Recenze Horizon: Zero Dawn zatne robotické zuby a nepustí

Horizon Zero Dawn™_20170303013321

Po prvních uveřejněných záběrech hry na Playstation 4 Horizon: Zero Dawn nejednomu hráči poskočilo srdce radostí, aby jej vzápětí polil velice studený pot. Pravěká budoucnost, robotičtí dinosauři a graficky nádherně zpracovaný svět po pádu civilizace. K tomu sliby o naprosto dokonalém pocitu z lovu a málokdo mohl mít důvod se výsledku obávat. Postupně se však s odkrýváním dalšího obsahu zdálo, že titul nabídne podobnou zábavu, jako všechny hry s otevřeným světem. A příliš jsme se nemýlili. Přesto o zklamání nešlo. Je tu recenze Horizon: Zero Dawn.

Doba kovová, je doba kovová

Lidstvo se vzhlédlo v technologiích. Snili o tom, že jim budou stroje sloužit, ale nakonec to byli právě oni, kdo se stal otrokem. A společnost jak ji známe skončila. Ale to je dávná minulost. Mýty se vykládají pouze při ohních na lovech, zlými předky se straší malé děti a hlavní starostí každého se stalo, zdali se kmenu podaří nalovit a nasbírat dostatek potravy. Jen pozor na nebezpečné dinosaury, kteří příliš nerozlišují, zdali jsou vaší kořistí oni, či nikoli.

I tak by se dalo lehce nastínit prostředí Horizon: Zero Dawn. Ve hře se ujmete role mladé dívky Aloy, která z nějakého důvodu žije se svým otcem mimo vesnici jakožto vyhnanec. S nikým nesmí mluvit, ostatní děti ji šikanují, ale sama se nevzdává. Chce získat své místo v kmeni, a proto se musí naučit lovit a hlavně přežít v této divočině. A když objeví v ruinách předků záhadný předmět, který jí ukazuje veškeré věci v okolí, přehrává cizí hlasy a ukazuje obrazy minulosti, má jasně nakročeno k velké budoucnosti.

Scénáristé vytvořili nádhernou postavu, se kterou se ani pánové nebudou mít příliš problému sžít. Nejen, že sledujete, jak se z vyplašené dívky stává neohrožená a chytrá bojovnice, ale vy jí to všechno věříte. V dialozích můžete i ovlivnit, jakou cestou se vydá, zda-li cestou křivdy, soucitu nebo racionality. Zpočátku společně s hrdinkou netušíte příliš informací, ale díky správnému dávkování informací držíte ve svých rukách ve správnou chvíli veškeré dílky k příběhu tohoto světa. Přesto si neodpustíte chvíle tápání „co že se to vlastně děje“, ale to k novým světům patří.

Příběh samotný se vydává mnoha směry, ať již sledujete Aloy, která se snaží získat respekt ostatních, posloucháte legendy o pádu předků nebo pátráte po své minulosti. Dá se vydat pouze po jedné lince, ale i tak se neubráníte zaslechnutí informací z ostatních částí a brzo si uvědomíte, že děláte naprosto něco jiného, než co jste plánovali.

Nadšení z lovu

Lov. I přes úžasný příběh s několika nečekanými zvraty, je právě on hlavní kámen celé hry. Ani nemrknete a desítky hodin strávíte pouze krčením se ve vysoké trávě a hledáním slabin kovových monster. Je nejspíše rozdíl, když chcete ulovit králíka a několika tunového robotického dinosaura. Ještě, že to Aloy ví a je schopná se podle toho vyzbrojit. Hlavní vaší zbraní je luk a mnoho různorodých šípů. Na pastvině se prohání stádo relativně mírumilovných robotů, kteří však utečou jen co vás spatří? Využijte své zápalné šípy a zasáhněte jednoho nebo dva jedince do výbušných kanistrů na jejich zádech. Nechcete-li však poškodit jejich cenné součástky, nalákejte je ke své pozici a sražte je několika přesnými střelami, které jim do těla pustí několik tisíc voltů, a udolejte je pár ranami svého kopí.

Postupně se dostáváte i k zajímavějším typům zbraní, jako jsou nástražná lana, prak na bomby, které zasáhnou klidně i celé stádo, nebo „nášlapné“ pasti. Připočtěte k tomu, že každá kořist má jiná slabá místa a chová se trochu jinak, žádný lov nemusí být stejný. K tomu vás nabádá i sama hra, kdy každá zbraň má vlastní výukovou misi a po celé mapě je rozeseto několik stanovišť, kde se lovci předhání ve svých dovednostech.

Nejen kořistí je lovec živ

Když nadšení z lovu opadne, lze prohledávat svět a hledat sběratelské předměty, prozkoumávat staré bunkry nebo lézt po krcích obřích dinosaurů, díky kterým získáte přehled o dění v širokém okolí. A zde začíná právě menší neduh spojený s otevřeným světem. K čemu musím lézt na obří bestii, abych si odemkl přehled okolí? Připomíná to dost trend, který nasadila série Assassin´s Creed. Stejně tak budete po stylu Far Cry 3 lovit zvěř, aby jste si vylepšili nosnost svého toulce. Dobývání cizích táborů, hledání předmětů a otravné sbírání surovin jsme už někde viděli. Zde to sice relativně funguje, ale proč nelze vše pojmout jinak?

Jasně, jako lovec sice asi umíte zužitkovat vše, co se vám dostane do ruky, ale abych si v boji s bossem lokace vyrobil během pár vteřin přes sto šípů? Proč nemůžu prodat kořist ve městě a na další lov všechno nakoupit, naplánovat? Nechci se otravovat neustále s hledáním větví na dřívka a už vůbec nepotřebuji hledat v řece ryby, kvůli vzácné surovině, která ale padá jen z jednoho z padesáti lososů?

Verdikt

Horizon: Zero Dawn je úžasnou hrou, ve které je lehké se ztratit. Ač v několika ohledech nenabízí příliš inovativní přístup, pracuje s mechanikami, které vybrousila do dokonalosti. Opravdu se každý bude cítit jako lovec z pohodlí svého gauče. K tomu velice povedený příběh a naprosto věrohodná, sympatická hlavní hrdinka. Tak čapněte luky a hurá na dinosaury!

Matěj Říha