Recenze: Ona aneb Na velikosti záleží

A je tu další knižní recenze, tentokrát na český eroticko-psychologický román Ona aneb Na velikosti záleží. Autorem je Radim Martynek, který tak volně navázal na svůj předchozí kousek s názvem On aneb Na velikosti nezáleží (2019). Na autorství se spolupodílela rovněž koučka a psycholožka Zdeňka Tmějová.

Ona a On

Znovu se setkáváme s velmi komunikativním a trochu snobským lektorem etikety Pavlem, se kterým jsme se mohli seznámit již v předchozím díle. Pavel žije v dynamickém a vášnivým sexem naplněném vztahu s pohlednou, ale zoufale málo sebevědomou policejní úřednicí Janou. Zdá se, že s ní a jejím synem z prvního manželství zažívá nejlepší chvíle svého života… Jak se ovšem ukáže, není všechno zlato, co se třpytí. První mráčky ve vztahu na sebe nenechají dlouho čekat.

Jak zahnat postelovou nudu

Předně bych chtěla pochválit zajímavou obálku od Terezy Kepákové a skvělé ilustrace Šárky Šanovcové, ačkoliv jich je v knize poskrovnu. Potěšil mě také – oproti prvnímu dílu – kratší rozsah. Text je přehledně členěný na kapitoly a doplňují jej výstižné (a mnohdy vtipné) psychologické a právnické poznámky a trefné citáty, které komentují děj. Kniha je psána srozumitelným jazykem obohaceným úvahami nad aktuálními tématy.

Jak autor sám avizuje v předmluvě, dostává se čtenáři do ruky dílko především psychologické, ale také lehce erotické. Erotika je popsána tak akorát explicitně (obzvláště pak BDSM pasáže), aby čtenáře dokázala navnadit, ovšem bez zbytečné lascivnosti nebo vulgarit. Krátké erotické příběhy na konci jsou zajímavým zpestřením a po delší psychologické sekvenci čtenáře opět přivedou na lechtivé myšlenky. Zatímco autorův první román by se dal charakterizovat jako inspirativní návod, jak si okořenit vztah, román Ona jde daleko víc do hloubky. Hlavním tématem jsou zde vztahy, problémy v nich a jejich dynamika.

Poznej svého psychopata

Hlavní dějová linka se sice točí kolem vztahu Pavla a Jany, podstatnou součástí knihy jsou však psychologické rozbory situací, sedm ukázek modelových vztahových problémů a v neposlední řadě přehledný výčet (galerie) poruch osobností. Právě to činí z knihy originální počin, a těch – obzvláště v našich končinách – mnoho není. Samotný příběh ústřední dvojice je poměrně všední, v některých momentech přetažený za vlasy, jindy zase zbytečně dramatický. Slouží spíše jako nosný příklad, na kterém autor čtenáři ukazuje hlubší myšlenky.

Detaily táhnou děj

Na této knize oceňuji především autorovo originální pojetí. Předložil nám totiž psychologický román doplněný o odborné vsuvky a příjemný erotický podtext. Není to hlavní dějová linka, která nese ono poselství, ale spíše všemožné úryvky, komentáře a krátké příběhy, se kterými se může nejeden čtenář dokonale ztotožnit. Příběh Pavla a Jany tu slouží spíše jako modelová ukázka a prostředek pro sdělení ústřední myšlenky. Kniha se nám snaží dát návod, jak odhalit manipulátora a jak se vypořádat s toxickým vztahem. Román Ona doporučuji k přečtení – donutí vás zamyslet se nad svým vztahem a životem jako takovým.

Esterka

7
recenze-ona-aneb-na-velikosti-zaleziNa románu Ona oceňuji především autorovo originální pojetí. Předložil nám totiž psychologický román doplněný o odborné vsuvky a příjemný erotický podtext.