Recenze: Ocelové srdce tepe černým městem

Květen se pomalu chýlí ke konci, a tak tu je další knižní recenze, tentokrát na knihu s poetickým názvem Ocelové srdce. Jedná se o románovou prvotinu Alberta Čuby, českého komika, režiséra a majitele ostravského Divadla Mír, který se během covidové pandemie proslavil úspěšnou humornou streamovací sérií „sKORO NA mizině“. Za recenzní výtisk děkujeme knihkupectví Dobré knihy.

Zajímavé provedení lahodí oku

Nejdříve musím pochválit úžasnou obálku, na které se pyšní autorova dokonalá podobizna, a velmi zajímavé ilustrace. Po grafické stránce se jedná o prvotřídní dílko, které má vychytané i ty nejmenší detaily. To vše včetně názvu naprosto koresponduje s obsahem a podtrhuje depresivní atmosféru příběhu. Kniha zkrátka zaujme už na první pohled.

Osamělé děti noci bloudí černým městem

Prvotina Alberta Čuby se řadí do žánru krimi a je zajímavě laděná ve stylu noir. Kriminální román o 180 stranách je zasazen do „černého města tam na severu“ a důvtipnějšímu čtenáři dojde, že se jedná o Ostravu. A fakt, že ji autor zná skrz naskrz, z každé věty doslova sálá. Atmosféru města černého (doslovně i obrazně) jako uhel se zde podařilo vykreslit velmi přesvědčivě.

Drsný, ale velmi realistický příběh se odehrává v nočním městě, jemuž vládne prohnilé podsvětí, které ožívá teprve se soumrakem a s ranním kuropěním zalézá zpět do svých špinavých děr. Náhoda, možná osud, svede dohromady pasáka Martina s jeho prostitutkou Ninou, zkorumpovaného politika Pavla, kriminalistu Petra, dotěrného novináře Adama a snaživého gangstera Maria. Už tato kombinace nám napovídá, že problémy na sebe nenechají dlouho čekat a brzy půjde o život…

Překvapivě dobrá řemeslničina

Vypravěčský styl je úderný a má jasný cíl – vyprávět příběh. Oceňuji absenci s dějem nesouvisejících pseudointelektuálních „canců“, které se bohužel v novější tvorbě (jakéhokoliv žánru) velice často objevují. Autor zvolil rychlejší tempo a text ponechal bez rozdělení do jednotlivých kapitol, což podtrhuje charakteristiku celého příběhu. Postavy jsou realisticky vyobrazené a od sebe vzájemně dobře rozeznatelné. O jejich minulosti se dozvídáme s vhodnou kadencí a opět bez zbytečné omáčky okolo či zabředávání do jiné tématiky.

Kniha byla napsána pro české čtenáře, které prostředí, v němž se odehrává, dobře znají. Příběh není nijak zvlášť originální, ale jeho předností je kvalitní výstavba. Děj rychle odsýpá, neobsahuje hluchá místa nebo chyby a čtenář se dočká i momentu překvapení. Veškeré dění nám zprostředkovává vševědoucí vypravěč a zároveň účastník děje. Zvláštností je i fakt, že se v knize prakticky nevyskytuje přímá řeč, což je u tohoto žánru poměrně nevídané.

Znatelný otisk filmařiny

Ačkoliv mnohé knižní popisky lákaly na černý humor, toho se čtenáři opravdu nedostává. Vtipnější ladění mají pouze v závorkách uvedené dodatečné komentáře našeho vševědoucího vypravěče. Netroufám si odhadnout, zda by černý humor knihu vyšvihl výš, nebo jestli by jí udělal spíše medvědí službu.

Albert Čuba je především divadelní herec a režisér, což se významně odráží i v jeho spisovatelském umění. Kniha překypuje pasážemi připomínající scénáře noir filmů, což ji ozvláštňuje a dodává jí na autentičnosti. Čtenář jako by měl před očima potemnělé uličky Čínské čtvrti (1974) nebo líně se valící cigaretový dým z komiksového Sin City (2005).

Bertík nezklamal

Ocelové srdce je příjemná jednohubka na dva večery, která potěší nejen čtenáře, ale i milovníky detektivních noir filmů. Čubův rukopis je překvapivě vyzrálý a prudce nakažlivý – dokáže zaujmout a navnadit k dalšímu čtení. Předností románu je dobře zvolené vypravěčské tempo, atraktivní prostředí a kvalitně vystavěný příběh. Knihu jednoznačně doporučuji, můžete si ji koupit např. ZDE v e-shopu Dobré knihy.

Esterka

9
recenze-ocelove-srdce-tepe-cernym-mestemOcelové srdce je příjemná jednohubka na dva večery, která potěší nejen čtenáře, ale i milovníky detektivních noir filmů. Čubův rukopis je překvapivě vyzrálý a prudce nakažlivý – dokáže zaujmout a navnadit k dalšímu čtení.