj co stůj lapit onoho záhadného pašeráka, jenž převezl během pár týdnu víc kokainu, než kdokoliv jiný. Jenže jakoby tvůrcům chyběla představivost, a když už to začne vypadat na rovnocenný souboj mezi schopným policajtem a pašerákem, rychle stočí pozornost zpět k Earlovi, který se potřetí počtvrté a stále dokola diví, jak moc peněz dostává za tak snadnou práci. A pokud nesedí v autě a nepočítá výdělek, tak se smiřuje s dcerou, ženou, vnučkou. Tyto scény se vysloveně nepovedly a připomínají spíš telenovelu. Kde jsou ty časy Medisonských mostů, kdy patetičnost nebyla to samé jako upatlanost.

KOUKNI SE  Recenze: Seriál 1883 je syrovější a romantičtější verzí seriálu Yellowstone
zdroj IMDb

Neděje se nic zvláštního. Eastwood točí skvělé filmy, průměrné a pak ty ostatní. Pašerák je z těch na pomezí průměrnosti a hůře. A zde si Eastwood zaslouží ohled. Už mnohokrát dokázal, co umí, a je obdivuhodné, že v 90 letech ještě natáčí, hraje, produkuje a má to hlavu a patu. Pevně doufám, že tohle nebyl jeho poslední film. Ne proto, že by byl slabým pomníkem tak velkému tvůrci, ale proto, že dalším filmem nás klidně jako už mnohokrát opět připoutá k sedačce a chvílemi zapomeneme i dýchat.

Pavel Urík

Pašerák
The Mule
Krimi / Drama / Thriller
USA, 2018, 116 min
Režie: Clint Eastwood
Scénář: Nick Schenk
Hrají: Clint Eastwood, Bradley Cooper, Dianne Wiest, Taissa Farmiga, Michael Peña, Alison Eastwood, Andy Garcia, Laurence Fishburne, Clifton Collins Jr., Robert LaSardo, Noel Gugliemi, Katie Gill, Ignacio Serricchio, Lobo Sebastian, Loren Dean, Victor Rasuk, Pete Burris, Devon Ogden

PŘEHLED RECENZE
Hodnocení
5
recenze-z-ucty-k-eastwoodovi-si-paserak-zaslouzi-kritikuVěřím, že tohle nebyl poslední Eastwoodův film. Ne proto, že by byl slabým pomníkem tak velkému tvůrci, ale proto, že dalším filmem nás klidně jako už mnohokrát opět připoutá k sedačce a chvílemi zapomeneme i dýchat.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

1 × four =