Recenze: Mládeži přístupná Světová válka Z

Nepatřím zrovna mezi fanoušky zombie filmů. Není to tím, že by mě tohle téma nezaujalo, ale tím, že už je tolik ohrané. Zombie filmů a seriálů bylo natočeno tolik, že jen těžko lze ještě vymyslet něco nového. Trailer k Světové válce Z mě však tak zaujal, že jsem si nejnovější přírůstek do zombie žánru nemohla nechat ujít.

Brad Pitt coby Gerry, manžel a otec na plný úvazek, pátrá po původci smrtícího viru, který mění lidi v zombie. Procestuje přitom celý svět, vidí hodně ošklivých věcí a zjišťuje informace. Nedělá to rád, ale coby bývalý elitní voják nemá na vybranou. Jeho žena a dvě dcery jsou v bezpečí na letadlové lodi jen po tu dobu, po kterou Gerry plní svůj úkol. Celý svět je však v troskách a vypadá to, že virus nemá žádného „pacienta nula“. Nezbývá tedy, než improvizovat.

Světová válka Z má i svou knižní předlohu, stejnojmennou kultovní knihu, jejímž autorem je Max Brooks. Výsledný film je ale prý hodně vzdálený předloze, protože bylo nutné zaměřit se na linii „hrdina zachrání svět“. Místo chytré společensko-politické alegorie s originálním koncem tak po řadě úprav scénáře a dotáček vznikla klasická hollywoodská podívaná pro (téměř) celou rodinu. Konkrétně snaha o snížení věku přístupnosti je tak trapná, že to shazuje celý film. Tisíce nemrtvých lidí, kteří se valí jako lavina, jsou podle tvůrců nebo cenzorů očividně méně brutální, než jedna uříznutá ruka a prostřelená hlava. Takže klidně můžete vzít své děti do kina, protože krev neuvidí!

Ne vážně – na tenhle film by neměly chodit slabší povahy, natož děti. Je to opravdu brutální, dechberoucí a strašidelná podívaná. Sprintem se pohybující zástupy zombies a způsob, jakým se je zbývající přeživší pokouší zničit, jsou něčím, na co hned tak nezapomenete. Zběsilé tempo nemrtvých i celého filmu vás tak strhne, že není čas na nějaké přemýšlení o nedostatcích scénáře.  World-War-Z-screenshot-12

Zpětně se však ukáže pár vad na kráse. Především je to naprosto obyčejný příběh, který v ničem nevyniká. Voják ve výslužbě miluje svoji rodinu, prožije všechna nebezpečí na všech místech, ale nic se mu nestane, a ještě navíc jako jediný na světě vymyslí, jak se viru bránit. Žádné vedlejší příběhy film nemá, jde jen o hlavního hrdinu a zombies. A vlastně ani o hlavního hrdinu zase tak moc nejde. Jeho postava je civilní a Brad Pitt ji taky tak hraje. Není to žádný hrdina, prostě má jen štěstí a dokáže chladnokrevně uvažovat. Ani s jeho rodinou se nestihneme pořádně seznámit a jeho žena (Mireille Enos) je vyloženě nesympatická. Lidské příběhy zkrátka musely ustoupit stranou před celkovým obrazem zkázy.

Nedočkáme se žádných proslovů, žádného patosu, žádných zvratů. Což je na jednu stranu dobře, ale bohužel máme od všech postav takový odstup, že je nám vlastně jedno, jestli a jak to přežijí. Místo patosu je čas od času náznak černého humoru, což je další zvláštnost tak mainstreamového filmu. Je otázka, zda to bylo záměrem, nebo tvůrci pro jistotu osekali celý příběh a tohle jim z toho vylezlo náhodou. Nicméně nečekaně morbidní, vtipné a neokázalé scény příjemně osvěží mezi sledováním nezadržitelné zkázy celého lidstva.

Tvůrci servírují zkázu s takovou chutí, že je po prvotním šoku velmi uspokojivé sledovat, jak odpadává jedno město za druhým. Pro mě osobně byla nejsilnější scénou ta, při které nešťastnou náhodou padne opevněná Izrael. Stejně dechberoucí je i pád letadla, a ostatně všechny scény, ve kterých zoufalí a bezbranní lidé utíkají před valícím se mořem sprintujících mrtvol. Filmaři zkrátka přišli na to, jak vybruslit z problému, kterým je slepovaný a slabý scénář. Víc akce, víc zkázy, víc výbuchů, víc zombies! Funguje to. Pro jednou nemusíme fandit hrdinům a sledovat nesnesitelné záchrany na poslední chvíli (čehož jsme se dosyta nabažili při sledování megalomanského filmu 2012). Hrdinové buď umřou hned a rychle, nebo vůbec. Je to prosté.

Nicméně po skončení filmu nějaká ta silná vazba mezi divákem a postavami citelně chybí. A tak je jediným silným momentem promluva přímo k divákům, že máme být připraveni. Celé to totiž vypadá tak realisticky, že jsem se po východu ze sálu bála, že na mě vyskočí nějaká ta zombie. Přijde-li někdy podobná apokalypsa, tenhle film její průběh dost naturalisticky vystihl. world-war-z-viral

Světová válka Z má své velmi silné momenty a rozhodně není obyčejným katastrofickým filmem. Má velký potenciál strhnout diváky, ale doplácí na komplikované natáčení. Klobouk dolů, že tvůrci rezignovali na příběh, ale i přesto vytvořili strhující film, který má hlavu a patu. Jediné, co jim nelze odpustit, je ten hon za přístupností. Ani jedna rozbitá lebka! Co to je za zombie film?

Světová válka Z

World War Z
USA / Malta, 2013, 116 min

Režie: Marc Forster
Hrají:Brad Pitt, Mireille Enos, Matthew Fox, David Morse, Daniella Kertesz, James Badge Dale, David Andrews, Moritz Bleibtreu, John Gordon Sinclair, Fana Mokoena, Eric West, Lee Asquith-Coe, Féodor Atkine, Faruk Pruti, Tim Ahern, Lucy Russell, Elyes Gabel, Christian Contreras, Julian Seager, Abigail Hargrove, Sterling Jerins, Fabrizio Zacharee Guido