Recenze: Steel Division Normandy 44 je strategie pro náročné s nevyužitým potenciálem

Takže vy si myslíte, že vám real time strategie jdou? Že jste zběhlí taktikové, kteří porazí hloupou umělou inteligenci s prstem v nose? Že když se ocitnete na virtuálním bitevním poli, proměníte se v Rommela? Steel Division Normandy 44 je tu, aby vás přesvědčila o opaku. Vlastně budete rádi, když vůbec zvládnete dokončit kampaň. Za poskytnutí hry k recenzi děkujeme společnosti key4you.

Hráči, kteří mají zkušenost se sérií Wargame od stejných tvůrců (Eugen Systems), teď souhlasně pokyvují hlavou. Stejně jako Wargame, ani Steel Division Normandy 44 vám nedá vítězství zadarmo. O to víc si však budete užívat pohled na nepřítele prchajícího z bojiště. Tohle není jednoduchá klikačka v kulisách druhé světové války, která se především snaží polaskat vaše ego tím, že vás nechá snadno vyhrát. Tohle je opravdová výzva i pro zkušené hráče, která je ale zároveň přístupná i nováčkům.

O to víc zamrzí nevyužitý potenciál. Počet jednotek je více než slušný, ale některé taktické a strategické možnosti úplně chybí. Ačkoliv je hra obtížná, bez debat by si zasloužila větší hloubku a propracování některých mechanik. Přes drobné i závažnější nedostatky si však Steel Division Normandy 44 zaslouží pozornost každého fandy real time strategií nebo druhé světové války. Zda je ta pozornost oprávněná, se dozvíte v naší recenzi.

Přetlačovaná ve sladké Francii

Jistě jste stačili z názvu hry vydedukovat, že se odehrává v Normandii roku 1944. Konkrétně krátce po spojenecké invazi 6. června. Bitevní mapy jsou plné lesů, stromořadí, živých plotů, měst a vesnic a krkolomných silniček. Což znamená, že je to prostředí ideální k náhlým přepadům nebo nepozorovaným vpádům do boků. Převratná německá taktika blitzkriegu byla už v té době dobře známá a pokud ji neznáte vy, rychle si doplňte vzdělání, protože bez ní si ani neškrtnete.

Zvítězit v bitvě můžete dvojím způsobem – buď obsadit a udržet většinu mapy, nebo zničit jednotky nepřítele. Na začátku bitvy (kromě specifických podmínek v kampani) je mapa rovnoměrně rozdělená mezi soupeřící strany a odlišená tradičně modrou (ti hodní) a červenou (ti zlí) barvou. Prostředkem se pak vine pohyblivá fronta. Ta se dynamicky mění v závislosti na tom, kolik jednotek se u ní nachází. Vlastně se celou dobu snažíte zatlačit nepřátelské jednotky co nejdál, aby se co největší část mapy zabarvila vaší barvou. Čím víc mapy ovládáte, tím rychleji vám přibývají vítězné body. Když jich máte dostatek, vyhráli jste.

Jedna bitva může trvat půl hodiny, ale vzhledem k možnosti regulovat rychlost hry, se může klidně vyšplhat na dvojnásobek. Regulaci rychlosti oceníte zejména v začátcích, protože spravovat desítky jednotek v reálném čase není nic jednoduchého. Hráči, kteří dokončili kampaň, aniž by zpomalili rychlost, mají můj nehynoucí obdiv.

Důležitým prvkem většiny real time strategií je stavba základny. Steel Division Normandy 44 se ale snaží o realističnost, takže v ní to nenajdete. Ono by nepůsobilo úplně realisticky, kdybyste na frontě stavěly továrny na tanky a tak vůbec. Místo toho jsou vám každou minutu přidělovány body, za které na bojiště přivádíte čerstvé jednotky. Každá bitva je rozdělená do tří fází, během kterých se odemykají nové a silnější jednotky. Postupně se mění i počet přidělených bodů, což dává hře dynamiku.

Prosil bych tři lehké tanky, Tigera až na konec

Před bitvou samotnou si můžete sestavit vlastní bitevní skupinu, což je neocenitelný herní prvek. Do volných políček si naskládáte balíčky vojenských sil dle svého gusta. Pouze ty pak budete mít v bitvě samotné k dispozici. Že jde o balíčky jednotek je důležité. Jedno políčko totiž neznamená jednu jednotku, ale jeden balíček jednotek. V jednom balíčku pak může být jedna jednotka, ale taky jich tam může být třeba osm. Jako základ pro výběr jednotek si můžete zvolit pěchotní, výsadkovou, mechanizovanou, nebo tankovou divizi. Ty jsou mimochodem vytvořeny na historickém základu. Ve hře tak najdete třeba slavnou 101. výsadkovou divizi, nebo britské „Rudé ďábly“.

Každá má své výhody. Výsadkáři jsou elitní vojáci, ale disponují jen velmi omezeným počtem těžké techniky. Na druhou stranu mají mohutnou leteckou podporu. V řadách tankových divizí zase najdete množství těžkých tanků s elitními posádkami, ale pocítíte nedostatek pěchoty.

Rovněž je na vás, na kterou fázi bitvy se budete soustředit. Fáze A je průzkum bojem. Najdete si pár záchytných bodů vhodných pro obranu a budete se snažit zjistit pohyb jednotek pomocí průzkumníků. Až ve fázi B se začne boj stupňovat. Na bojiště už v tu dobu přivedete více silnějších jednotek a v konečné fázi C už bude napříč bojištěm probíhat jedna velká bitva stovek vojáků.

Můžete využít drahocenné políčko v bitevní skupině na to, abyste měli jeden střední tank k dispozici už v první fázi hry. Ale není na druhou stranu lákavější vzít si do první fáze raději balíček tří lehkých tanků a počkat se středními tanky až do druhé fáze, kdy budou v balíčcích po pěti? Když si vezmete do první fáze malý počet silných jednotek, nejspíš dosáhnete výrazných počátečních úspěchů. Na druhou stranu až dojde na druhou fázi, nepřítel vás zaskočí velkým množstvím silných jednotek, zatímco vaše rezervy už budou skoro prázdné.

Kámen, nůžky, papír

Ve Steel Division Normandy 44 nechybí žádná důležitá složka armády. Je tu různě vybavená pěchota, lehké, střední i těžké tanky, stíhače tanků a další obrněná vozidla. Letadla stíhací i průzkumná, střemhlavé i větší taktické bombardéry. Dělostřelectvo stacionární i samohybné, raketomety, minomety i těžké dělostřelectvo umístěné mimo mapu. Dokonce musíte na bojiště přivádět i zásobovací vozy, protože každá jednotka má omezený počet nábojů. No prostě pastva pro oči pro každého nadšence do vojenské historie. O různorodost nouze opravdu není a tvůrci se chlubí více než 400 jednotkami.

Není ale radno spoléhat se jen na jednu složku. Pěchota je nedocenitelná v lesích a městech. Navíc je levná a proto se hodí pro průzkum bojem. Je vždycky lepší, když vám skrytý nepřátelský kanón zničí levnou pěchotu za 10 bodů, než aby překvapil a zničil váš těžký tank za 210 bodů.

Špatné nasazení znamená porážku. Je to podobné, jako ve hře kámen, nůžky, papír. Tanky porazí pěchotu, protitankové kanóny porazí tanky a pěchota porazí protitankové kanóny. A tak dále. I to se ale samozřejmě mění v závislosti na prostředí. Pošlete těžký tank do lesa a stane se snadnou kořistí i pro dva vojáky vyzbrojené protitankovou zbraní. Používat tu správnou techniku tam, kde jí je zrovna zapotřebí, je klíčem k vítězství.

Kampaň, skirmish, multiplayer

To jsou tři herní módy, ze kterých si můžete vybrat. Kampaň není silnou složkou hry a je vidět, že ji tvůrci přidali spíš jen formálně. Hra se evidentně soustředí na skirmish a multiplayer. Na druhou stranu mají autoři plus za to, že do hry dali kromě americké a britské i kampaň za německou stranu. Bohužel celá kampaň sestává z pouhých 12 misí. Čtyři na každý národ.

Náplň misí nebývá nijak originální. Většinou jde o obyčejný skirmish doplněný o komentář. Najdou se ale i originálnější mise, například dobýt město a bránit ho proti nepřátelskému protiútoku, nebo určitý čas udržet silnici a dostat po ní na druhou stranu co nejvíc jednotek. Důležité je, že baví, ale člověk se často nemůže zbavit dojmu, že tady si mohli tvůrci dát větší práci. Chyběla mi i komornější mise ve stylu mise Warlord z první Wargame.

Skirmish pak nabízí výše popsaný conquest mód, kdy se snažíte ovládnout mapu, ale i destruction mód, kdy je vaším úkolem zničit všechny nepřátelské jednotky. K dispozici máte zatím 16 map a možnost hrát od 1 vs 1 až po 4 vs 4, v multiplayeru dokonce až 10 vs 10. Umělá inteligence představuje výzvu. Příjemně mě překvapilo, že i mise v kampani mohou mít odlišný průběh. Zatímco někdy se AI soustředí k útoku na váš střed, jindy se objeví na některém z křídel. Provádí průzkum a útočí na vaše slabá místa. Největší výzvu představuje samozřejmě multiplayer. Střetnutí s živým protivníkem nic nenahradí a čekací doba na hru je v řádu několika málo vteřin.

Škoda chyb a nevyužitého potenciálu

Steel Division Normandy 44 ovšem není bez chyb. Jako první vás do uší praští ne příliš povedené zvuky. Ozvučení je přitom velmi důležité pro dokreslení atmosféry a hra si vystačila jen s několika málo základními zvuky. Ano legendární zvuky jako je například ten patřící slavné MG-42 ve hře jsou, ale očekával jsem větší rozmanitost a především kvalitu.

I přes velmi dobré taktické a strategické možnosti mi pořád něco chybělo. Je skvělé, že hra zohledňuje viditelnost a třeba les je pro optiku vašich průzkumníků neproniknutelnou překážkou (což je ideální pro přepady). Výborným prvkem je i mnohem vyšší rychlost vozidel na silnicích nebo možnost použití dýmovnic k omezení dohledu nepřítele.

Uvítal bych ale aspoň minimální možnosti stavby a manipulaci s prostředím. Aby šlo například zablokovat lesní cestu pomocí pokácených stromů. Nebo aby se pěchota uměla během pár minut zakopat a zvýšit tak svoji obranu. A samozřejmě naprostý základ – využít ženisty ke zničení důležitých mostů a zároveň do hry přidat pontonové mosty. Kdyby tohle ve Steel Division bylo, byla by to takřka dokonalá hra.

Jako sůl mi ve hře chyběla i propracovanější správa jednotek. Například přikázat jednotce větší rozestupy by bylo při dělostřeleckém útoku neocenitelné. A nebo nastavit jednotkám intenzitu boje – aby držely nějaký bod za každou cenu, nebo naopak aby při sebemenším odporu okamžitě ustoupily. Je sice možné vytvářet si skupiny pro rychlé volby (Ctrl + číslo), nicméně seznam skupin třeba v podobě ikonek se nikde nezobrazuje. To považuji v real time strategiích za naprostý základ.

Velkou nadějí pro potenciál hry je moderská komunita, která se už teď činí a přidává do hry například lepší zvuky nebo přehlednější interface. A kdoví, možná, že se v budoucnu dočkáme i nových jednotek, map, nebo dokonce úplně nových bojišť.

Závěr

Steel Division Normandy 44 je vynikající druhoválečnou strategií, která vám nemůže slíbit nic než krev, pot a slzy. Zažijete si pocit nefalšovaného opojení, až budou vaše tankové kolony procházet pozicemi nepřátelské pěchoty jako nůž máslem. A úsměv vám bude mrznout na rtech, až vaši nezastavitelnou pancéřovou kolonu začnou masakrovat dosud šikovně schované protitankové kanóny nepřítele. Oč bude ale vyšší vaše zoufalství při počátečních porážkách, o to sladší budou vítězství, až plně proniknete do všech mechanik hry.

Je škoda, že tak výborná strategie obsahuje tak zbytečné chyby, jako je nepovedené ozvučení a neuspokojivá kampaň. Zároveň se nelze zbavit dojmu, že stačila ještě trocha práce a hra mohla být výrazně propracovanější a hlubší. V každém případě se ale jedná o hru, kterou můžeme směle doporučit každému milovníkovi real time strategií. Za poskytnutí hry k recenzemi děkujeme společnosti key4you.

Jan Marek

Zvuk
6