Recenze: Velký Gatsby – když forma přebije obsah

Titulkem by se rovnou dal shrnout můj dojem z nového filmu režiséra slavného Moulin Rouge, Bazze Luhrmanna. Přeci jen si neodpustím a pokusím se ten svůj „zážitek“ popsat alespoň trochu podrobněji.

Bazz Luhrmann má rád velké příběhy o lásce, ať už to bylo jeho zpracování Romea a Julie, Moulin Rouge nebo Austrálie, tak ani Velký Gatsby není žádnou výjimkou. Jde o příběh muže, který žije pro lásku. Posledních pět let vše co udělal, dělal pro jedinou ženu. Zádrhel je v tom, že jeho vysněná Daisy je provdaná za bohatého Toma Bouchanana a ten se své manželky tak snadno vzdát nehodlá. Celý příběh je nám zprostředkován skrze mladého obchodníka s cennými papíry Nicka Carrawaye, jenž je Gatsbyho soused. V příběhu zaujímá roli nejen vypravěče, ale postavy, která děj posouvá dopředu. Je bratrancem oné Daisy, ale hlavně jediným, komu se podaří ke Gatsbymu proniknout, jediný, komu Gastby svěří své tajemství a právě on je tím, kdo mu má pomoci Daisy získat.

04

Milostná zápletka je až příliš jednoduchá na to, aby Velkého Gatsbyho zařadila do povinné literatury. To, co z Fitzgeraldovy novely děla světové dílo, je hlavně skvěle propracovaná charakteristika postav a kritika společnosti. A právě tyto dva aspekty Luhrmann, doufejme, že jen opomněl. Velký Gatsby se tak stává, sice velmi pěknou, bohužel jen podívanou a to je na bezmála dvouapůlhodinový film pro mě málo. Režisér se tak zoufale snaží o nový Moulin Rouge, až zapomněl, že už netočí muzikál z prostředí kabaretu a nevěstince, ale intimní drama osamoceného muže, zoufale toužícího po lásce jedné ženy. Je pravda, že Gatsbyho večírky svádí k puštění fantazie z uzdy a nabízejí možnost, jak se výtvarně a pohybově vyřádit, ale zatímco ve Fitzgeraldově novele tvoří jen zlomek příběhu, zde scéna z večírku tvoří snad čtvrtinu filmu a ač je velkolepou podívanou, její smysl nám uniká. Stejně tak, když autor napíše, že v místnosti průvanem vlály záclony, úplně nerozumím, proč z toho musí být několikaminutová snová scéna o vzdouvajících se záclonách, které naplní místnost svojí lehkostí a vybízejí k tanci, jak víly v pohádkovém lese, stejně jako nerozumím, proč sluhové musí chodit jak tanečníci na koncertě Madony v dokonale zrežírované choreografii. Jistě bychom mohli tvrdit, že ony záclony jsou vyjádřením dosud bezstarostného života Daisy a choreografie černých sluhů je právě onou kritikou společnosti, která černou rasu snižuje na pouhou zvířecí cirkusovou show, ale ve skutečnosti to na mě působilo jako pro oko hezká, ale zcela samoúčelná podívaná. Topodtrhuje i použití 3D efektu. Nejsem odpůrcem moderních technologií, ale současná 3D technologie prostě nesplňuje to, co jsem od ní očekával. Působí na mě spíše rušivě, což je ale problém samotného efektu než filmu. Holt budu muset počkat, až si to každý režisér vyzkouší a pak s tím snad už konečně dají pokoj, nebo přijdou s něčím, co bude skutečně jako 3D vypadat.

KOUKNI SE  Recenze: Výpověď sériového vraha "klauna" Johna Waynea Gacyho

01

A aby toho nebylo málo, tak jak jsem byl v Moulin Rouge nadšený z ústřední dvojice Kidman a McGregor, zde si režisér s výběrem herců moc hlavu nelámal. Výsledkem je naprosto plytké, povrchní herectví. Gatsbyho (Leonardo DiCaprio) jsem si představoval jako charismatického muže, ne jako floutka s hezkou tvářičkou. I to je věc vkusu, ale v mém okolí není snad nikoho, kdy by považoval DiCapria za charismatického muže. Ne, že by DiCaprio byl špatný herec, jen mi do postavy Gatsbyho nezapadá. Stejně tak Tobey Maguire (Nick Carraway), který má možná charisma, i když si z hlavy stáhne modročervenou masku, ale Nicka Carraway jsem si prostě představoval jinak, možná méně naivního. Nakonec ani oscarová Carey Mulligan v roli Daisy mě svým „výkonem“ nepřesvědčila o ničem. Jediný, kdo skutečně hrál dobře a dal své roli to, co potřebuje, byl Joel Edgerton v roli Dasinýho nabubřelého a domýšlivého manžela Toma. Jinak ostatní byli ve svých rolích velmi nepřesvědčiví, což je nejspíš výsledek režijního vedení, než že by herci byli tak špatní.

Naprostou korunu tomuto filmu dává jediná věc, kterou se režisér od knihy odklonil, jinak nám ji převypráví téměř slovo od slova, tak, jak ji Fitzgerald napsal, a to příběh vypravěče, který je zde autorovým alter egem. Tragická fáze posledních let Fitzgeraldova života je zde přenesena na postavu Nicka, ale zatímco po přečtení Fitzgeraldova životopisu můžete mít alespoň představu, proč autor skončil jako alkoholik, zde nevidíme důvod, aby Nick Carraway skončil jako šílenec. Navíc scény z blázince jsou naprosto kýčovité a neoriginální. Pokud bych se chtěl odklonit od knihy, nabízí se možnost popsat život Gatsbyho, jak přišel ke svému pohádkovému bohatství, nebo více rozkreslit okolnosti, za kterých se Gatsby a Daisy setkali poprvé a okolnosti, které je rozdělily na dlouhých pět let. Místo toho režisér bez velkých problému převedl knihu na filmový scénář a bez snahy o cokoliv nového postupoval způsobem, který má úspěchem ověřený. Díky tomu vznikl zbytečný film.

KOUKNI SE  Recenze: Seriál Squid Game je více než sociální kritikou poutavou vyvražďovačkou

Obecně mohu říci, že Velký Gatsby je hezká podívána, ale nic víc. Baz Luhrmann ví, co lidi chtějí, dokazuje to celosvětová návštěvnost v kinech, umí se obklopit skvělými řemeslníky, takže je zde možnost i několika nominací na Oscara, převážně v technických, výpravných a kostýmových kategoriích, proto nad pisálkama jako jsem já a mně podobní může klidně jen mávnout rukou.

Great Gatsby, The
Drama / Romantický
Austrálie / USA, 2013, 142 min
Režie: Baz Luhrmann
Hrají: Leonardo DiCaprio, Carey Mulligan, Tobey Maguire, Joel Edgerton, Isla Fisher, Jason Clarke, Elizabeth Debicki, Gemma Ward, Callan McAuliffe, Amitabh Bachchan, Jack Thompson, Jacek Koman, Vince Colosimo, Goran D. Kleut, Heather Mitchell

Předchozí článekKNIHA: Šamanismus v městské civilizaci
Následující článekKapela přijela: jiný pohled na obyčejný život