Recenze: Vampyr je především ponurá adventura v gotickém hávu

Na začátku hry se dozvíte, že věci budou mnohem jednodušší, když jako upír budete vysávat lidi. Když se z vás stane monstrum a budete lidi zabíjet, získáte daleko více zkušenostních bodů, neý když budete získávat body jen v misích bez krvavých následků. Jak k takové hře přistoupíte?

Bude jen na vás, zda si udržíte morálku a budete se vyhýbat soubojům, nebo budete masakrovat nepřátele a získávat rychle zkušenosti.

Každé rozhodnutí ve hře však bude mít své následky. Ocitnete se totiž jako procitnutý upír, bývalý doktor Jonathan Reid, v ulicích Londýna v 19. století, zrovna když tu řádí španělská chřipka a město se zmítá v chaosu, zmaru, a je plné mrtvol. Když v oblasti zemře příliš mnoho lidí (kvůli nemoci nebo události, kterou byste mohli způsobit), můžete oblast úplně ztratit – naplní se skalními upíry a budete zbaveni všech věcí, které nabízí. Dokonce i když se vyvarujete úplného kolapsu, lidi budou před vašimi zraky mizet, mohou se stát monstry nebo se připojí k řadám místních lovců upírů – v tom okamžiku vše, co můžete udělat, je zabít je a rozloučit se s jakýmikoli misemi, odměnami nebo stopami, po kterých jste se vydali. Zabránit tomu můžete, když dokážete vyléčit různé nemoci- musíte shánět různé lektvary a ingredience, abyste mohli lék poté vyrobit.

Co je na hře nejzajímavější? Za každou osobou, s kterou se ve hře setkáte, je vlastní příběhová linka.  Každý člověk má historii, vztahy s jinými postavami, jejich životy jsou provázané. Některé postavy nemusí být tak důležité, ale neexistuje žádný způsob, jak to zjistit hned na začátku.

Vampyr je hodně o dialozích a vyšetřování, proto připomíná více adventuru, než akční hru nebo RPG. I když tu akce i RPG prvky samozřejmě jsou.

Rozhovory a pátrání jsou hlavním hnacím motorem hry. Je to detektivka- musíte se hodně dívat kolem sebe a klást vhodné otázky. Musíte hledat konkrétní lidi, sledovat jejich vztahy a jejich chování- z napohled slušného člověka se může stát odhalením pozadí docela slušný záporák. K poznání vás může dovézt jen malá poznámka v rozhovoru.A poté se teprve můžete zodpovědně rozhodnout, kdo si zaslouží zemřít.

Když nepůjdete po stopách příběhů a lidí nebo nebudete hledat lék na smrtelnou nemoc, můžete prozkoumávat temnou atmosféru Londýna 19. století. Všechny ty stinné a zpustošené ulice plné upírů a jejich lovců. Není to obrovský svět, ale je dostatečně otevřený, abyste měli na začátku co objevovat. Postupem času se ukáže, že potřebujete systém na rychlé přemísťování, abyste nemuseli prolézat ta stejná zákoutí a ulice.

Bojový systém není nikterak výjimečný a objevný. Je naopak trochu zmatený, protože útoky nejsou přesné, což pocítíte proti silnějším nepřátelům jako jsou bossové nebo celé skupiny nepřátel. Stane se vám, že se octnete v rohu a kamera vás zradí, nebo se nebudete moci uhnout řadě úderům, protože nebudete mít kam.

Frustrující je asi nejvíce fakt, že můžete strávit hodně času mluvením s lidmi, snažíte se je léčit a celou oblast mít pod palcem, a vše se pak může zničit jednou špatnou odpovědí.
Hra je rozdělena do kapitol, které často končí zdoláním „pilíře“ komunity – centrální osoby, která má region na mapě pod svou vládou. Nakonec máte možnost je zabít, nebo je ušetřit, nebo je tu ještě třetí možnost, kterou můžete využít jen, pokud jste ji v průběhu hry odkryli. A pokud zvolíte špatně, můžete celou oblast poslat k šípku po několika hodinách snažení. Třetí speciální volba může být špatnou volbou. Špatnou volbou ale může být také volba nechat někoho žít.

Celkově lze hodnotit Vampyr jako dobrou, trochu neohrabanou hru s některými opravdu originálními nápady.  Mezi ně patří rovnováha mezi vaší upírskou mocí a životy lidí a zjevné důsledky vašich rozhodnutí. Lidé jsou tu opravdu do hloubky vyprofilovaní, což umožňuje spravedlivé a zodpovědné rozhodování. Rozhovory jsou někdy obšírné a zdlouhavé, ale jinak je to velmi zajímavý výlet do upírského ponurého světa.

Charlie Brown
7
recenze-vampyr-je-predevsim-ponura-adventura-v-gotickem-havuVampyr je v podstatě detektivní adventura s hororovými prvky. A tak se hraje určitě lépe, než akční hra. Odmění vás za to, že se zajímáte o lidi kolem vás a jejich příběh,y a umožní vám otestovat si vaše vlastní morální hodnoty.